گزارش و تحلیل

خطیب زاده: روسیه دوست ما است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2022
اشتراک
تهران مقر میانجی گری میان کی اف و مسکو خواهد بود.
آقای دکتر امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی پنجشنبه ی گذشته با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه ی فدراسیون روسیه ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با کاربرد ابزار جنگ و تحریم، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران در برقرای آتش بس و بازگشت به میز مذاکره در مناقشه اوکراین تأکید کرد و گفت: "جمهوری اسلامی ایران بر اساس روابط ممتاز با روسیه از هر تلاش دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین حمایت می‌کند و آمادگی برای میانجیگری و کمک به حل و فصل این‌ بحران را دارد".
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "جمهوری اسلامی ایران چندین دور با وزیر امور خارجه اوکراین و وزیر امور خارجه ی روسیه گفتگو کرده است پیش از سفر آقای دکتر امیرعبداللهیان به مسکو نیز پیامی توسط وزیر امور خارجه اوکراین ارائه شد که به روسیه رساندیم، آمادگی خود را برای تسهیل گفتگو های روسیه و اوکراین اعلام کردیم.
مسکو نظراتی دارد در خصوص اینکه کی یف آمادگی مذاکره ندارد کی اف نیز نظراتی پیرامون این دارد که مسکو شاید این گفتگو ها را در حوزه پایان جنگ ادامه ندهد ما تلاش کردیم بدون قضاوت و داوری به عنوان طرفی که با هر دو پایتخت رابطه خوبی دارد مبنایی برای تسهیل گری در آینده باشیم.
اگر هر دو طرف از این مرحله اتهام‌ زنی به یکدیگر عبور کنند آمادگی داریم بلافاصله در تهران مبنای یک میانجی گری را بگذاریم".
تحریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2022
چرا تحریم‌ها علیه روسیه شکست خورد؟
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر آمادگی ایران جهت قرارگیری تهران به عنوان مقر میانجیگری میان اوکراین و فدراسیون روسیه بیان کرد: "روسیه دوست ما است از طرفی با اوکراین نیز رابطه ای بسیار صمیمی و خوب داریم.
باور داریم به رغم برخی مشکلات تلاش کردیم در تمام این سالها به ویژه پس از جنگ روابط را به گونه ای متعادل کنیم که بتوانیم با استفاده از آن اثرگذاری خود را داشته باشیم البته باید مفاد و چگونگی این گفتگو ها توسط هر دو طرف معلوم شود.
ما نظراتی داشتیم و نظرات خود را اعلام کردیم، ما به سازمان ملل نیز برخی نکات را گفتیم اما باید این موضوع در چارچوب یک ریشه شناسی و همچنین با توجه به واقعیات جلو برود اکنون مهمترین اضطرار، اضطرار مردمی داخل اوکراین است، مردم از این درگیری متضرر هستند و باید این موضوع حل شود".
آقای دکتر سعید خطیب زاده همچنین ثمرات سیاست خارجی دولت سیزدهم در حوزه تمرکز بر روابط حسنه با کشور های همسایه را قابل مشاهده توصیف کرد و اظهار داشت: "سیاست خارجی دولت در حوزه همسایگی با تمرکز خاصی پیگیری شده ثمرات و میوه‌های این سیاست در سطوح مختلف در سفر سران و روسای کشور ها دیده می شود در سفر بسیار مهم آقای دکتر رئیسی به عمان حوزه از همکاری‌ ها ورق خورد و ۱۳ سند در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، انرژی، نفت مراودات تجاری و مسائل سرمایه گذاری امضا شد.
روز گذشته مطابق برنامه‌ریزی‌ ها سفر رئیس جمهور تاجیکستان را به تهران داشتیم که سفری بسیار موفق با ملاقات های گسترده بود، ۱۷ سند در حوزه‌ های مختلف میان دو کشور امضا شد و اسناد نیز در گروه‌ های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری بود لذا کانون توجه ای که سیاست خارجی دولت در منطقه قرار داده عملاً در این سفر ها قابل رویت است اراده جمهوری اسلامی ایران بر ادامه‌ ی مسیر است و برنامه ریزی های دیگری را نیز درباره روابط همسایگی انجام دادیم که سفر های پیش رو آن را نشان خواهد داد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала