خطیب زاده: مشارکت منطقه ای برای مقابله با گرد و غبار در دستور کار است

© Photo / IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2022
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه ایران بیان داشت: امیدواریم که در میان مدت بتوان به یکسری از ترتیبات منطقه ای دست یافت تا با معضلات گرد و غبار در چارچوب همکاری و مشارکت کشورهای منطقه مقابله کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی مربوط به اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص دستور رئیس جمهوری محترم مبنی بر حل بحران ریزگردها از طریق دیپلماسی و مجامع بین‌المللی و نیز تعامل با کشورهای همسایه، گفت: در کمتر از دو ماه گذشته با وقوع و تشدید بحران ریزگردها در کشور، وزارت امور خارجه همکاری با کشورهای همسایه را به منظور بسط مشارکت منطقه‌ای و نهایتاً پیاده کردن ترتیبات منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار در دستورکار خود قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: ما این مسیر را با عراق شروع کرده‌ایم و در نظر داریم در گام بعدی سوریه و تدریجاً سایر کشورهای منطقه را به تشریک مساعی در این ترتیبات منطقه‌ای ترغیب کنیم. در این چارچوب به طرف عراقی پیشنهاد شده است در قالب همکاریهای دوجانبه برای کنترل کانون‌های غبار خیز، میزبان هیئت ایران باشد و یا اعزام هیات عراقی به کشورمان را داشته باشیم تا نقشه راه همکاریهای دو کشور در زمینه موضوعات زیست محیطی، از جمله مقابله با گرد و غبار مورد بحث دو کشور قرار گیرد.
خطیب زاده افزود: در صحنه بین المللی، وزارت امور خارجه از سال‌های گذشته، در مجمع عمومی سازمان ملل، برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP)، سازمان همکاری‌های اسلامی و سایر نهادهای بین المللی اقدام به طرح، تدوین و تصویب قطعنامه‌هایی کرده که مشخصاً بر مقابله با ریزگردها و ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای به منظور مقابله با معضلات زیست محیطی، از جمله گرد و غبار، متمرکز هستند. لذا ادبیات بین المللی این موضوع با تلاش چندین ساله وزارت امور خارجه در سازمان‌های بین المللی با اجماع شکل گرفته است.
وی تاکید کرد: با ایجاد همگرایی در بین کشورهای منطقه، این امیدواری وجود دارد که در میان‌مدت بتوان به یکسری از ترتیبات منطقه‌ای دست یافت تا مقابله با معضلات گرد و غبار در چارچوب همکاری و مشارکت کشورهای منطقه پیش برده شود.
خطیب زاده گفت: در صحنه داخلی نیز وزارت امور خارجه در جلسات ستاد مقابله با گرد و غبار (به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست) و سایر نهادهایی که در ارتباط با موضوع گرد و غبار هستند، به صورت فعال مشارکت می‌کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала