گزارش و تحلیل

امامعلی رحمان: گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا برای مقابله با روسیه، چین و ایران تربیت شده‌اند

© Sputnik / Host Photo Agency/Evgeny Biyatovامام علی رحمان
امام علی رحمان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2022
اشتراک
در دیدار عصر امروز رئیس جمهور تاجیکستان و رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شد.
رئیس جمهور تاجیکستان که برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، با حضور در بهارستان با دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد. در این دیدار، دو طرف بر توسعه روابط در سطوح مختلف تأکید و خواستار گسترش روابط دوکشور به خصوص در حوزه های اقتصادی، علمی و فناوری شدند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان اظهار داشت: روابط دو کشور در سال‌های اخیر پیشرفت و توسعه فراوانی داشته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (دوشنبه 9 خرداد) در دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان ، ضمن خیرمقدم به امامعلی رحمان و هیئت همراه با بیان این که امیدواریم این سفر، همراه با توفیقاتی برای ایران و تاجیکستان باشد، به سیاست دولت سیزدهم و مجلس یازدهم درخصوص اولویت دادن به توسعه روابط با کشورهای همسایه و پیرامونی اشاره کرد و گفت: تاجیکستان به‌عنوان یک کشور همسایه، هم زبان، هم تمدن و هم فرهنگ و نیز وجود علقه‌های زیاد بین مردم دو کشور یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌های دوجانبه است و همین موضوع فرصتی است برای عمق بخشیدن به روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد رشد تعاملات اقتصادی بین دو کشور، خصوصاً فعال‌تر شدن بخش خصوصی بین دو کشور باشیم. البته در چند ماه اخیر شاهد رشد خوب اقتصادی بوده‌ایم، اما تا نقطه قابل قبول و مطلوب فاصله زیادی داریم و ما باید همکاری‌های تجاری خود را به بیش از یک میلیارد دلار در زمان کوتاهی برسانیم و این ظرفیت در دو کشور وجود دارد و من اطمینان دارم مسئول کمیسیون مشترک روابط دو کشور یعنی آقای محرابیان که از وزرای باتجربه هستند، در این زمینه تلاش خوبی خواهند کرد.
وی با اشاره به اولویت بخشی به موضوع خدمات مهندسی گفت: شاید همکاری در زمینه خدمات مهندسی و زیرساختی بتواند یکی از اولویت‌های روابط دو کشور باشد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک در این زمینه ارتباطات خوبی را ایجاد کنیم. همچنین امیدواریم در مسیر گسترش روابط پارلمانی بتوانیم گام‌های مؤثری برداریم.
کاخ ریاست جمهوری تاجیکستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2022
سازمان ملل خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها در تاجیکستان شد
رئیس قوه مقننه کشورمان ضمن دعوت از رؤسای مجالس عالی و نمایندگان تاجیکستان برای سفر به کشورمان برگسترش بیشتر روابط پارلمانی دو کشور تأکید کرد.
وی همچنین اضافه کرد: در توسعه کارهای اقتصادی و فرهنگی، مردم ما به موضوع گردشگری علاقه زیادی دارند و در این موضوع می‌توانیم روابط خوب و فرصت‌های فراوانی تعریف کنیم و بی‌شک این روابط می‌تواند در ثبات روابط کشورهای همسایه و پیرامونی مؤثر باشد.
رئیس مجلس افزود: همچنین این همکاری‌ها می‌تواند درباره مسائل مختلف از جمله امنیت منطقه ای و کشورهای همسایه مؤثر باشد.
رئیس قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران ایجاد صلح، امنیت و ثبات در منطقه و حمایت از تاجیکستان است و مطمئن باشید این اراده در همه مسئولان و نظام ما وجود دارد و نباید اجازه دهیم توطئه‌های موجود مانع از گسترش روابط دو کشور شود.
وی گفت: در ماه‌های اخیر با فروکش کردن کرونا شاهد گسترش روابط اقتصادی هستیم، اما قطعاً یکی از موانعی که ممکن است مانع رسیدن ما به ظرفیت یک میلیارد دلار حجم مبادلات باشد، موضوع تحریم‌هاست که باید با همکاری نزدیک، دقیق و هوشیارانه شرایطی فراهم کنیم که موانع برچیده شده و شاهد رشد روابط دو کشور در همه حوزه ها به خصوص همکاری های اقتصادی باشیم.
امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان نیز با قدردانی از مهمان نوازی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: صحبت‌های خوب و صمیمانه‌ای با مقامات جمهوری اسلامی ایران داشتیم و برای گسترش همکاری‌ها در همه زمینه‌ها صحبت‌های زیادی کردیم و به دنبال جبران کمبودها در روابط و بازسازی کمبودها هستیم.
وی تاکید کرد: روابط ما و جمهوری اسلامی ایران فراتر از کشورهای همسایه است و فرهنگ و تمدن مشترک دیرینه‌ای با هم داریم و اساسا فرهنگ ایران و تاجیکستان جداشدنی نیست و کشورهای اینگونه نزدیک از نظر فرهنگی در دنیا کم هستند.
وی با اشاره به اسناد مختلف دوجانبه که امروز بین روئسای جمهور ایران و تاجیکستان به امضا رسید، گفت: امیدوارم به کمک پارلمان های دو کشور این توافقات به مرحله اجرا برسد.
امامعلی رحمان اضافه کرد: در زمینه همکاری‌های دوجانبه در موضوعات سیاست خارجی نیز نقش پارلمان‌ها مهم و حیاتی است.
رئیس جمهور تاجیکستان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مناسبات دو کشور در سطوح بالا تداوم داشته باشد، اظهار کرد:امیدوارم مسئولان بلندپایه دو کشور در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری با یکدیگر ملاقات کنند.
امامعلی رحمان با اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور و هیئت پارلمانی به تاجیکستان گفت: بعد از این سفر به دوشنبه، حجم مبادلات 4 برابر افزایش یافت.
وی با بیان اینکه گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا در منطقه و آسیای مرکزی برای مقابله با سیاست‌های روسیه، چین و ایران تربیت شده‌اند، گفت: لازم است ما در موضوعات مختلف با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری دوست و برادر همکاری‌های خوبی داشته باشیم.
امامعلی رحمان همچنین تصریح کرد: بی شک سیاست آمریکا در منطقه ناآرام کردن آسیای مرکزی از طریق گسترش تروریسم است و براساس طراحی خود به دنبال ایجاد تنش در منطقه است تا سیاست های ضد چین و روسیه را در این منطقه جاری کند و سرمایه گذاری های فراوانی برای این سیاست انجام داده و ما باید هوشیارانه با این موضوع برخورد کنیم.
وی تأکید کرد: بی‌شک در سایه همکاری‌های دوجانبه در زمینه فناوری، کشاورزی، بهداشت و درمان و... می‌توانیم به اهداف بلندی دست پیدا کنیم، اما بی‌شک مقدمه اینها گسترش همکاری‌های پارلمانی است که باید هر چه زودتر آغاز شود و با توجه به وجود امکانات فراوان در دو کشور لازم است از آنها بهره ببریم.
وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شما به عنوان یک شخصیت باتجربه در زمینه مدیریت شهری و همچنین در حوزه سیاسی برای ما قابل احترام هستید، چرا که اشخاصی شبیه شما مسائل را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند که بودجه‌های مختلف باید در کدام مسیر مورد استفاده قرار گیرد و درک می‌کنند که نفع مردم در کدام قانون است و تلاش می‌کنند مردم را در مسیرهای سخت یاری کنند، لذا ما می‌خواهیم از تجربیات شما نیز بهره ببریم.
وی درخصوص موفقیت های جمهوری اسلامی ایران گفت: ما به ملت قهرمان ایران در مواجهه با تحریم های آمریکا تبریک می گوییم، ایران در این سال ها ترقی و رشد فراوانی داشته است و بی شک بسیاری از کشورها حسرت این پیشرفت ها را می خورند.
امامعلی رحمان در پایان از دکتر قالیباف برای سفر به کشور تاجیکستان دعوت به عمل آورد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала