افزایش قیمت کالاهای یارانه ای ایران در بازار افغانستان

© Sputnik / V. Kiselev /  مراجعه به بانک تصاویر افزایش قیمت کالاهای یارانه ای ایران در بازار افغانستان
افزایش قیمت کالاهای یارانه ای ایران در بازار افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2022
اشتراک
فروشندگان مواد غذایی در افغانستان از تاثیر مستقیم گرانی ها در ایران بر بازارهای این کشور خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، پس از افزایش قیمت کالاهای یارانه‌­ای در کشور ایران، افغانستان که به گفته بازرگانان نزدیک به 80 درصد از نیازمندی‌های خود را از این کشور وارد می‌کند، با افزایش قیمت این کالاها رو به‌روست.
در حال حاضر مواد غذایی چون ماکارانی، برنج ، روغن، شکلات و مواد شوینده در بازار هرات با دوبرابر قیمت فروخته می‌شود.
محمدرفیع یکی از فروشند­گان موادغذایی در بازار هرات، گفت: از چند روزپیش تاکنون بیشتر کالاهایی که از ایران وارد هرات می‌شد به یکباره با افزایش چشمگیری مواجه شده و در حال حاضر مواد غذایی و مواد شوینده در بازار هرات با دوبرابر قیمت نسبت به گذشته فروخته می‌شود و این امر سبب کاهش مشتریان آنها شده است.
وی ادامه داد: یک کیلو شکلات در گذشته 120 افغانی بود اما حالا 200 افغانی فروخته می‌شود، روغن مایع 5 لیتری 800 افغانی بود اما حالا به دلیل افزایش قیمت در بازار 1100 افغانی فروخته می‌شود و اگر این روند ادامه داشته باشد از یک سو دیگر کسی برای خرید به آنها مراجعه نخواهد کرد و از سوی دیگر بازار هرات به تعطیلی کشیده خواهد شد.
سید مهدی سالهاست که در بازار هرات کالاهای مرغوب ایرانی را به فروش می‌رساند، با اشاره به افزایش قیمت‌ها در ایران که تاثیر مستقیمی بر بازار هرات گذاشته، گفت: در گذشته بیشتر خانواده‌ها از کالاهای ایرانی استفاده می‌کردند اما اکنون پس از افزایش قیمت این کالاها تنها 30 درصد از شهروندان از او خرید می‌کنند و بیشتر مشتریان کالاهای افغانی را با قیمت پایین می‌خرند.
توریالی غوثی یکی از تجار هراتی نیز در این باره گفت: افزایش قیمت کالاهای مختلف در ایران به دلیل اینکه افغانستان بیشترین واردات را از این کشور دارد تاثیر مستقیمی بر بازار هرات داشته اما اگر تمام بازرگانان و حکومت به‌صورت متحد تلاش کنند با وجود منابع سرشار طبیعی می‌توان از این فرصت استفاده کرد و کالاهای تولیدی خود را وارد بازار کرده و با قیمت خوب به شهروندان عرضه کنیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرک صنعتی هرات توانسته تا در بخش‌های مختلف مواد مورد نیاز شهروندان را تولید کند و با کاهش واردات می‌توانیم نیازمندی‌های بازار را تامین کنیم.
حمید الله خادم رئیس اتاق معادن و صنایع هرات نیز گفت: اگر قیمت کالاهای وارداتی در بازار افزایش یافته و مواد خام برای تولید به شدت گران شده است، باید این فرصت خوب را غنیمت بشماریم و حکومت در کنار بخش خصوصی تلاش کند با استفاده از منابع داخلی و نیروی کاری جوان اقدام به تولید کند و افغانستان را به سمت خودکفائی در تمام عرصه‌ها بکشاند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала