کمبود کدام ویتامین باعث آسیب جبران ناپذیر مغز می شود؟

CC0 / Pixabay / کمبود کدام ویتامین باعث آسیب جبران ناپذیر مغز می شود؟
کمبود کدام ویتامین باعث آسیب جبران ناپذیر مغز می شود؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2022
اشتراک
دکتر کای می گوید کمبود ویتامین ب ۱۲ می تواند باعث آسیب مغزی شود.
به گزارش اسپوتنیک، کاموران کای متخصص داخلی گفت: کمبود ویتامین B12 در بدن می تواند منجر به آسیب جدی و غیرقابل برگشت به سیستم عصبی و مغز شود.
به گفته این متخصص، این ویتامین از بافت عصبی محافظت می کند و عملکرد مغز را حفظ می کند و در عین حال تولید گلبول های قرمز را تضمین می کند. بدن انسان قادر به تولید ویتامین B12 به تنهایی نیست، این ویتامین به مقدار زیادی در محصولات حیوانی یافت می شود. ویتامین B12 همچنین برای عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم است. علاوه بر این، کایا خاطرنشان می کند، عملکرد صحیح سیستم عصبی، تولید، ترمیم و عمر طولانی تر سلول ها را تضمین می کند، از کم خونی جلوگیری می کند و حافظه را تقویت می کند.
این کارشناس می گوید: با کمبود این ویتامین در بدن، سوء جذب، ناکافی و سوء تغذیه و همچنین مشکلات گوارشی ایجاد می شود. بنابراین مصرف غذاهای حاوی B12 به هر فرد توصیه می شود. غنی ترین منابع این ویتامین شامل گوشت های اندام مانند جگر، طحال و کلیه، قزل آلا، غلات غنی شده (برای گیاهخواران)، ماهی تن، شیر، پنیر، ماست، تخم مرغ است.
کمبود B12 می تواند تا زمانی که شدید شود بدون توجه باقی بماند. کمبود این ویتامین می تواند منجر به افسردگی، پارانویا و توهم، از دست دادن حافظه، چشایی و بویایی و بی اختیاری شود.
دکتر کای در ادامه گفت: علائم همچنین می توانند به تدریج ظاهر شوند و با گذشت زمان بدتر شوند. اینها عبارتند از فراموشی، تپش قلب، ضعف، اختلالات خلقی، اختلال در توجه، مشکلات تمرکز، لرز، ضعف، خستگی، بی حسی اندام ها (بازوها، دست ها و پاها)، تورم زبان، زخم های دهان (آفت)، خشکی پوست، مو. کاهش وزن اگر کمبود ویتامین B12 درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات عصبی جدی و اختلالات خونی شود.
برای از بین بردن کمبود ویتامین B12، باید علل آن را بدانید. دوز مورد نیاز ویتامین باید توسط پزشک و بر اساس نتایج آزمایش خون تعیین شود. این مقدار را می توان به صورت خارجی با تزریق یا با مصرف قرص جبران کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала