آیا دانشگاه‌ها اتاق‌های فکر دولت ایران خواهند شد؟

© Photo / IRNAابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2022
اشتراک
رئیسی: برای همه روشن است که اقتصادی که ۸۰ درصد یا کمتر یا بیشتر آن دولتی است، مشکلات زیادی دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران روز 21 ماه مه (شنبه) اظهار داشت که برای همه روشن است که اقتصادی که ۸۰ درصد یا کمتر یا بیشتر آن دولتی است، مشکلات زیادی دارد. همه باید بر اساس قانون اساسی رفتار کنیم که در آن اقتصاد هم دولتی، هم خصوصی و هم تعاونی ذکر شده است.
وی در ادامه افزود: "همه باید بر اساس قانون اساسی عمل کنیم که اصل ۴۴ و سیاست‌های ذیل آن هم در قانون و هم در اجرا مورد تأکید است و در برنامه‌های ششم تا دوم به وضوح تأکید شده که دولت متصدی نباشد بلکه حمایتگر، نظارتگر و هدایتگر باشد.
آیا حالا که خصوصی‌سازی با مشکل مواجه شده، باید متوقف شود؟ خیر- باید ادامه یابد، اما باید اصلاح ساختار و رفتار داشته باشیم که حتماً هم این‌گونه خواهد شد.
همه بخش‌های دخیل در خصوصی‌سازی باید توافق کنند که دولت متصدی نباشد. باید به بخش خصوصیِ واقعی، میدان داده شود و بررسی کنیم که چرا این‌گونه نشده است. مثلاً هیئت واگذاری بررسی شود که آیا این ساختار کارآمد است یا خیر؟
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و رئیس شورای اطلاع رسانی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2022
توییت سخنگوی دولت ایران درباره مبارزه با فساد و گران‌فروشی
باید فضای فسادزا را از بین ببریم نه اینکه پرونده فساد به دادگاه‌ها بدهیم. تولید، محور رونق است. باید کاری کنیم که فضای کسب و کار رونق یابد. هر چه رونق و رشد اقتصادی بیشتر شود، کشور بهتر عمل می‌کند. چرا رشد اقتصادی در سال‌های گذشته ۰.۴ درصد بود؟ آیا قرار است هدفگذاری جدید رشد اقتصادی در حد یک آرمان باقی بماند یا عمل شود؟
رشد اقتصادی ۲ پایه دارد؛ یکی رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و دومی رشد بهره‌وری؛ سرمایه‌گذار باید احساس امنیت کند و بداند که هم اصل سرمایه و هم سود آن تضمین است، به این، امنیت سرمایه‌گذاری گفته می‌شود. در مرحله بعد از واگذاری نیز نباید خریدار رها شود. چرا کارخانه‌ها را رها می‌کنیم؟ خریدار برای دریافت تسهیلات باید مورد حمایت قرار گیرد چون هم سرمایه و هم آبرویش را گذاشته است.
توانمندسازی بخش خصوصی بسیار مهم است، اما نه در حد حرف بلکه کل مجموعه کشور باید حامی سرمایه‌گذار باشد. وقتی چنین فردی با سرمایه‌گذاری خود از دولت حمایت کرده و در رشد اقتصادی و رونق تولید کمک کرده، ما هم باید از او حمایت کنیم، بنابراین خصوصی‌سازی آغاز کار دولت است اما نه به عنوان فعال اقتصادی بلکه در نقش حامی، هدایتگر و نظارتگر که باید سازوکار متناسب با این فرآیند طراحی شود.
از دانشگاه‌ها باید کمک گرفته شود. بارها اعلام کرده‌ام که دانشگاه‌ها اتاق‌های فکر دولت هستند. بازار به معنی واقعی کلمه یعنی فعالان اقتصادی مورد توجه واقع شوند و آنها دریابند که به بازی گرفته شده‌اند. حتی کسانی که نظرشان با ما متفاوت است، باید نظر خود را اعلام کنند تا کشور به پیش برود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала