گزارش و تحلیل

آمریکا و اسرائیل یونان را به سمت چاهی عمیق سوق داده اند

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / یونان محموله نفتی توقیف شده ایران را تحویل آمریکا داد
یونان محموله نفتی توقیف شده ایران را تحویل آمریکا داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2022
اشتراک
یونانی ها به خوبی می دانستند اگر یک نفتکش ایرانی را توقیف کنند ایرانی ها هم اقدام به مثل خواهند کرد، اما باز هم خودشان را تبدیل به بازیچه آمریکا و اسرائیل کردند.
یونان کشتی ایرانی را در حالی توقیف کرد و محموله آن را مصادره کرد و به آمریکا فرستاد که هیچ تحریم بین المللی بر علیه ایران وجود ندارد و به این دلیل کاملا کار یونان و آمریکا از نظر همه قوانین و مقررات بین المللی راهزنی و دزدی به حساب می آید، وخودشان هم به خوبی می دانند به هر محکمه بین المللی مراجعه کنند محکوم هستند، چرا که کشتی مذکور هیچ قانونی را نقض نکرده.
در مقابل ایران از روزنه های قوانین بین المللی برای توقیف کردن کشتی های یونانی استفاده کرده.
سومین رزمایش شناوری بسیج دریایی ایران در خلیج فارس برگزار شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2022
رسانه: در صورت ادامه شیطنت‌ها احتمال توقیف ۱۷ فروند کشتی دیگر یونان توسط ایران وجود دارد
این کشتی ها معمولا وقتی که بار خود را در اروپا و آمریکا خالی می کنند برای حفظ تعادل خود اقدام به پر کردن آب به جای نفت در مخازن خود از آبهای دریای مدیترانه و یا اقیانوس اطلس و دریای شمال می نمایند، همراه با آب حجم زیادی گیاهان و حیوانات آن مناطق هم وارد مخازن آنها می شوند، وقتی که آنها برای بارگیری مجدد به سمت خلیج فارس می آیند طبق مقررات بین المللی باید همه آبهای خود را در اقیانوس خالی کنند و بعد وارد خلیج فارس شوند چون برخی از این گیاهان و حیوانات با محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان سازگاری ندارند و وقتی که به این منطقه منتقل می شوند به گیاهان و حیوانات مهاجم محیط زیست تبدیل می شوند و موجب نابودی محیط زیست منطقه می گردند.
معمولا کشتی های یونانی برای اینکه سریعتر کار خود را انجام دهند در اقیانوس توقف نمی کنند و آب خود را آنجا خالی نمی کنند و می آیند داخل خلیج فارس و دم بندر در حین بارگیری آبها را خالی می کنند و نهایتا در صورت کشف تخلف جریمه را پرداخت می کنند و می روند به سمت مقصد.
طبق توافقات بین المللی کشورهای متضرر حق دارند که کشتی را توقیف کنند و علاوه بر مجازات ناخدا و خدمه هم کشتی را توقیف کنند هم اینکه بار آن را مصادره کنند یا کشتی را جریمه کنند.
خوب شاید در صورتی که جریان توقیف کشتی ایرانی در یونان رخ نداده بود ایران به جریمه کردن کشتی بسنده می کرد اما طبیعتا با توجه به عمل خصمانه ای که یونانی ها بر علیه ایرانی ها انجام دادند ایران از حق خود در توقیف کشتی و مجازات ناخدا وخدمه آن و حتی توقیف محموله آن می تواند بهره ببرد.
طبق همان قوانین بین المللی نیروهای مسلح کشورهای متضرر حق دارند کشتی ها را در حال فرار دنبال کنند و هر جا باشند آنها را توقیف کنند ولی ظاهرا ایرانی ها منتظر مانده اند که این کشتی ها در آبهای ایران قرار گیرند و بعد آنها را توقیف کرده اند، نه در آبهای بین المللی.
بد نبود یونانی ها از جریان توقیف کشتی ایرانی توسط انگلیسی ها درس بگیرند و متوجه باشند که بزرگتر و مقتدر تر از انگلیس نیستند که بخواهند با ایران در بیافتند مخصوصا که یکی از اصلی ترین درآمد های یونان وابسته به صنعت کشتی رانی است و در حالی که ایران شاید ماهانه فقط چند کشتی در دریای مدیترانه داشته باشد یونانی ها ده ها کشتی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان دارند.
اما نکته مهم در این ماجرا این است که یونانی ها دانسته و یا نادانسته در دامی که آمریکا و اسرائیل برای آنها پهن کرده اند افتاده اند.
پس از سفر اخیر انریکه مورا به تهران و شایعات مربوط به احتمال بازشدن گره گفتگو های وین اسرائیلی ها تلاشهای بسیار فشرده ای انجام دادند تا دوباره گفتگو های وین را گره بزنند.
کار خود را با ترور شهید خدایی شروع کردند و بعد هیاهوی رسانه ای راه انداختند که رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده تصمیم ندارد سپاه پاسداران را از لیست تروریستی بردارد و بعد یونان را به عنوان ابزاری برای درگیر کردن ایران با اتحادیه اروپا جلو انداخته اند.
اینجا قبل از ادامه بد نیست به این نکته اشاره کنم که بر عکس ادعای نخست وزیر اسرائیل مبنی بر اینکه بایدن تصمیم قطعی گرفته تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی آمریکا باقی بماند، آمریکایی ها و از طرق مختلف به ایرانی ها پیغام و پسغام فرستاده اند که بر عکس در صدد ایجاد راه حلی برای این جریان هستند که مرضی الطرفین باشد و برای بایدن در انتخابات میان دوره ای آمریکا مشکل ایجاد نکند.
در واقع به همین دلیل هم هست که اسرائیلی ها به تکاپو افتاده اند تا همه چیز را به هم بزنند وگرنه نیاز نبود که این کارها را بکنند و یا اینکه برگه یونان را بسوزانند.
همچنین برخی کارشناسان باور دارند آمریکایی ها تمایل داشتند قبل از بازگشت به وین، البته در صورتی که بازگشتی در کار باشد، به نوعی ایرانی ها را تهدید کنند که اگر به خواسته آنها تمکین نکنند محموله های نفتی ایران را توقیف خواهند کرد و یونان ابزاری بود برای پیاده کردن این سیاست و سنجش اینکه چه قدر ایرانی ها حاضر به رویارویی می باشند.
پاسخ ایران هم بسیار واضح بود.
یکی بزنید، دوتا می خورید.
سیلی بزنید مشت و لگد پستان می دهیم.
در نهایت هم شما بیشتر ضرر خواهید کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала