یک مجله پزشکی معتبر از سطح بالای کارآیی واکسن روسی در برابر سویه اومیکرون کرونا خبر داد

© AFP 2023 / Atta Kenareیک مجله پزشکی معتبر از سطح بالای کارآیی واکسن روسی در برابر سویه اومیکرون کرونا خبر داد
یک مجله پزشکی معتبر از سطح بالای کارآیی واکسن روسی در برابر سویه اومیکرون کرونا خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2022
اشتراک
یک مجله پزشکی معتبر از سطح بالای کارآیی واکسن روسی در برابر سویه اومیکرون کرونا خبر دادواکسن روسی اسپوتنیک وی طبق یک مطالعه مقایسه ای مستقل منحصر به فرد انجام شده توسط موسسه Spallanzani در ایتالیا که نتایج آن در مجله پزشکی معتبر Vaccines منتشر شده، محافظت قوی در برابر نوع اومیکرون ویروس کرونا نشان می دهد.
به گزارش اسپوتنیک، یک مطالعه تطبیقی ​​منحصر به فرد در مؤسسه Spallanzani، مؤسسه تحقیقاتی پیشرو ایتالیایی در زمینه بیماری های عفونی، توسط تیم مشترکی از دانشمندان این مؤسسه و موسسه علمی گامالیا روسیه (سازنده اسپوتنیک وی) انجام شد. با توجه به نتایج این مطالعه، واکسن اسپوتنیک وی در مقایسه با دو تزریق واکسن فایزر (2.1 برابر بیشتر و 2.6 برابر سه ماه پس از واکسیناسیون، تیتربالاتر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده سویه اومیکرون ویروس کرونا (B.1.1.529) نشان داد.
این مطالعه تحت شرایط آزمایشگاهی مناسب در موسسه Spallanzani در ایتالیا، بر اساس نمونه‌های سرم قابل مقایسه از افراد واکسینه شده با اسپوتنیک وی و فایزربا سطوح مشابه آنتی‌بادی‌های IgG و فعالیت خنثی‌کننده ویروس مشابه سویه اصلی ثبت‌شده در ووهان انجام شد.
این مطالعه همچنین نشان داد که اسپوتنیک وی با ایجاد یک پاسخ ایمنی قوی به دلیل سطح بالای آنتی بادی ها، سویه اومیکرون را خنثی می کند.
در چهارچوب انتخاب سطح بالای 25 درصدی آنتی‌بادی‌های IgG اختصاصی RBD، 100 درصد از آن‌هایی که با اسپوتنیک V واکسینه شدند، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده اومیکرون داشتند در حالی که فقط 83.3 درصد از آن‌هایی که با فایزر واکسینه شدند، این شاخص را دارا بودند.
74.2 درصد از کل نمونه های سرم از افراد واکسینه شده با اسپوتنیک وی، سویه اومیکرون را خنثی می کردند در حالی که این رقم در افارد وامسینه شده با واکسن فایزر، 56.9 درصد بود.
واکسن اسپوتنیک وی پاسخ قوی تری در سطح آنتی بادی های خنثی کننده ویروس علیه سویه اومیکرون ایجاد می کند، از جمله به دلایل زیر:
ـ تشکیل طیف گسترده‌تری از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس توسط اسپوتنیک وی ، برخلاف واکسن فایزر، که از پروتئین S به شکل تثبیت‌شده با پرولین استفاده می‌کند و بر اپی‌توپ‌های خاص تأثیر می‌گذارد که به دلیل جهش در سویه اومیکرون بسیار تحریف شده‌اند.
ـ رژیم ناهمگن ("پرایم تقویت") در اساس واکسن اسپوتنیک.
ـ درجه بالاتر تقلید عفونت توسط پلتفرم آدنوویروسی.
داده های به دست آمده درستی نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی در گامالیا منتشر شده در پورتال MedRxiv را ثابت می کند که کارآمدی واکسن اسپوتنیک وی را در برابر سویه اومیکرون نشان می دهد، که با تزریق واکسن اسپوتنیک لایت باز هم بیشتر تقویت می شود:
از آنجایی که 80 درصد اپی توپ‌های موجود در پروتئین S که توسط سلول‌های CD8+ T شناسایی می‌شوند تحت تأثیر اومیکرون قرار نمی‌گیرند، اسپوتنیک وی یک پاسخ ایمنی سلول‌های T قوی و طولانی‌مدت در برابر سویه اومیکرون ایجاد می‌کند و انتظار می‌رود که محافظت طولانی‌مدت در برابر موارد شدید و بستری شدن در بیمارستان ایجاد کند.
واکسن اسپوتنیک وی برای استفاده در 71 کشور با جمعیت کل بیش از 4 میلیارد نفر و واکسن اسپوتنیک لایت برای استفاده در بیش از 30 کشور تایید شده است. واکسن های روسی اسپوتنیک وی و اسپوتنیک لایت بر اساس فناوری ناقل آدنوویروس انسانی ایمن و اثبات شده برای بیش از 30 سال است و با عوارض جانبی جدی مانند میوکاردیت یا پریکاردیت همراه نیستند. ایمنی و اثربخشی بالای واکسن های روسی اسپوتنیک وی و اسپوتنیک لایت توسط بیش از 30 مطالعه و داده های واکسیناسیون در بیش از 10 کشور تأیید شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала