حمایت ترکیه از سیاست درهای باز ناتو

© AP Photo / Turkish Presidencyرجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2022
اشتراک
ترکیه چه شرطی برای حمایت از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو گذاشته است؟
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت که اگر فنلاند و سوئد "همبستگی خود را با ترکیه در مسائل اساسی به ویژه در مبارزه با تروریسم" نشان ندهند، ترکیه از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو حمایت نخواهد کرد.
اردوغان گفت ترکیه "صمیمانه از سیاست درهای باز ناتو حمایت می کند". رهبر ترکیه همچنین توضیح داد که موضوع درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو "نگرش این دو کشور به منافع حیاتی امنیت ملی ترکیه است".
رئیس جمهور اردوغان گفت که اگر سوئد و فنلاند به وضوح نشان ندهند که در مسائل اساسی به ویژه در مبارزه با تروریسم با ترکیه همبستگی خواهند داشت، آنکارا دیدگاه مثبتی نسبت به عضویت این کشورها در ناتو نخواهد داشت.
در آمریکا خواستار اخراج ترکیه از ناتو شدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2022
در آمریکا خواستار اخراج ترکیه از ناتو شدند
گفتنی است، پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه 16 مه اعلام کرد که از ورود فنلاند و سوئد به ناتو حمایت نخواهد کرد و از رهبران این کشورها خواست که از دست او ناراحت نشوند. او در توضیح این تصمیم خود گفت آنکارا با پذیرش کشورهایی در ناتو که محدودیت هایی علیه ترکیه اعمال کرده اند، موافقت نمی کند.
منظور اردوغان این بود که رهبری فنلاند و سوئد به اعضای گروه‌هایی که در ترکیه تروریستی شناخته می‌شوند پناهندگی می‌دهند.
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه 14 ماه مه اعلام کرد اسلو و استکهلم به شبه نظامیان عضو حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را که افراطی تلقی می‌شود، پناهندگی می‌دهند. به گفته وی، به همین دلیل اکثریت شهروندان ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد و ناتو مخالف هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала