گزارش و تحلیل

نواک: ایران شریک مطمئن و دیرینه ی تجاری و اقتصادی روسیه است

الکساندر نوواک
الکساندر نوواک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2022
اشتراک
در جریان سفر معاون نخست وزیر روسیه به ایران ایشان با برخی از مسئولین بلندپایه ایرانی از جمله محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، جواد اوجی وزیر نفت، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، سعید محمد مشاوره رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق مذاکره کرد.
در پایان بیانیه مشترک فی مابین جواد اوجی و الکساندر نواک که روسای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور میباشند به امضا رسید.
اهم محورهای این بیانیه در ۸ بخش بوده و راهکارهای تجاری اقتصادی فیمابین، بانکی، حمل و نقل، لجستیک، گمرک، صنعت و معدن، کشاورزی، انرژی، سلامت و بهداشت و مقرر شد جهت رفع موانع توسعه همکاری های دوجانبه طرفین مشکلات ایجاد شده در مسیر روابط دوجانبه را بررسی و جهت رفع آن اقدام نمایند.
آقای دکتر جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در پایان این دیدار ها گفت:
ایران و روسیه ظرفیت‌ های بسیار خوبی را در بخش‌ ها و حوزه‌ های مختلف از جمله حوزه بانکی، حمل و نقل، کشاورزی، انرژی هسته‌ ای و همچنین صنعت و تجارت آزاد دارند.
بنا داریم در دولت سیزدهم سطح این روابط به سطح ۴۰ میلیارد دلار در سال برسد.
حوزه بانکی یکی از مهمترین محور های صحبت های ما بود، برای استفاده از ارز های ملی، رابطه دو جانبه و پیمان‌ های پولی تصمیمات خوبی اتخاذ شد.
۵ میلیارد دلار اعتباراتی که طرف روسی در پروژه های حوزه انرژی، کشاورزی و حمل و نقل ایران سرمایه گذاری کرده نیز مورد بررسی قرار گرفت، بخشی از این اعتبارات عملیاتی شده و بخشی نیز امروز به اتفاق آقای نواک تصمیم گیری شد.
همچنین قرارداد های بسیار خوبی در بخش های بالای دستی نفت و پتروشیمی امضا شد و امروز نیز شاهد امضای تفاهم‌ نامه‌ ای در زمینه انتقال دانش فنی، محصولات پتروشیمی و کاتالیست‌ ها به روسیه خواهیم بود.
جواد اوجی وزیر نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.01.2022
اوجی: آمادگی همکاری گسترده در زمینه انرژی با روسیه داریم+ویدئو
کریدور حمل و نقل شمال_جنوب از مهمترین موضوعاتی بود که امروز پیرامون آن بحث و بررسی شد، توافقات خوبی در حوزه ریلی، حمل و نقل جاده ای، کشتیرانی و حمل و نقل هوایی انجام شد.
وی تاکید کرد:
هر دو کشور تحت تحریم هستند و امیدواریم با توسعه روابط شرایطی بوجود بیاید تا تحریم‌ ها بی‌اثر شود، این بستر در هر دو کشور وجود دارد و می توانیم به نحو احسنت از آن استفاده کنیم.
آقای الکساندر نواک معاون نخست وزیر و وزیر انرژی روسیه نیز گفت:
در اوایل سال جاری میلادی تماسهای بسیار نزدیک و تنگاتنگ با همکاران ایرانی داشتیم هیئت های مختلف از جمهوری اسلامی ایران به مسکو سفر کردند و در زمینه‌ های مختلف اقتصادی و تجاری توافقاتی انجام شد و قرار شد تا به تهران بازگردیم و با همکاران ملاقات داشته باشیم.
جمهوری اسلامی ایران شریک مطمئن و دیرینه ی تجاری و اقتصادی روسیه است ما روابط سطح بالای سیاسی و تاریخی داریم.
دیدارهایی که انجام می‌شود، گفتگو های تلفنی که صورت می‌گیرد، سفر آقای دکتر رئیسی رئیس جمهور محترم ایران به مسکو و ملاقات ایشان با آقای پوتین حاکی از این امر است که روابط دو کشور عمیق است و ما تلاش می‌کنیم در چهارچوب مسیری که رهبران دو کشور برای توسعه اهداف اقتصادی و سیاسی قرار می دهند، پیش برویم.
تجارت خارجی بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته ۴ میلیارد دلار بود که بهترین شاخص در ۱۰ سال گذشته است اما به نظر من این کافی نیست و پاسخگوی ظرفیت دو کشور نبوده، اهداف و وظایفی که توسط رهبران دو کشور برای ما قرار داده شده بسیار بالاتر از این ارقام است.
الکساندر نواک همچنین بیان کرد:
سفر امروز ما و ملاقاتهایی که انجام شد مرحله های بسیار مهمی در روابط دو کشور است و می تواند یک تحرک مضاعف و توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی میان دو کشور را همراه داشته باشد.
همکاری‌ ها پیرامون مسائل بانکی، مالی، انرژی، صنعت حمل و نقل ساخت و ساز و تجارت دو کشور در ترکیب های گسترده و کوچک و بررسی شد.
مسائل بانکی، تسویه حسابها و پرداخت ها میان اشخاص حقوقی و سازمانهای دو کشور یکی از مهمترین مسائل مورد بررسی میان دو کشور بود، مهم این است که ما توافق کردیم تسویه حساب های مالی از ارز هایی ملی استفاده کنیم و توافق کردیم سیستمهای پیام رسان مالی خود را داشته باشیم و از آنها استفاده کنیم، امروز با نمایندگان بانک مرکزی روسیه صحبت و بررسی کردیم و همچنین پیرامون شرایط کارت های پرداخت شتاب و میر بررسی کردیم که با حضور نمایندگان بانک مرکزی روسیه مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد تا هیئتی متشکل از نمایندگان بانک مرکزی ایران برای بررسی های گسترده تر به روسیه بیایند.
ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2022
توافق روسیه و ایران در مورد اتصال سیستم های پرداختی "میر" و "شتاب"
کریدور شمال_جنوب در شاخه شرقی، غربی و ظرفیت‌ های خزر مورد تبادل نظر قرار گرفت در حال حاضر حجم حمل و نقل بار ۱۵ میلیون تن است که میتوانیم تا سال‌ های آینده به ۳۰ میلیون تن برسیم و بر سر این موضوع توافق شد تا ظرفیت های این مسیر ترانزیتی فعال شود.
در شاخه شرقی مسیر گرمسار- اینچه برون با اعتبارات دولتی روسیه به پیش خواهد رفت و در شاخه غربی نیز مسیر ریلی رشت_آستارا خواهد بود که در صورت اجرا دیگر حلقه مفقوده در این مسیر وجود نخواهد داشت.
ما امروز اعلام کردیم که آماده ایم حضور اپراتورهای اقتصادی روسیه در بنادر ایران مانند بندر چابهار و بندرعباس را تقویت کنیم.
نواک: همکاری میان ایران و روسیه در این اواخر از پویایی خاصی برخوردار است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2022
نواک: همکاری میان ایران و روسیه در این اواخر از پویایی خاصی برخوردار است
بهبود ترانزیت میان ایران و روسیه به عبور کالا های تجاری از بندرعباس به سمت روسیه نیز کمک خواهد کرد، در راستای همین موضوع فهرست کالاهایی که در روسیه به آنها نیاز داریم در زمینه های اتومبیل سازی، کشتی سازی و دارو را ارائه کردیم.
تفاهم نامه ایجاد منطقه آزاد نیز تسریع شد و همکاری ها در عرصه‌ های اتمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
یکی از موضوعات مهم که مورد بحث قرار گرفت، مسائل مربوط به سوآپ گاز و نفت و سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز بود که به صورت مفصل مورد بررسی قرار گرفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала