گزارش و تحلیل

عراق میزبان هیئت ایرانی برای کنترل کانون های غبار خیز

© Sputnik / Khaled Al Khatebطوفان شن
طوفان شن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2022
اشتراک
سالها است که کشور های حوزه ی خاورمیانه درگیر مسئله ی ریزگرد ها هستند اما در چند سال اخیر این موضوع معیشت را برای شهروندان سوریه، عراق و ایران تقریبا ناممکن کرده است.
سالها است که کشور های حوزه ی خاورمیانه درگیر مسئله ی ریزگرد ها هستند اما در چند سال اخیر این موضوع به حدی گسترده شده که معیشت را برای شهروندان سوریه، عراق و ایران به ویژه در بخش های جنوبی تقریبا ناممکن کرده.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون اقدامات وزارت امور خارجه درخصوص دستور رئیس جمهوری مبنی بر حل بحران ریزگردها از طریق دیپلماسی و مجامع بین‌المللی و نیز تعامل با کشورهای همسایه، اظهار داشت: "در كمتر از دو ماه گذشته با وقوع و تشديد بحران ريزگردها در كشور، وزارت امور خارجه همكاري با كشورهاي همسايه را به منظور بسط مشاركت منطقه اي و نهايتا پياده كردن ترتيبات منطقه اي براي مقابله با گرد و غبار در دستوركار خود قرار داده است".
وی افزود: "ما اين مسير را با عراق شروع كرده ايم و درنظر داریم در گام بعدي سوريه و تدريجا ساير كشورهاي منطقه را به تشريك مساعي در اين ترتيبات منطقه اي ترغيب کنیم. در اين چارچوب به طرف عراقي پيشنهاد شده است در قالب همكاريهاي دوجانبه براي كنترل كانون هاي غبارخيز، ميزبان هيئت ايران باشد و يا اعزام هيات عراقي به جمهوری اسلامی ایران را داشته باشیم تا نقشه راه همكاريهاي دو كشور در زمينه موضوعات زيست محيطي، از جمله مقابله با گرد و غبار مورد بحث دو كشور قرار گيرد".
جزئیاتی از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2022
گزارش و تحلیل
پروژه امنیتی بسیار خطرناک آمریکا و اسرائیل بر علیه ایران
خطیب زاده در ادامه تصریح کرد، در صحنه بين المللي، وزارت امور خارجه از سالهاي گذشته، در مجمع عمومي سازمان ملل، برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP)، سازمان همكاريهاي اسلامي و ساير نهادهاي بين المللي اقدام به طرح، تدوين و تصويب قطعنامه­هايي كرده كه مشخصا بر مقابله با ريزگردها و ضرورت همكاريهاي منطقه اي به منظور مقابله با معضلات زيست محيطي، از جمله گرد و غبار، متمركز هستند. لذا ادبيات بين المللي اين موضوع با تلاش چندين ساله وزارت امور خارجه در سازمانهاي بين المللي با اجماع شكل گرفته است. وی تاکید کرد، با ايجاد همگرايي در بين كشورهاي منطقه، اين اميدواري وجود دارد كه در ميان­مدت بتوان به یکسری از ترتيبات منطقه اي دست يافت تا مقابله با معضلات گرد و غبار در چارچوب همكاري و مشاركت كشورهاي منطقه پيش برده شود.
خطیب زاده خاطر نشان کرد در صحنه داخلي نیز، وزارت امور خارجه در جلسات ستاد مقابله با گرد و غبار (به رياست سازمان حفاظت محيط زيست) و ساير نهادهايي كه در ارتباط با موضوع گرد و غبار هستند، به صورت فعال مشارکت می کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین پیرامون حمله هوایی اخیر رژیم صهیونیستی به مواضعی در سوریه اظهار داشت: "متأسفانه بي تفاوتي جامعه جهاني در قبال تجاوزات مكرر رژيم اشغالگر قدس به جمهوري عربي سوريه و نقض آشكار تمامي قوانين و مقررات بين‌المللي باعث جري‌تر شدن و افسارگسيختگي سران اين رژيم شده است. شكي نيست كه حمايت‌هاي آشكار و پنهاني رژيم حاكم بر ايالات متحده آمريكا، نقش مهمي در افزايش جسارت و وقاحت‌هاي اين رژيم اشغالگر دارد، به طوری که نه تنها به اشغال بلندي‌هاي جولان سوريه ادامه داده، بلكه بطور مكرر زيرساخت‌هاي دولت و ملت سوريه را مورد حملات هوايي و موشكي خود قرار مي‌دهد".
گرد و غبار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2022
پیامدهای انتقال گردوخاک از عراق به ایران
خطیب زاده ادامه داد، بر اساس اخبار واصله، در حمله اخير رژیم صهیونیستی، پاركينگ وسايل نقليه عمومي در شهرك زينبيه و نزديكي حرم مطهر حضرت زينب عليها السلام هدف حمله موشكي قرار گرفت كه به موجب آن به جان و مال مردم خساراتي وارد شد.
وی افزود، نيروي هوايي رژيم صهيونيستي در سال‌هاي اخير و در طول بحران سوريه، معمولاً نقش نيروي هوايي گروه‌هاي تروريستي در سوريه را ايفا كرده است و هر زماني كه ارتش سوريه و نيروهاي متحد، شكستي بر اين گروه‌ها وارد می کنند، بلافاصله هواپيماهاي رژيم صهيونيستي وارد عمل شده و حملات تجاوزكارانه‌اي را به عمل مي‌آورند.
وی تاکید کرد، جمهوري اسلامي ايران ضمن محكوم کردن اين اقدامات تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي، بر لزوم پاسخ مناسب و قاطع به اين تجاوزات، چه در ميدان و چه در مجامع بين‌المللي تأكيد دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه دیدار تدارکاتی تیم های ملی ایران و کانادا را صرفا یک رویداد وررشی ورای سیاست دانست و گفت: "هماهنگي اين ديدار مستقلا از سوي فدراسيونهاي فوتبال دو كشور، در چارچوب ديدارهاي معمول تداركاتي فوتبال صورت گرفته و فدراسيون فوتبال كانادا در این خصوص اعلام كرده که مصمم است با جلوگیری از هرگونه سوء استفاده سیاسی گروههای شناخته شده ضد ایران، این رویداد صرفا ورزشی را میزبانی کند".
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2022
واکنش خطیب زاده به اظهارات مداخله‌ جویانه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
خطیب زاده افزود: "متاسفانه به نظر میرسد برخلاف ادعاهای نمایشی، ورزشی ترین امور هم بازیچه جهت گیری‌های حزبی و جبهه بندی های سیاسی در داخل کانادا شده است. موضع­گيريها و اظهار نظرهای منفي نخست وزير كانادا و برخي افراد ديگر، حاکی از تفوق نگاه صرف سیاسی و حزبی بر همه وجوه حکمرانی در کانادا بوده و به همین دلیل رفتار مقامات این کشور در علن به راحتی بازیچه گروههاي مخالف و ايران ستيز میشود".
وی تصریح کرد، از دولت و فدراسيون كانادا انتظار مي رود فارغ از جوسازيها، در اساس منشور حرفه ای ورزش و اصول شناخته شده فیفا، برگزاري اين ديدار تداركاتي و دوستانه را به دور از شائبه­ها و انگيزه هاي سياسي و نیز شانتاژهاي تبليغاتي مخالفين تعاملات غیرسیاسی میان مردم كشورها، تسهيل کند. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به ما اطمینان داده است کلیه توافقات لازم را با فدراسیون فوتبال کانادا در همین چارچوب انجام داده و در صورت نقض توافقات، مسئوليت تمامي عواقب آن بر دوش طرف كانادايي خواهد بود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان پیرامون برخی اخبار منتشر شده در رسانه­ها درخصوص مفاد توافقنامه صلح میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان اظهار داشت: " جمهوري اسلامي ايران از حل و فصل این مناقشه براساس اصول شناخته شده حقوق بين الملل از جمله احترام به تماميت ارضي، حق حاكميت و تامين حقوق همه ساكنان منطقه حمايت مي كند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала