ایالات متحده در مورد حضور خود در خاورمیانه تجدید نظر می کند

© AP Photo / Chris Sewardایالات متحده در مورد حضور خود در خاورمیانه تجدید نظر می کند
ایالات متحده در مورد حضور خود در خاورمیانه تجدید نظر می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2022
اشتراک
الجزیره: آیا هنوز زود است که آمریکا حضور نظامی خود را در خاورمیانه کاهش دهد؟
اسپوتنیک به نقل از شبکه خبری تلویزیونی"الجزیره" قطر می نویسد: طی ۲۵ سال گذشته، ایالات متحده حضور نظامی قابل توجهی در خاورمیانه داشته است. امروز بیش از ۴۰ هزار سرباز آمریکایی در آنجا باقی مانده است.
بیشترین تعداد از نیروهای مسلح در کشورهای حوزه خلیج فارس و آب های آنها مستقر است: حدود ۳۵ هزار سرباز. حدود ۷ هزار نفر دیگر در اراضی عراق، ترکیه، سوریه، اردن و مصر پراکنده هستند. پس از آغاز عملیات روسیه در اوکراین، صداهایی به گوش رسید که خواستار تمرکز بر مسکو و پکن بودند. اما چند روز پیش، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) در واشنگتن گزارش مفصلی در ۹۷ صفحه درباره آینده ارتش آمریکا در آن منطقه منتشر کرد. نویسندگان چند سناریو را برای توسعه رویدادها شناسایی کردند و در مورد خطرات کاهش نااندیشیده اندازه و پتانسیل نیروهای آمریکایی هشدار دادند.
بایدن: آمریکا موشک هایی با قابلیت حمله به روسیه به کی یف نمی دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2022
بایدن: آمریکا موشک هایی با قابلیت حمله به روسیه به کی یف نمی دهد
حامیان کاهش چشمگیر حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه معتقدند که این امر به دلیل افزایش رقابت با چین در منطقه هند و اقیانوس آرام و روسیه در اروپا و کاهش وابستگی ایالات متحده به نفت و گاز خلیج فارس و کاهش تهدید دولت اسلامی و *القاعده* ضروری است. مخالفان این کاهش ادعا می کنند که در آینده نزدیک خطرات جدی کاهش چشمگیر حضور نظامی آمریکا در منطقه وجود دارد.
چنین کاهشی می تواند نفوذ ایالات متحده را تضعیف کند، استراتژی های مهار را کاهش دهد و مواضع رقبا را تقویت نماید. به عنوان مثال، استقرار تعداد قابل توجهی از پرسنل نظامی ایالات متحده، چین و روسیه را از گسترش حضور شان در منطقه باز می دارد، تا چه رسد به نفوذ ایران در لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و یمن. همچنین این احتمال وجود دارد که خروج نیروهای واشنگتن از خاورمیانه رقابت بین ایران و کشورهایی مانند اسرائیل و عربستان سعودی را تحریک کند و در نتیجه احتمال گسترش سلاح های هسته ای را افزایش دهد.
علاوه بر این، توانایی واشنگتن برای حفاظت از زنجیره عرضه نفت و گاز به بازارهای جهانی را تضعیف خواهد کرد. در نتیجه، متحدان و شرکای ایالات متحده مانند ژاپن، هند، کره جنوبی و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا می توانند به طور جدی تحت تأثیر اختلالات در زنجیره تامین نفت و گاز خلیج فارس قرار گیرند.
سربازان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2022
هشدار دبیرکل سابق ناتو به بایدن در خصوص خطر "جنگ فاجعه بار" جدید در خاورمیانه
در نهایت، با توجه به پس ‌زمینه خروج آمریکا از افغانستان و بی‌ ثباتی در سوریه، عراق، لبنان، یمن و لیبی، کاهش حضور نظامی آمریکا خطر تجدید حیات تروریسم را افزایش می‌ دهد. حضور متوسط با پشتیبانی فنی نویسندگان گزارش بر این عقیده هستند که در حال حاضر، منافع واشنگتن در خاورمیانه مانند ۱۰ سال پیش برتری کاملی ندارد، اما همچنان برای آن مهم است.
ایالات متحده باید حضور متوسط (۲۰ تا ۳۰ هزار سرباز) را حفظ کند، اما باید با شرایط و بحران های منطقه سازگار شود.این رسانه خواستار حفظ نیروهای نظامی آمریکا در عراق است که تعداد آنها حدود ۲.۵ هزار سرباز باشد که در ارائه پشتیبانی هوایی، آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای عراقی شرکت داشته باشند.
علاوه بر این، نیاز به حفظ حضور محدود نظامی آمریکا در سوریه برای مقابله با نفوذ فزاینده ایران در منطقه و حفظ تعادل نیروهای منطقه ای مورد توجه قرار گرفته است. نویسندگان گزارش همچنین چهار سناریو را برای توسعه رویدادهایی که می تواند واشنگتن را به سمت گسترش حضور نظامی خود در منطقه به یک سناریوی فعال (از ۴۰ تا ۵۰ هزار سرباز) سوق دهد، شناسایی کرده اند:
●درگیری با ایران در خلیج فارس
●ظهور جنبش های سلفی- جهادی
●درگیری نیابتی با روسیه در مشرق عربی
● ظهور مجدد گروه های تروریستی در افغانستان
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2022
گزارش و تحلیل
اگر خاورمیانه ای ها دیر بجنبند همه شان نابود خواهند شد
به واشنگتن توصیه می شود به تقویت پتانسیل سایبری خود (فنی و الکترونیکی) ادامه دهد، زیرا پکن و مسکو توانایی های زیادی در این زمینه دارند و می توانند از آنها در خاورمیانه علیه آمریکایی ها و شرکای آنها استفاده کنند. ایران نیز در فضای سایبری توان تهاجمی خود را دوچندان کرده و به رهبری نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای برخی قابلیت‌ های ضدفضایی شده است.
با این حال، در این گزارش تاکید شده است که در درازمدت، رویدادهای مختلفی مانند حصول توافق هسته ای با ایران، کاهش جاه طلبی های نظامی چین در منطقه یا ادامه تضعیف گروه های تروریستی می توانند آمریکایی ها را مجبور به کاهش حضور خود در خاورمیانه کند.
* سازمان های تروریستی ممنوع در فدراسیون روسیه.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала