آماده‌باش در ایران به دلیل آلودگی هوا

© AFP 2023 / Mostafa Vosogh/Fars NewsПесчаная буря накрывает столицу Ирана Тегеран
Песчаная буря накрывает столицу Ирана Тегеран - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2022
اشتراک
کارشناس: تشکیل توده گرد و غبار در خارج از کشور و ورود آن به ایران ،هوای برخی شهرها بویژه مناطق غربی را در شرایط خطرناک قرار داده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، آسمان ایران شاهد ورود توده گرد و غباری از سمت کشور عراق و سوریه است و با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی، ریزگردهای فرا منطقه‌ای اینک غرب کشور را فراگرفته و برخی استان ها تحت تاثیر این ریزگردها و ذرات معلق قرار گرفته اند.
بر اساس گزارش ها، اکنون استان‌های اردبیل، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، اصفهان، بخشی از استان فارس، بوشهر تا استان هرمزگان، یزد ، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد تا استان تهران، همه درگیر خیرش شدید خاک هستند.
نفوذ و گسترش گردوغبار انتقالی از مناطق غربی، کاهش کیفیت هوا، خیزش گرد و خاک محلی ،توفان موقت ،کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و خسارت را بدنبال دارد .
بنا بر اظهار کارشناسان هواشناسی، گرد و غبار موجود در هوای شهرهای مختلف به ویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان‌های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است.
خیابانی در بغداد در میان طوفان شن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2022
عراق گرفتار طوفان شن
طبق توصیه‌های کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت تاکید می شود ،گروه های حساس شامل سالمندان، کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و افراد دارای سابقه بیماری قلبی و تنفسی در شهرستان که درگیر این پدیده هستند، در خانه بمانند و حتی سایر افراد نیز جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند.
صادق ضیاییان رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: "وضعیت شدید خیزش گرد و خاک در همه نیمه غربی کشور تا فردا شب تداوم دارد و فقط بخش‌هایی از شرق کشور از این مساله در امان است.
تا آخر وقت امشب درگیری در همه مناطق اعلام شده به شدت ادامه دارد، فردا هم این وضعیت با شدت کمتر تداوم خواهد داشت و امیدواریم روز جمعه این وضعیت کاهش یاید".
شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала