خودکفایی محصولاتی در ایران

CC0 / Pixabay / آخرین تحولات در بازار ارز ایران
آخرین تحولات در بازار ارز ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2022
اشتراک
کارشناس: در سال‌های اخیر تخصیص ارز ترجیحی منجر به واردات بی‌رویه کالا و قاچاق آن شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، محمد رشیدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه با اصلاح نظام یارانه و قیمت خرید تضمینی محصولات پیش‌بینی می‌شود که مجدد به خودکفایی در محصولات دست یابیم.
وی در ادامه گفت: "در سال‌های اخیر تخصیص ارز ترجیحی منجر به واردات بی‌رویه کالا و قاچاق آن شد که با واقعی شدن قیمت‌ها، واردات به میزان نیاز صورت می‌گیرد.اختلاف چشمگیر ارز ترجیحی با آزاد یکی از دلایل رانت و فساد است. تخصیص ارز ترجیحی یکی از دلایل واردات بی‌رویه کالا در سال‌های اخیر بوده است که هم اکنون با حذف ارز کالا به میزان نیاز کالا وارد کشور می‌شود.
حذف ارز ترجیحی یکی از راهکارهای خودکفایی در محصولات اساسی است. طبق برآوردهای انجام گرفته ۱۵ میلیارد دلار برای ارز دولتی باید درنظر گرفته می‌شد، اما بعضاً این میزان تا ۲۵ میلیارد دلار نیز می‌رسید که حاکی از به هدررفتن منابع ارزی کشور است.
پرچم ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2022
گزارش و تحلیل
نماینده مجلس: ایران و روسیه می توانند با استکبار و زیاد خواهی غرب مقابله کنند + ویدیو
یکی از بخش‌های عمده ارز دولتی به نهاده‌های دامی اختصاص پیدا کرد، اما بخشی از نهاده‌ها مانند کنجاله سویا که به کشور وارد می‌شدند با قیمت ارز آزاد با چند برابر قیمت در بازار فروخته شدند. خودکفایی کالاهای اساسی و امنیت غذایی یکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری است که با اصلاح نظام یارانه و قیمت خرید تضمینی محصولات، پیش‌بینی می‌شود که مجدد به خودکفایی محصولات دست یابیم.
ارز ترجیحی به نام حمایت از مردم داده شد، اما به‌ ویژه خواران اقتصادی رسید. این مساله نشان می‌دهد ارز ترجیحی به اهداف خود اصابت نکرده و در صورت تک نرخی شدن ارز، کف قیمتی متعادل می‌شود.
پرداخت یارانه در آینده به مردم به‌خصوص دهک‌های پایین باید به نحوی باشد که علاوه بر جبران افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم را افزایش دهد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала