میلیاردها دلار درآمد نیروی کار ایران در خارج

© Fotolia / Borna_Mirپرچم ایران
پرچم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2022
اشتراک
نیروی کار ایرانی از نظر ارزآوری در منطقه خاورمیانه جایگاه هشتم را بخود اختصاص داده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، بانک جهانی در گزارشی از وضعیت اعزام نیروی کار در جهان که طی ماه جاری میلادی منتشرشده درآمد ارزی ایران از این محل را در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار برآورد کرده است. این رقم معادل ۰.۱ درصد تولید ناخالص داخلی ایران بوده است.
بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، کشورهای خاورمیانه‌ای ۶۱ میلیارد دلار از محل اعزام نیروی کار در سال میلادی گذشته درآمد ارزی داشته‌اند که مصر ۳۱.۵ میلیارد دلار از این رقم را به خود اختصاص داده است. مراکش با درآمد ۱۰.۴ میلیارد دلاری و لبنان با ۶.۶ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم منطقه از این نظر قرار داشته‌اند.
ایران نیز از این نظر در جایگاه هشتم منطقه قرار گرفته است. میزان درآمد اردن ۳.۶ میلیارد دلار (رتبه چهارم)، فلسطین ۳.۵ میلیارد دلار (رتبه پنجم)، تونس ۲.۲ میلیارد دلار (رتبه ششم)، الجزایر ۱.۸ میلیارد دلار (رتبه هفتم)، ایران ۱.۳ میلیارد دلار (رتبه هشتم)، عراق ۰.۵ میلیارد دلار (رتبه نهم) و جیبوتی ۰.۱ میلیارد دلار (رتبه دهم) برآورد شده است.
دلار  - روبل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2022
رسانه: روبل، دلار را به عنوان ارز ذخیره جهان از بین می برد
بانک جهانی کل درآمد کشورهای جهان از محل اعزام نیروی کار در سال ۲۰۲۱ را بالغ بر ۷۷۳ میلیارد دلار اعلام کرده است. با کاهش محدودیت‌های کرونایی و رونق نسبی اقتصاد جهانی، درآمد ارزی کشورها از اعزام نیروی کار در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد محسوس ۷.۶ درصدی داشته است. در سال ۲۰۲۰ تحت تأثیر شیوع کرونا درآمد ارزی حاصل از اعزام نیروی کار فقط ۰.۶ درصد رشد کرده بود.
این گزارش معتقد است جنگ اوکراین بر اعزام نیروی کار نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت و رشد ارزآوری کشورها از این محل در سال ۲۰۲۲ را به ۳.۷ درصد کاهش خواهد داد. با این حال به دنبال تشدید مهاجرت اوکراینی‌ها به اروپا و سیاست‌های حمایتی دولت‌های اروپایی از آن‌ها انتظار می‌رود درآمد نیروی کار شهروندان اوکراینی در خارج طی سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد کند.
درمیان مناطق جهان، آسیای جنوبی شرقی بیشترین ارزآوری از محل اعزام نیروی کار را در سال ۲۰۲۱ داشته است. این منطقه ۱۳۳ میلیارد دلار از این محل در سال میلادی گذشته درآمد داشته است.
۵ کشوری که بیشترین میزان درآمد ارزی از محل اعزام نیروی کار به خارج در سال ۲۰۲۱ را داشته‌اند به ترتیب عبارتند از هند با ۸۹ میلیارد دلار، مکزیک با ۵۴ میلیارد دلار، چین با ۵۳ میلیارد دلار، فیلیپین با ۳۷ میلیارد دلار و مصر با حدود ۳۲ میلیارد دلار.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала