گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران

© AP Photo / Ronald Zak آژانس انرژی اتمی و پرچم ایران
 آژانس انرژی اتمی و پرچم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2022
اشتراک
پروندهی مربوط به "ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران" یا همان PMD یکبار به طور کامل توسط آژانس مورد بررسی و بازرسی قرار گرفته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، روز 30 ماه مه گزارش رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام درباره‌ی وضعیت برنامه هسته‌ای ایران منتشر شد که در آن با لحنی انتقادی و بدون اشاره به خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و تایید اقدامات ایران ذیل پادمان، ایران به نقض تعهدات برجامی متهم شده و حتی از تهران بابت عدم اجرای تعهدات فرابرجامی هم گلایه شده است.
در این گزارش، دبیرکل آژانس تاکید کرده که این نهاد فنی به دنبال پیگیری ادعاهای سیاسی رژیم اسرائیل درباره‌ی سه مکان و فعالیت‌های ادعایی در آنها بوده که با توجه به غیرقانونی بودن این درخواست و با وجود مساعدت مسئولان کشورمان برای شفافیت در این زمینه، درخواست‌های بازرسان آژانس مورد قبول قرار نگرفته است.
آمریکا مقصر بحران کنونی پرونده هسته ای ایران است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2021
آمریکا مقصر بحران پرونده هسته ای ایران است
این مساله در حالی مطرح شده که پرونده‌ی مربوط به "ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران" یا همان PMD یکبار به طور کامل توسط آژانس مورد بررسی و بازرسی قرار گرفته و نهایتا نیز با انجام بازرسی‌های گسترده و فراپادمانی، آژانس صراحتا در گزارشی مکتوب اعلام کرد که این پرونده بسته شده است. بنابراین، ادعای سیاسی مقامات اسرائیل – که اساسا حتی عضو معاهده‌ی NPTهم نیست – درباره‌ی سه مکان خاص در ایران، نمی‌تواند و نباید مورد استناد یک نهاد فنی و تخصصی مانند آژانس قرار بگیرد.
گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مدعی عدم اقدامات موثر ایران در ارائه پاسخ‌های رضایت‌بخش است، در حالی منتشر شده است که تهران و این نهاد در ماه مارس اعلام کرده‌ بودند تلاش‌های جدیدی را برای روشن کردن مسائل موجود انجام می‌دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала