گزارش و تحلیل

نواک: ایران فضای خالی بازار اقتصادی روسیه را پر می کند

© Sputnik / Sergey Guneevالکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه
الکساندر نواک معاون نخست وزیر  روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2022
اشتراک
استقبال روسیه از فعالیت اقتصادی ایران در این کشور
همایش مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با حضور الکساندر نواک معاون نخست وزیر و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های تجاری و اقتصادی روسیه و ایران، مسعود خوانساری نایب‌رئیس اتاق ایران، تجار، بازرگانان و فعالان صنعت دو کشور برگزار شد.
الکساندر نواک، معاون نخست وزیر کشور روسیه در این نشست گفت:
بسیاری از تجار روسی که در سراسر جهان کار می کنند و به فعالیت می‌پردازند به دنبال یافتن همکارانی در ایران هستند تا اقدامات خود را پیش ببرند، امروز شرایط بسیار خوبی فراهم شده تا بتوانیم یک قدم مهم برای ارتقاء سطح روابط کاری با ایران فراهم کنیم.
ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و همچنین طرح های بزرگی که راه عظیمی را برای ارتقاء سطح همکاری ها ایجاد کرده شرایطی بوجود آورده که امیدواریم روابط جدیدی را بواسطه ی آن فراهم کنیم و حجم مبادلات تجاری افزایش پیدا کند در سال گذشته توانستیم ۸۰ درصد حجم روابط تجاری با ایران را افزایش دهیم امسال نیز قصد داریم این رقم را افزایش دهیم و برای بخش اول سال برنامه ما افزایش ۱۰ درصدی بود که به آن رسیدیم طرف روسی علاقه‌ مندی جدی برای پدید آوردن شرایط مساعد برای راهداری و حمل و نقل دارد و امیدواریم بتوانیم از طریق توسعه و بهبود کریدور شمال_جنوب به کرانه های خلیج فارس برسیم و فعالیت‌ های اقتصادی خود را افزایش دهیم.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2022
مذاکره ایران با روسیه برای توسعه فاز ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر
این یک موضوع کلیدی برای توسعه همکاری ها است امروز در روسیه با توجه به شرایطی که در آن قرار دارد و تعاملات داخلی خود، آماده هستیم طرح‌ هایی که پیشتر شروع شده بود را ادامه دهیم و به جلو ببریم در عین حال در توسعه تجارت ایران با روسیه می خواهیم شرایط خوبی را فراهم کنیم که در این شرایط مهمترین نکته واردات ما از کشور های عضو پیمان اوراسیا خواهد بود.
وی با اشاره به ارتقای چشم گیر سطح روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد:
امروز به نظر من بسیاری از مشکلات حل شده و شرایطی باید پدید بیاید تا روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و روسیه توسعه پیدا کند در حال حاضر ما بودجه ی اضافه ای را برای توسعه بخش‌ ها و زیرساخت‌ های اقتصادی کشورمان دریافت می‌کنیم و این موضوع شانس بالایی برای افزایش تجارت محسوب می شود.
همچنین اقداماتی را برای حمایت از تجارت روسیه و بازار کسب و کار روسیه انجام می‌دهیم و برنامه‌ هایی را برگزار می‌کنیم تا بتوانیم دریافت و ارسال کالا از مرز های روسیه را تسهیل کنیم.
معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه همچنین بیان کرد:

به دلیل تحریم‌ها فرصتی برای ما فراهم شده تا بازار های جدیدی برای روسیه ایجاد کنیم که به ما کمک می کند این فضای خالی به واسطه محصولات ایرانی پر شود در زمینه کمیسیون مشترک اقتصادی که امروز برگزار می‌شود نیز این موضوعات مطرح می‌شود در صدد هستیم تا محدودیت واردات روسیه را کاهش دهیم و مبادلات با پول ملی دو کشور انجام شود به این واسطه ارتباطات مالی دو کشور نیز ارتقا پیدا کند، امروز قصد داریم با حضور تجار و بازرگانان نتایج را بررسی کنیم که مشکلات اصلی و موانع تجارت دو کشور مشخص شود.

امیدواریم در قالب این دیدارها بتوانیم اهداف را مشخص کنیم و وظایف دولت دو کشور مشخص شود تا حجم تجارت گسترش پیدا کند.
مسعود خوانساری نایب‌رئیس اتاق ایران در این نشست گفت:
روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر مبنای مسالمت‌ آمیز استوار است این دو کشور نفع مشترکی در آسیای مرکزی، دریای خزر و حوزه قفقاز با در نظر گرفتن قابلیت های تجاری، اقتصادی و انرژی دارند.
وضع تحریم‌ های غیرقانونی غرب علیه ایران و روسیه به نزدیک تر شدن دو کشور و ارتقای بیش از پیش روابط تجاری منجر شده است، این موضوع انگیزه فراوانی برای همکاری دو همسایه در زمینه های مختلف انرژی، حمل و نقل، فناوری، اطلاعات، معدن، دارو، تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی، کشاورزی و موضوعات دیگر ایجاد نموده است.
سفر رئیس جمهور ایران به روسیه و تبادل هیئت‌ های متعدد در سایر سطوح بین دو کشور تاثیر مستقیمی در تقویت صادرات ایران به روسیه به خصوص از زمان آغاز مناقشه با اوکراین به عهده داشته است.
امضای طرح دائمی برنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا نیز که پیشتر به صورت موقت اجرا شده بود این روند را تسریع می‌کند؛ تقلیل نقش دلار در مبادلات تجاری دو کشور گسترش همکاری‌ ها را به سمت ۱۰ میلیارد دلار در مرحله اول و ۲۵ میلیارد دلار در مراحل بعدی ایجاد می کند، تبادلات میان بخش های خصوصی دو کشور با حمایت دولت ها، مشارکت اقتصادی را بهبود می بخشد.
وی ضمن تاکید بر اهمیت ۸ پیشنهاد همکاری مشترک که در این نشست ارائه می شود، بیان کرد:
از تجار روسیه درخواست دارم تا مشکلات تجارت با ایران را به صورت شفاف بیان کنند تا اتاق بازرگانی ایران این مسائل را بهبود ببخشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала