گزارش و تحلیل

استقبال ایران از همکاری با روسیه در نیروگاه LNG

© Sputnik / Alexei Danichevگاز
گاز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2022
اشتراک
روسیه می تواند جدی ترین کمک را در ساخت زیرساخت خط لوله برای گاز ایران انجام دهد و ایران نیز به نوبه خود اجازه می دهد گاز روسیه به تاسیسات مایع سازی پروژه هایی که وجود دارند، عرضه شود.
الکسی گروموف، مدیر ارشد بخش انرژی در انستیتوی انرژی و دارایی روسیه اخیرا اظهار داشت: "روسیه در چارچوب همکاری با ایران می‌تواند گاز خود را به نیروگاه‌های گاز طبیعی مایع (LNG) ایران که قرار است ساخته شود، عرضه کند".
وی افزود: "ما می‌توانیم از منافع متقابل برخوردار شویم، یعنی می توانیم گاز روسیه را به عنوان مثال به همان نیروگاه‌های LNG آینده ایران عرضه کنیم و ایران در ازای آن، فناوری‌های ما در ساخت سیستم‌های انتقال گاز و مهندسی این سیستم های انتقال گاز که ایران به آن نیاز دارد را دریافت کند".
او گفت: "روسیه می تواند جدی ترین کمک را در ساخت زیرساخت خط لوله برای گاز ایران انجام دهد و ایران نیز به نوبه خود اجازه می دهد گاز روسیه به تاسیسات مایع سازی پروژه هایی که وجود دارند، عرضه شود".
آقای مهندس هدایت الله خادمی رئیس هیئت مدیره شرکت عملیات اکتشاف نفت و مدیر عامل شرکت حفاری نفت و گاز شمال در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "ما قرارداد هایی با روسیه و چین داریم که قرارداد های توسعه ای هستند و در یکی دو سال گذشته بسته شده.
همچنین توافقاتی انجام شده که روسیه و چین می توانند در ایران سرمایه گذاری کنند و این ارتباط اقتصادی گسترش و توسعه پیدا کند، متاسفانه روسیه در بخش صنعت نفت و گاز ورود پیدا نکرده آنچه در صنعت نفت ما موجود است بیشتر صنعتی غربی است اما ایران این آمادگی را دارد که هر کشوری به ویژه روسیه بتواند در ایران سرمایه گذاری کند و یک ارتباط برد_برد ایجاد شود.
وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2022
تحولات بین المللی در مرکز گفتگوی ایران و روسیه
خوشبختانه ارتباط ما از نظر سیاسی با روسیه خوب است اما متاسفانه حجم داد و ستد ما با روسیه بسیار کم است و صنعت ایران از صنعت روسیه هیچ آشنایی ندارد.
جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که روسیه در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کند به ویژه به هر شکل ما دو کشوری هستیم که بیشترین ذخایر گازی جهان را داریم و می توانیم به یکدیگر کمک کنیم.
روسیه می تواند در توسعه میادین گازی به ما کمک کند میادینی گازی فرزادA، فرزادB و آرش، میادینی هستند که باید توسعه پیدا کنند.
حتی میادین آب های عمیق خزر نیز که در آنها توسط ما نفت کشف شد آمادگی بسیاری برای توسعه داریم، چرا که روسیه آشنایی بیشتری با بهره برداری از آبهای عمیق دارد، در صورت ترین همکاری های یک پیوند مشترکه عمیق میان دو کشور بسته خواهد شد که میتوانیم از ذخایر یکدیگر بهره مند شویم.
متاسفانه امروز ما به دلیل بحث های سرمایه‌گذاری و تکنولوژی برخی از میادین مشترکمان تقریباً رها شدند و طرف مقابل با سرمایه گذاری غربی از آنها بهره برداری می کند".
مهندس هدایت الله خادمی با تاکید بر این نکته که امکان احداث نیروگاه های گاز مایع در سراسر ایران وجود دارد اظهار داشت: "بهتر است نیروگاه ها در مناطقی احداث شود که بیشترین تولید گاز را دارد در عسلویه، بوشهر، شیراز و بخش کوچکی در مشهد می تواند وجود داشته باشد.
سیزدهمین اجلاس بین المللی اقتصادی روسیه - جهان اسلام: اجلاس کازان-۲۰۲۲ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2022
نماینده ایران در همایش روسیه - جهان اسلام: ما آماده کمک و یاری به ملت روسیه هستیم + ویدیو
جمهوری اسلامی ایران و دولت ایران به دلیل شرایط نامساعد در ارتباط با غرب تمایل داشتند تا روابط استراتژیک گسترده با روسیه داشته باشیم انتظار داریم روسیه در این زمینه‌ ها که غرب از ارائه تکنولوژی آن به ما سر باز میزند، با ایران همکاری کند.
بخش اعظم نفت و گاز جهان در دست ایران و روسیه است، ما با همکاری با یکدیگر می توانیم بسیاری از معادلات جهانی را تغییر دهیم و از لحاظ اقتصادی تاثیری اساسی در جهان ایجاد کنیم.
در بحث اجتماعی نیز قطعا همکاری روسیه در زمینه تکنولوژی نفت و گاز تاثیر بسزایی خواهد داشت، چرا که ایرانیان از دیرباز این باور را داشتند که روسیه در جهت رشد و پیشرفت ایران اقدام قابل توجهی نکرده در نتیجه این مسئله می‌تواند این دیدگاه را تغییر دهد.
از لحاظ ارتباطات سیاسی، خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی داریم اما لازمه تاثیرگذاری ارتباط سیاسی در بطن جامعه ورود آن به مسائل اقتصادی و صنعتی است".
مدیر عامل شرکت حفاری نفت و گاز شمال، خرید بیش از ۶۰ دستگاه حفاری دریایی و خشکی پس از انقلاب ایران از چین را خاطر نشان شد و بیان کرد: "گسترش روابط اقتصادی، مبادلات مالی و مسائل صنعتی میان ایران و روسیه، جایگاه این کشور در ایران را به شدت تغییر میدهد.
تمامی کشور هایی که روابط سیاسی خوب دارند در بحث اقتصادی نیز با یکدیگر مشارکت می‌کنند و باعث ارتقاء سرمایه یکدیگر می‌شوند ما نیز انتظار داریم روسیه در این فضا وارد شود و بحث اقتصادی به بخشی مهم در روابط دو کشور تبدیل شود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала