گزارش و تحلیل

هر روزمان متروپل است همه جا آبادان است

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / (cropped image)فرو ریختن ساختمان ـمتروپل" در آبادان
فرو ریختن ساختمان ـمتروپل در آبادان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2022
اشتراک
شاید اعلام روز عزاداری برای حادثه دلخراش متروپل بهانه ای باشد برای مطرح کردن مشکلی که امروزه در جای جای کشور وجود دارد.
مشکل فساد افسار گسیخته و رانت خواری و نفوذ مافیاهای سیاسی و اقتصادی در جاهای مختلف کشور.
نیاز نیست که کارشناس خبره ساختمان و یا مهندس ناظر و یا ... باشید تا با یک قدم زدن در شهرهای مختلف ایران بتوانید به راحتی متوجه شوید که ده ها ساختمان و برج و سازه در کشور با استفاده از رانت و نفوذ و بدون رعایت کوچکترین ضوابط مهندسی ساخته شده اند و یا فعالیت در آنها به شدت در حال انجام است در حالی که هر لحظه احتمال بروز یک فاجعه مشابه متروپل و یا ساختمان پلاسکو و یا... وجود دارد.
فساد و رانت خواری آنقدر این روزها در ادارات مختلف در سرتاسر کشور گسترش یافته که ایران به بهشت مافیاهای اقتصادی تبدیل شده.
ریزش ساختمان 10 طبقه در آبادان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2022
مالک اصلی ساختمان متروپل آبادان جان خود را از دست داد
البته در برخی موارد هم شاید مقصر خود ما ایرانی ها هم هستیم.
وقتی که مثلا می دانیم یک پاساژ بسیار معروف خرید و فروش گوشی موبایل در تهران صد در صد با شرایط نا امن مواجه است و بعد می رویم و آنجا با مبالغ خیلی بالا مغازه اجاره می کنیم و یا اینکه مردم می روند آنجا خرید.
نه یک نفر نه صد نفر بلکه روزانه هزاران نفر.
هر لحظه هم می تواند فاجعه ای به مراتب بد تر از پلاسکو و یا متروپل رخ دهد و صدها نفر کشته شوند.
یا اینکه مثلا در منطقه اندرزگو در تهران برج عظیمی ساخته شده و این برج امروزه کج شده وشبیه برج پیزا در ایتالیا شده ولی هنوز ساکنین آن حاضر به تخلیه آن نیستند.
البته این یکی دو مورد مواردی بود که در شهر تهران بسیار معروف هستند و به همین دلیل بنده به آنها اشاره کردم ولی اگر در تهران بگردیم شاید صدها مورد مشابه مشاهده کنیم.
در برخی موارد حتی ممکن است که شکات خصوصی هم وجود داشته باشند اما افراد منتفع از ماجرا با اعمال نفوذ خود جلوی اجرای عدالت را بگیرند.
خوب یک طرف ماجرا منتفعین از این سازه ها هستند اما یک طرف دیگر و اصلی ماجرا شهرداری و مراجع حقوقی و اجتماعی هستند که حتی اگر شاکی ای برای ماجرا نباشد باید خودشان ورود کنند و در مقابل خاطیان بایستند.
رئیسی دستور ویژه ای برای پیگیری و رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان متروپل داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2022
رئیسی دستور ویژه ای برای پیگیری و رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان متروپل داد
مثلا اگر یک برجی بریزد و فردی درون آن برج باشد حال چه مالک چه مراجعه کنند شاید بتوان نیمی از تقصیر را گردن او انداخت که چرا حاضر شده در چنین سازه غیر اصولی مثلا مغازه داشته باشد یا برای خرید یا برای تفریح به آنجا برود اما آنکه مثلا در خیابان درحال رد شدن است که دیگر مقصر نیست و اگر آوار بر سر او بریزد و یا اتفاقی برای او رخ دهد اینجا مقصر مراجع ذیصلاح مربوطه هستند که جلوی تخلف را نگرفته اند و یا اینکه اجازه داده اند چنین تخلفی صورت بگیرد.
شاید جریان ریزش ساختمان متروپل تلنگری باشد برای همه ما که متوجه باشیم امروزه ساختمان ها وسازه هایی مانند این ساختمان در جای جای ایران وجود دارند و شاید وقت آن باشد که مراجع قانونی نظارتی حتی مجموعه ای برای تحقیق در زمینه وجود چنین سازه هایی در سرتاسر کشور ایجاد کنند وخود مستقیم به این جریان ها ورود کنند.
البته بد نیست اینجا به یک نکته کلیدی از این ماجرا نیز اشاره کنیم چون تا جایی که بنده اطلاع دارم طبق قوانین شهرداری ها و شورای شهرها باید چنین تشکیلاتی را داشته باشند اما چه کسی است که نداند امروزه خود همین شورای شهرها و شهرداری ها یا تبدیل شده اند به مراجع صدور مجوز های غیر قانونی برای افراد صاحب نفوذ و رانت خواران و یا اینکه به دلیل سیاسی بودن این شوراها افراد حاضر در این شوراها به فکر آینده سیاسی خود هستند نه آینده شهر و مردم و فقط تعداد کمی از اعضای شوراها و شهرداری ها هستند که در زمینه خدمت به مردم وامور شهری فعالیت می کنند.
به همین دلیل می توان گفت تا زمانی که شوراها سیاست زدایی نشوند و تا زمانی که درآمد اعضای شوراها و شهرداری ها و حتی کارکنان آنها و خانواده هایشان و کل مرتبطین شفاف سازی نشود و تحت نظارت بسیار شدید قضایی و حتی امنیتی از لحاظ درآمدی و عملکردی قرار نگیرند، قطعا اتفاقهای مشابه باز هم در ایران رخ خواهد داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала