فرانسه: نباید فکر کنیم که برجام برای مدت نامحدود روی میز باقی خواهد ماند

© Fotolia / Kovalenkovpetrوزارت خارجه فرانسه: فعالیت هسته ای ایران محدود شود
وزارت خارجه فرانسه: فعالیت هسته ای ایران محدود شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2022
اشتراک
وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای در خصوص توقف مذاکرات وین گفت که نباید فکر کنیم که برجام برای مدت نامحدود روی میز باقی خواهد ماند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که "اشتباه جدی و خطرناکی" است که فکر کنیم که توافق هسته‌ای ایران، "برای مدت نامحدود روی میز باقی می‌ماند".
وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از طرف‌های برجام درخواست کرد تا اقداماتی را برای نهایی کردن توافق هسته‌ای ایران صورت دهند و گفت: "فرانسه همچون شرکای خود نمی پذیرد که ایران به ظرفیت تسلیحات هسته‌ای دست یابد. ما از طرف‌ها می خواهیم که یک رویکرد مسئولانه اتخاذ کنند و هرچه سریع‌تر تصمیمات لازم برای نهایی کردن این توافق را اتخاذ کنند".
فرانسه اعلام کرد: "اشتباه جدی و خطرناکی است که فکر کنیم می‌توانیم این توافق را به طور نامحدود روی میز باقی نگه داریم و این در حالی است که پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران با سرعت پایداری در حال تداوم است و خطر محرومیت از مزایای عدم اشاعه را به همراه دارد".
از طرف دیگر، "راب مالی" نماینده ایالات متحده در امور ایران در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت "به دلیل مطالبات زیاده‌خواهانه ایران" شانس شکست مذاکرات وین بیشتر از اتمام موفقیت‌آمیز آن است.
او همچنین در پاسخ به یک سوال درباره رفع تحریم سپاه گفت: "برای ایرانی‌ها روشن کرده‌ایم که اگر خواستار امتیاز غیرهسته‌ای مانند رفع تحریم سپاه هستند لازم است یک امتیاز متقابل بدهند."
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2022
گزارش و تحلیل
آیا وقت فاتحه فرستادن برای وین رسیده؟
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد. جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا پس از انتخاب به سمت ریاست جمهوری اعلام کرد قصد دارد به برجام بازگردد.
روسیه، بریتانیا، آلمان، چین، آمریکا و فرانسه و همچنین آمریکا به طور غیر مستقیم از آوریل سال گذشته در حال مذاکره با ایران در وین برای بازگرداندن برجام به شکل اولیه آن هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала