گزارش و تحلیل

چالشهای مد اسلامی در روسیه در شرایط تحریم

© Photo / Courtesy Dilyara Sadrievaدیلارا صدریئوا، طراح معروف لباس اسلامی و نماینده رسمی Islamic Fashion And Design Council و سفیر مد آبرومندانه Modest Fashion در روسیه
دیلارا صدریئوا، طراح معروف لباس اسلامی و نماینده رسمی Islamic Fashion And Design Council  و سفیر مد آبرومندانه Modest Fashion در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2022
اشتراک
در روسیه، چند سالی است که مفهوم مد اسلامی به طور فعال ترویج شده است: مد متواضع، عمدتاً در میان زنان مسلمان، که نه تنها با استانداردهای شریعت مطابقت دارد، بلکه به دختر اجازه می دهد تا متواضعانه و در عین حال بسیار شیک و امروزی به نظر برسد.
سردبیر مجله بین المللی انگلیسی زبان Cover و نماینده رسمی Islamic fashion design council در روسیه، استایلیست برجسته و مشاور تعدادی از برندهای طراح روسی لباس زنانه خانم دیلارا صدریئوا در حاشیه اجلاس اسمی «روسیه-جهان اسلام: Kazan Summit-2022» در یک مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک در مورد مشکلاتی که طراحان لباس روسی تحت تحریم با آن مواجه بودند، نحوه جایگزینی واردات برندهای غربی لباس و آنچه تولیدکنندگان لباس نیاز دارند به گفتگو نشست. وی همچنین در مورد راه کارهای مشکلات و دغدغه های طراحان لباس اسلامی در روسیه توضیح داد و اظهار راشت که جایگزین تامین کنندگان مواد اولیه غربی برای طراحان لباس روس کیا خواهند شد و همچنین فرصت های موجود در بازار روسیه برای ورود برندهای مد ایرانی برای جایگزینی برندهای غربی را ارزیابی کرد و اشاره نمود که در چه شرایطی برندهای مد روسی لباس‌های اسلامی می‌توانند در حکومت کنونی طالبان در افغانستان عرضه شوند و بوتیک‌های خود را باز کنند.
اسپوتنیک: دیلیارا، به من به عنوان سفیر مد مد در روسیه، با در نظر گرفتن وضعیت ژئوپلیتیک جدید، زمانی که برندهای مد فدراسیون روسیه را ترک کردند، توسعه صنعت مد در فدراسیون روسیه را چگونه ارزیابی می کنید. صنعت پوشاک اسلامی با در نظر گرفتن محدودیت های بوجود آمده است؟
البته، صنعت مد در حال حاضر با مشکلات عظیمی روبرو است. بله، بسیاری استدلال می کنند که ما همه چیز را خودمان می دوزیم، ما طراحانی در فدراسیون روسیه داریم. بله، کاملاً درست است، ما طراحان با استعدادی داریم، اما پایه مواد اولیه خود را نداریم. زنجیره تامین ما در حال حاضر شکسته شده است. بنابراین به هر طریقی با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. اکنون دشوار است که تولید خود را در مقیاس بزرگ راه اندازی کنیم و مواد خام خود را داشته باشیم، مثلاً در ازبکستان. در ازبکستان، در دسترس بودن مواد اولیه و منابع انسانی، امکان ایجاد یک توسعه بسیار قدرتمند صنعت سبک را در مدت کوتاهی در سال‌های اخیر فراهم کرد. و البته حمایت بزرگ دولت از نظر مالیات برای کسانی که از مواد اولیه خود استفاده می کنند و در قلمرو کشور خود لباس می دوزند، نقش مهمی ایفا کرد. علاوه بر این، در ازبکستان، دولت همچنین تاکید کرد که اگر تولیدکنندگان پوشاک از مواد خامی استفاده کنند که در این کشور موجود نیست، در سیستم مالیاتی نیز مزایایی برای آنها فراهم می‌شود. اینها اقدامات حمایتی بسیار مهمی است که ما در روسیه نیز به آنها نیاز داریم. بنابراین، برای اینکه ما، به ویژه تولیدکنندگان Modest Fashion - به عنوان یک قاعده، اینها نمایندگان مشاغل کوچک و حتی خرد هستند - بتوانیم در شرایط فعلی کاری انجام دهیم، نیاز به حمایت دولت داریم.
اسپوتنیک: اگر در مورد مد اسلامی صحبت کنیم، آیا زنان مسلمان روسی سبک خاص خود را دارند؟
البته بسیار متنوع است و الان مثل اروپا شکل نگرفته است. ما ریشه های بسیار عمیقی داریم. ما کمتر تحت تاثیر قرار می گیریم. کسانی که می خواهند شیک پوش باشند، دید بازتری به دنیا دارند. هر منطقه عوامل خاص خود را دارد که [در شکل گیری آن تأثیرگذار است] اعم از اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و حتی اقلیمی. همه این عوامل بر ظاهر یک زن مسلمان در یک منطقه خاص تأثیر می گذارد. بنابراین، وقتی مارک های مختلف روسی را ارائه می دهیم، می بینید که همه آنها با یکدیگر متفاوت هستند.
© Photo / Courtesy Dilyara Sadrievaلباس اسلامی طراح معروف روسیه
لباس اسلامی طراح معروف روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2022
لباس اسلامی طراح معروف روسیه
اسپوتنیک: دیلیارا، طراحان و تولیدکنندگان پوشاک با استعداد و شیک ما اکنون چه باید بکنند، چگونه کسب و کار آنها باید بازسازی شود؟
در بیشتر موارد، ما اغلب پارچه‌ها را از خارج می‌خریدیم، اما اکنون با مشکلات بیشتری روبرو هستیم. افزایش هزینه‌های زنجیره تامین به کسب‌وکارهای کوچک اجازه خرید در حجم‌هایی را نمی‌دهد که سودآور باشد. بنابراین ما از دولت انتظار اقدامات حمایتی داریم. البته ما طراحان با استعدادی داریم، مصرف کننده هم داریم، اما باز هم گردش تولید تا مدتی کاهش می یابد. و اکنون مهمترین چیز برای تولیدکنندگان این است که به درستی یک خط مشی برند ایجاد کنند، فروش و ارتباطات را با مخاطبان خود ایجاد کنند تا با آنها باقی بماند. ممکن است نیاز به بازسازی ماتریس مجموعه باشد. اما در همان زمان، اکنون فرصت‌هایی برای برندهای دیگر در بخش Modest Fashion باز شده است.
© Photo / Courtesy Dilyara Sadrievaلباس اسلامی طراحان معروف روسیه
لباس اسلامی طراحان معروف روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2022
لباس اسلامی طراحان معروف روسیه
اسپوتنیک: از آنجایی که اعتقاد بر این است که روندهای اصلی صنعت مد و مدهای بزرگ هنوز در اروپا وجود دارد، پارچه ها به طور سنتی از ایتالیا به فدراسیون روسیه وارد می شدند، در شرایط فعلی جایگزین چه خواهد بود، جهت گیری مجدد کجا خواهد بود؟ با کدام کشورها همکاری صورت می گیرد؟
این کشور قبل از هر چیز ترکیه است، به عنوان یک شریک بالقوه برای واردات حتی محصولات نهایی، نه تنها مواد خام می توان بر ترکیه حساب کرد. ترکیه تعداد زیادی برند لباس در بخش کاملا متفاوتی دارد. در مورد همین پارچه های اروپایی هم می توانم بگویم که با فراگیر شدن همه گیر کرونا، این وضعیت تغییر کرده است و بسیاری از طراحان ما از تمایل به خرید پارچه از ایتالیا فاصله گرفته اند. آنها مدت ها پیش از پارچه های ایتالیایی به پارچه های ترکی تغییر مکان دادند، اگرچه ممکن است کسی در تلاش باشد تا "طرح های نادرست" برای تحویل پارچه از اروپا پیدا کند، اما همه تدارکات آنها اشتباه از اب در می اید. اکنون به طراحان امکان خرید پارچه های ازبکستانی نیز داده شده است. در آینده خرید پارچه از کشورهای خاورمیانه – امارات متحده عربی، سوریه و ایران.
در ایران سبک لباس بسیار عجیب و جالبی شکل گرفت. من همیشه با خوشحالی شاهد پیشرفت بزرگ مد در ایران هستم. در اینجا مهم است که لحظه سیاسی را در نظر بگیریم: چقدر از دولت در جهت لجستیکی برای واردات محصولات (پارچه یا پوشاک) از ایران کمک خواهیم گرفت.
اسپوتنیک: بله، ایرانی ها آماده هستند تا لباس های خود را به بازارهای ما بیاورند. آیا فکر می کنید فعالیت آنها در بازارهای ما ریشه خواهند داشت؟ آیا آنها می توانند جایگزینی برای برندهای قدیمی غربی شوند؟
برندهای ایرانی بسیار متنوع هستند و می توانند محصولات مختلفی را ارائه دهند. در نمایشگاه های ترکیه هم آنها را دیدم. اما شما باید نیازهای خود را درک کنید. این برای هر برندی صدق می کند. با کسانی که می توانند تنظیم کنند، می توان این کار را به طور موثر انجام داد. ما دوست داریم برندهای ایرانی در نمایشگاه ها شرکت کنند اما ایرانی ها هم الان می ترسند بیایند. من واقعاً می خواهم مارک های ایرانی را ببینم، اما آنها نیز باید انتخاب شوند، زیرا شما باید انتخاب کنید، نه اینکه هر کسی را دعوت کنید. محصول باید مورد تقاضا باشد. یعنی شما می توانید فرهنگ ایرانی را نشان دهید، اما به گونه ای که مورد تقاضا باشد. باید زمینه مشترک وجود داشته باشد تا بتوان آن را به اندازه کافی درک کرد. فقط افراد با تفکر گسترده می توانند چیزهای مختلف را درک کنند، بهترین ها را بگیرند و بازیافت کنند. باز هم باید بدانید که چگونه یک برند خاص را استایل کنید و ارائه دهید.
اگر در مورد بخش "مدست فشن" و لباس مسلمانان صحبت کنیم، من شخصاً چندین برند عالی را در ایران می شناسم که برای مصرف کنندگان روسی عالی هستند.
اسپوتنیک: می دانید، همسایه ایران، افغانستان، نیز سبک رنگارنگ خود را در صنعت مد دارد و به مد، از جمله پوشش زنان اسلامی توجه دارد. اکنون البته با روی کار آمدن نمایندگان جنبش طالبان، تغییرات اساسی در آنجا رخ داده است. همه چیز به شدت سخت شده است، ممنوعیت های زیادی وجود دارد. این در حالی است که همین چند روز پیش یکی از مقامات طالبان در شمال افغانستان گفته بود که طالبان مخالف عرضه لباس های خارجی در این کشور نیستند، بلکه تنها چشم ها را می توان باز گذاشت. آیا حاضرید با برندهای لباس مسلمان خود به افغانستان بروید؟
من نمی رویم. ما موضع اصولی داریم. مجموعه‌های من قطعاً به آنجا نمی‌روند، زیرا پوشش صورت یک زن را به اشتراک نمی‌گذارم. ما به این تعداد برند نداریم که لباس هایی را بسازد که نیازهای طالبان را برآورده کند. مد اسلامیهنوز به انتخاب شخصی مربوط می شود. این جایی است که ممکن است مسیرهای ما از هم جدا شود.
© Photo / Courtesy Dilyara Sadrievaلباس اسلامی طراح معروف روسیه
لباس اسلامی طراح معروف روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2022
لباس اسلامی طراح معروف روسیه
اسپوتنیک: بله، اما شما مد متواضعانه اسلامی را به عنوان ابزاری برای ارتباطات بین فرهنگی معرفی می کنید. آیا می خواهید افغان ها و طالبان را با دیدگاه خود در مورد حجاب آشنا کنید؟
آنها هم این فرصت را داشتند. اینترنت هست قبلا ممکن نبود مگر اینکه به شدت اینترنت را قطع کرده باشند، انها مطمئناً می دانند. ده سال پیش، من همچنین می خواستم همه را زیبا، ظریف کنم و نشان دهم که چقدر می تواند زیبا باشد. اما در طول این ده سال، متوجه شدم که همه نمی خواهند زیبا، باوقار و ظریف به نظر برسند. برای بسیاری، این عنصری از امنیت و تعلق به نوعی جامعه است، حتی در درون یک دین است. برای بسیاری از زنان، زیبا به نظر رسیدن به معنای ترس از اخراج شدن از جامعه است. به عنوان یک قاعده، اینها افرادی هستند که نمی توانند بدون حمایت دیگران زندگی کنند. افرادی که شیک بودن را انتخاب می کنند راهی برای انجام این کار پیدا می کنند. به من اعتماد کن، لازم نیست کسی را مجبور کنی. اگر آنها می خواهند بی مزه به نظر برسند، این انتخاب آنهاست، حتی اگر ما آن را دوست نداشته باشیم. ما باید به آنها احترام بگذاریم. و هرکسی که می خواهد [زیبا باشد] او نیز حق انتخاب دارد و ما لباس های دیگری به او می دهیم.
اسپوتنیک: اگر طالبان پوشاندن صورت شما را ممنوع نکنند، می روید؟
این یک تجارت است. سپس باید بشمارید، هیچ چیز شخصی نیست. ما در نظر می‌گیریم که چه قدرت خریدی، هزینه لجستیک چقدر است، کجا می‌توانید بفروشید، چگونه بر مخاطبان تعامل داشته باشید و تأثیر بگذارید. سپس این فقط یک پروژه تجاری است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала