گردهم‌آیی گرد و غباری در ایران

CC BY 3.0 / IRNA / گرد و غبار
گرد و غبار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2022
اشتراک
کارشناس: ایران در حدود چهار سال گذشته با تخصیص اعتباری حدود ۳۷۰ میلیون یورو - دلار از صندوق توسعه ملی، حدود ۳۴.۶ میلیون هکتار کانون داخلی و ۳۰۰ میلیون هکتار کانون خارجی گرد و غبار را شناسایی کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، علی محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام کرد که تیرماه امسال مقامات عالیرتبه کشورهای همسایه در قالب نشست وزرای محیط زیست به ایران می‌آیند و در حاشیه این اجلاس با نمایندگان ۱۰ کشور که بیشترین درگیری را با گرد و غبار دارند نشست های تخصصی برگزار خواهد شد.
بنا بر اظهار نظر مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست مقابله با گرد و غبار مطالبه مردم کشورهای همسایه نیست و ایران است که در حدود چهار سال گذشته با تخصیص اعتباری حدود ۳۷۰ میلیون یورو - دلار از صندوق توسعه ملی، حدود ۳۴.۶ میلیون هکتار کانون داخلی و ۳۰۰ میلیون هکتار کانون خارجی گرد و غبار را شناسایی کرده و یک سری اقدامات را دنبال کرده است. البته برای امسال هم اعتباری حدود ۲۸۰ میلیارد تومان ابلاغ شده که با توجه به شرایط حاکم در زمینه گرد و غبار ستاد مقابله با گرد و غبار سازمان محیط زیست مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان دیگر هم از سازمان برنامه و بودجه تقاضا کرده که فعلا منتظر جواب است.
عراق، سوریه، عربستان، اردن، کویت، یمن، عمان، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، هند، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه کشورهایی هستند که ایران تحت تاثیر کانون های گرد و غباری آنها قرار دارد که سالانه حدود ۱۴۷میلیون تن گرد و غبار به هوا بلند می کنند.
وزیر خارجه ترکیه: برنامه ای برای نقض تمامیت ارضی عراق وجود ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2022
وزیر خارجه ترکیه: برنامه ای برای نقض تمامیت ارضی عراق وجود ندارد
همچنین کانون های خارجی غبارخیزی که بر کشور ما اثر می گذارند نیز مشخص و دسته بندی شده اند، بر این اساس ایران تحت تاثیر ۸ کانون گرد و غبار در خاورمیانه قرار دارد که ریزگردهای ناشی از این کانون ها با وزش باد به سمت کشور ما هدایت می شوند که مشکلات زیادی را برای کشور رقم می زنند.
علی محمد طهماسبی درباره مراوده ایران با کشورهای گرد و غبار خیز افزود: "کار با کشورهای خارجی زمان بر است و کار دیپلماسی می طلبد، البته ما هم در داخل و هم خارج بیکار ننشستیم و علاوه بر شناسایی کانون های گرد و غبار داخلی و خارجی، برنامه عمل منطقه ای و زیر منطقه ای برای مقابله با گرد و غبار تهیه کردیم به اشتراک گذاشتیم.
چشم انداز و اهداف برنامه عمل زیر منطقه ای با رویکرد برخورداری از محیط زیست انسانی و طبیعی پایدار و سازگار با تغییرات اقلیمی و پدیده گرد و غبار و مستعد توسعه اقتصادی و اجتماعی با هدف کلان بهره گیری از ظرفیت همکاری های منطقه ای به منظور کاهش ریسک و وقوع پدیده گرد و غبار، ارتقای استانداردهای محیطی و بهبود شرایط معیشتی جوامع درگیر تهیه شده است.
با توجه به اهمیت موضوع قرار است در تیرماه امسال وزرای محیط زیست کشورهای همسایه به ایران بیایند که در قالب نشست های تخصصی مشکلات را با آنها به اشتراک خواهیم گذاشت، البته می دانیم که ابعاد کار بسیار وسیع است و آنها هم زیاد پای کار نیستند همچنین در آن کشورها مطالبه گری چندانی در این زمینه وجود ندارد.
بر نهادهای بین المللی فشار می آوریم و برای همین منظور در تیرماه نهادهای بین المللی مختلفی را هم دعوت کردیم تا این نهادها به عنوان هماهنگ کننده و با توجه به پروتکل ها بر آن کشورها فشار بیاورند تا کاری برای کاهش کانون های گرد و غبار خود کنند.
اعتباری که امسال برای مقابله با گرد و غبار به ما ابلاغ کردند حدود ۲۸۰ میلیارد تومان است اما ما با توجه به شرایط حاکم در زمینه گرد و غبار ۹۰۰ میلیارد تومان دیگر هم از سازمان برنامه و بودجه تقاضا کردیم و فعلا منتظر جواب هستیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала