آژانس انرژی اتمی: ایران حجم اورانیوم غنی شده را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد

© AP Photo / Vahid Salemiآژانس انرژی اتمی: ایران حجم اورانیوم غنی شده را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد
آژانس انرژی اتمی: ایران حجم اورانیوم غنی شده را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2022
اشتراک
ایران ۴۳.۱ کیلوگرم اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی کرده است. این مطلب روز دوشنبه با اشاره به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شد.
به گزارش اسپوتنیک، آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی اعلام کرد: حدود ۵۰ کیلوگرم اورانیوم برای ایجاد یک سلاح هسته ای در سطح غنی سازی ۹۰ درصد کافی است.
ذخایر اورانیوم غنی شده ایران بیش از ۱۸ برابر حداکثر مجاز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران است.
بنابراین تا اواسط اردیبهشت، این ذخایر ۳۸۰۹.۳ کیلوگرم برآورد شد. حد مجاز ذخایر تحت برجام سال ۲۰۱۵، ۲۰۲.۸ کیلوگرم است. ایران پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ شروع به خروج از بندهای توافق ۲۰۱۵ کرد.
طبق گزارش آژانس اتمی ذخیره اورانیوم غنی‌ شده ایران از زمان گزارش فصلی پیشین ۶۱۲.۲ کیلوگرم افزایش یافته است.
در وین، پس از هشت دور مذاکره برای بازگرداندن برجام به شکل اولیه و بازگرداندن ایالات متحده به این توافق چند جانبه، به دلیل عوامل خارجی از مارس ۲۰۲۲ فاصله گرفت. دلیل اصلی، پیامدهای عملیات نظامی روسیه در اوکراین و مسائل تحریمی مرتبط با آن بود.
پیش از این مذاکرات وین به خط پایان رسیده بود و قرار بود تا پایان فوریه به پایان برسد. متن برجام مورد توافق قرار گرفت و شامل حدود ۲۰ صفحه است که در مورد اقدامات بعدی برای بازگشت به اجرای توافق هسته ای به شکل اصلی آن صحبت می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала