گزارش و تحلیل

بیماری "نیکوتین سبز" در کمین توتون کاران

© Sputnik / Maksim Blinovبیماری "نیکوتین سبز" در کمین توتون کاران
بیماری نیکوتین سبز در کمین توتون کاران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2022
اشتراک
چهارم تا دهم خرداد ماه در جمهوری اسلامی ایران هر ساله به عنوان هفته ی ملی بدون دخانیات نامگذاری شده و با هشدار های متعدد برگزار میشود، هشدار هایی پیرامون سلامت جامعه و محیط زیست و ارتباط مسقیم آن با مصرف دخانیات.
آقای دکتر کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان سالانه به عنوان مالیات دخانیات عاید دولت می شود این در حالی است که بیش از ۱۰ برابر این مبلغ صرف درمان های پیرامون مصرف دخانیات میشود.
چرا باید تقاضا در مصرف دخانیات به جایی برسد که سنین مصرف دخانیات به شدت در کشور ما کاهش پیدا کند و دانش آموزان ما به سادگی بتواند به دخانیات دسترسی پیدا کنند؟
چرا قوانین برای برخورد با عرضه دخانیات به زیر سن قانونی کفایت نمی کند؟
این نکات باید در قوانین ما حل شود و نباید صرفا لزوم جلوگیری از مصرف دخانیات به یک هفته ملی در کشور ختم شود.
آقای دکتر جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار نیز در این زمینه بیان کرد:
ما همگی از مضرات مصرف مواد دخانی مطلع هستیم اما به دلیل سود سرشاری که برای کمپانی های تولید مواد دخانی حاصل میشود از لحاظ فرهنگی موضوع را به گونه ای نشان می‌دهند که بسیاری از افراد جامعه به سمت مواد دخانی پیش می روند و آن را موضوعی پیچیده نمی دانند.
این تهدید بسیار بزرگی برای سلامت مردم است، علاوه بر آن برای سلامت محیط زیست نیز بشدت آسیب ایجاد میشود، سالانه ۸۴ میلیون تن گاز گلخانه مولد دی اکسید کربن تولید میشود و سه و نیم میلیون هکتار زمین برای کشت توتون از بین می‌ رود و مواد سمی بسیاری برای کشت آن استفاده می شود، از هر چهار کشاورز که کشت توتون انجام میدهند یک نفر از آنها مبتلا به بیماری نیکوتین سبز میشود.
مصرف روزانه سیگار در گروه سنی بالای ۱۸ سال میان بانوان از سال ۹۵ تا کنون از ۹۷ صدم درصد به ۷۷ صدم درصد رسیده و به میزان ۱۷ درصد کاهش داشته اما این رقم در میان مردان نیم درصد کاهش داشته این در حالیست که مصرف قلیان در این بازه زمانی افزایشی بوده، حدود ۲۸ درصد افزایش برای مصرف قلیان برآورد شده.
این در حالیست که آسیب قلیان بشدت بالاتر از مواد دخانی مانند سیگار است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала