یک بریتانیایی در عراق با اعدام روبرو شد

© Photo / Wang et al.یک بریتانیایی در عراق با اعدام روبرو شد
یک بریتانیایی در عراق با اعدام روبرو شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2022
اشتراک
یک انگلیسی به دلیل تلاش برای قاچاق گنجینه‌ های باستان‌ شناسی از عراق با اعدام مواجه شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری شفق عراق، دادگاهی در عراق در حال بررسی پرونده ای علیه یک انگلیسی و یک آلمانی متهم به تلاش برای قاچاق گنجینه های باستان شناسی است، این شهروند انگلیسی در این پرونده ممکن است با مجازات اعدام روبرو شود.
به گفته این خبرگزاری، جیمز فیتون زمین شناس بریتانیایی، ۶۶ ساله، و روانشناس آلمانی فولکر والدمن ۶۰ ساله، که در ماه مارس به عنوان بخشی از یک گروه تور وارد عراق شده بودند، متهم شدند. هر دو در ۲۰ مارس در فرودگاه بغداد در حالی که تلاش می‌ کردند ۱۲ شی باستان‌ شناسی دوران سومری - عمدتاً قطعاتی از سرامیک و ظروف سفالی - را بیرون بیاورند، بازداشت شدند.
اولین جلسه دادگاه مربوط به این پرونده در ۱۵ می و جلسه دوم در روز یکشنبه برگزار شد.
این خبرگزاری می نویسد: قاضی اظهار داشت که متهمان طبق ماده ۴۱ قانون میراث تاریخی عراق متهم شده اند. این ماده مجازات اعدام را به عنوان حداکثر مجازات برای برداشتن عمدی یا تلاش برای حذف اشیاء باستانی از عراق پیش بینی کرده است.
فیتون به دادگاه گفت که از ارزش تاریخی ۱۲ شی که هنگام بازدید از دو محوطه باستانی در استان ذی قار در جنوب کشور جمع آوری کرده بود، بی اطلاع بود. او بعداً دو مورد از این اشیاء را به والدمن سپرد.
به گزارش شفق، پیشتر آماندا میلینگ وزیر آسیا و خاورمیانه بریتانیا از اتهامات وارده به فیتون ابراز نگرانی کرده بود. او در بیانیه ای گفت: ما در واقع نگرانی هایی در رابطه با احتمال صدور حکم اعدام در پرونده فیتون داریم. در بریتانیا، بیش از ۵۰ هزار نفر در حال حاضر طوماری را امضا کرده اند که خواستار آزادی فیتون شده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала