کمک مورچه در تشخیص سرطان

© Fotolia / Ralf Geitheمورچه سیاه
مورچه سیاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2022
اشتراک
کارشناس: استفاده از بویایی برای تشخیص بیماری‌ها ایده جدیدی نیست.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "webmed"، استفاده از بویایی برای تشخیص بیماری‌ها ایده جدیدی نیست. با دانستن اینکه مورچه‌ها چقدر خوب می‌توانند یاد بگیرند و چگونه از بویایی استفاده می‌کنند، توانایی مورچه‌ها را برای یادگیری و تشخیص بیماری‌ها مورد آزمایش قرار گرفت.
برخی از حیوانات، مانند سگ ها و موش ها، بینی های بسیار حساسی دارند که می توانند بیماری را بو کنند. در حالی که این موضوع هنوز با استفاده بالینی واقعی فاصله دارد، می‌تواند روزی به جایگزینی ارزان‌تر و در دسترس برای تشخیص سرطان منجر شود.
ماهی اقیانوسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.07.2018
چرا ماهی ها حس بویایی خود را از دست می دهند؟
سلول‌های سرطانی، ترکیبات آلی فرّار (VOC) می‌سازند؛ مواد شیمیایی آلی که بو دارند و می‌توانند به عنوان نشانگرهای زیستی برای تشخیص عمل کنند. برای آموزش مورچه‌ها برای هدف قرار دادن VOCها، محققان سلول‌های سرطان سینه و سلول‌های سالم را در یک ظرف قرار دادند، اما سلول‌های سرطانی شامل یک داروی شیرین بود.
این تکنیکی است که دانشمندان آن را شرطی سازی کلاسیک یا پاولویی می‌نامند. یک محرک خنثی (بوی سرطان) با یک محرک دوم (غذا) همراه است که رفتاری را تحریک می‌کند. پس از چند بار انجام این کار، مورچه متوجه می‌شود که محرک اول محرک دوم را به همراه دارد و به امید یافتن غذا به دنبال بو می‌گردد.
محققان خاطرنشان می‌کنند که سگ‌ها می‌توانند VOCها را با استفاده از تکنیک مشابه شناسایی کنند، اما ماه‌ها و صدها آزمایش طول می‌کشد. مورچه‌های F. fusca به سرعت یاد می‌گیرند و تنها به سه آزمایش آموزشی نیاز دارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала