آیا هند صادرات برنج را ممنوع می کند؟

© Fotolia / Dancarبرنج
برنج - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2022
اشتراک
رسانه: دولت هند صادرات گندم و شکر را برای تأمین نیاز داخلی محدود کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "بلومبرگ"، هند قصد دارد برنج را در فهرست بعدی ممنوعیت صادراتی وارد کند. دولت هند در حالی که صادرات گندم و شکر را برای تأمین نیاز داخلی محدود کرده است اکنون به فکر ایجاد محدودیت‌هایی برای صادرات برنج افتاده است.
محدود شدن صادرات گندم و شکر هند بازارهای جهانی را شوکه کرد اما هند بزرگترین صادرکننده برنج در جهان است و هرگونه اختلال در صادرات برنج هندی می‌تواند تاثیری ویرانگر بر امنیت غذایی جهان داشته باشد، میلیون‌ها نفر را به کام گرسنگی بکشاند و فشارهای تورمی در بازار جهانی غذا را افزایش دهد. هند بزرگترین صادرکننده برنج در جهان است و ۴۰ درصد تجارت جهانی برنج مربوط به تولیدات این کشور است.
رایکا پیپلانی، اقتصاددان بانک یس در این زمینه گفت: "دولت هند تاکنون محدودیت‌هایی را بر صادرات گندم و شکر وضع کرده است و محدود کردن صادرات برنج نیز قطعی است فقط این که چه زمانی چنین تصمیمی گرفته شود مشخص نیست".
ایران و هند بر لزوم گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2022
ایران و هند بر لزوم گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند
به گفته منابع هندی، کمیته وزارتی هند که قیمت کالاهای اساسی در این کشور را بررسی می‌کند وضعیت ذخایر برنج در هند را مورد بحث قرار داده است و با توجه به وجود ذخایر عظیم برنج تصمیم گرفته است در شرایط فعلی هیچ محدودیتی برای صادرات این محصول درنظر نگیرد.
به عقیده تحلیلگران، اگر هند محدودیت‌هایی برای صادرات برنج وضع کند دیگر صادرکنندگان برنج مثل ویتنام نیز ممکن است چنین کاری را انجام دهند همچنانکه در جریان بحران غذایی سال ۲۰۰۸ شاهد بودیم. آسیا ۹۰ درصد برنج دنیا را تولید و البته مصرف می‌کند.
در جریان سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ قیمت گندم در هند بسیار بالا رفت و مقامات هندی مجبور شدند صادرات این محصول را محدود کنند. دولت، برنج بیشتری برای توزیع در میان مردم خود به جای گندم خریداری و برای تضمین دسترسی خود به ذخایر برنج ارزان صادرات برنج غیرباسماتی را در اکتبر ۲۰۰۷ ممنوع کرد.
هند هر سال بیش از ۲۰ میلیون تن برنج به بازار جهانی صادر می‌کند. برنج باسماتی یکی از اقلام پرطرفدار برنج هند است. این کشور در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بالغ بر ۳.۹۵ میلیون تن برنج باسماتی و ۱۷.۲۶ میلیون تن برنج غیرباسماتی به سراسر دنیا از آمریکا و اروپا گرفته تا خاورمیانه صادر کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала