سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان سیگار در ایران دود می‌شود +ویدئو، عکس

© Sputnik / Sergey Venyavsky /  مراجعه به بانک تصاویر خواص مفید توتون
خواص مفید توتون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2022
اشتراک
سالانه ۶۰ هزار نفر ایرانی به دلیل مصرف دخانیات در جان خود را از دست می‌دهند.
به گزارش اسپوتنیک، کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در یک نشست خبری که به مناسبت "هفته ملی بدون دخانیات" برگزار شد، اظهار کرد: «چرا باید میانگین سنی مصرف دخانیات کاهش یابد و مصرف در خانم‌‌ها بیشتر شود. چرا دانش آموزان ما به راحتی باید به این مواد دسترسی داشته باشند، چرا همه اصناف می‌‌توانند مواد دخانی را عرضه کنند؟ چرا باید بحث معطر و معسل کردن مواد دخانی را در دستور کار قرار دهیم و به این اشتغال مجوز پشت مجوز داده شود؟»
وی با بیان اینکه سالانه ۶۰ هزار نفر ایرانی به دلیل مصرف دخانیات در کشور جان خود را از دست می‌دهند، گفت: «یک وعده قلیان به اندازه ۶۰ تا ۷۰ نخ سیگار ضرر دارد.»
محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات نیز با بیان این که سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان سیگار در ایران دود می‌شود، تاکید کرد: «سالانه ۴.۵ هزار میلیارد فیلتر سیگار در سطح جهان وارد طبیعت می‌شود. این در حالی است که ده سال طول می‌کشد تا هر یک ته سیگار که وارد خاک می‌شود، جذب شود، اما در طول این مدت، هر یک فیلتر سیگار می‌تواند ۴ هزار ماده سمی در دل خاک به وجود آورد. مطابق آمارهای رسمی جمعیت مبارزه با دخانیات، سالانه هشت میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر عوارض ناشی از مصرف سیگار می‌میرند و این در حالی است که هر سال ۱.۲ میلیون غیرسیگاری هم در سراسر دنیا به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار جان خود را از دست می‌دهند که ۶۵ هزار نفر از آنها کودک هستند. متاسفانه در ایران هم سالانه ۶۵ هزار نفر به دلیل عوارض مصرف دخانیات شامل قلیان و سیگار کشته می‌شوند.»
اما نکته‌ای که دکتر دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات به آن اشاره کرد این بود که هیچ مقاله علمی معتبری در سطح جهان برای کشیدن سیگار فایده‌ای قائل نشده و این در حالی است که هر روز مستندات علمی بیشتری مبنی بر مضرات کشیدن سیگار منتشر می‌شود. اما متاسفانه شرکت‌های دخانیات در جهان چند سالی است که با استفاده از یک ترفند مزورانه، به عرضه سیگارهای الکترونیکی روی آورده‌اند که مضرات آن، اگر از سیگارهای عادی بیشتر نباشد، کمتر نیست.
کاربران نیز جدا از اینکه به مضرات سیگار برای سیگاری‌ها و غیرسیگاری‌ها اشاره می‌کند، عنوان می‌کنند که سالانه میلیون‌ها درخت برای تولید سیگار قطع می‌شود و علاوه بر اینکه قطع درختان باعث تخریب محیط زیست می‌شود ته سیگارها نیز به گونه‌ای دیگر سبب آسیب رساندن به محیط زیست می‌شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала