وزیر خارجه جدید پاکستان خواستار داشتن روابط بهتر با آمریکاست

© Photo / IRNAوزیران خارجه آمریکا و پاکستان
وزیران خارجه آمریکا و پاکستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2022
اشتراک
وزیر امور خارجه جدید پاکستان می‌گوید، آمریکا و کشورش باید تنش‌های قبلی را بر سر افغانستان کنار بگذارند و وارد یک دوره همکاری جدید پس از سال‌ها روابط پر تنش در دوران نخست‌وزیری عمران خان شوند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، "بلاول بوتو زرداری" وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس ضمن حضور در سازمان ملل و شرکت در نشست‌های آن مربوط به بحران جهانی غذا با دیپلمات‌های ارشد از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیدار کرده و با او یک ساعت گفت‌وگو داشت.
بوتو زرداری همچنین دیدار با بلینکن را "بسیار مشوقانه، مثبت و سازنده" ارزیابی کرد و افزود: ما بر این باوریم که پاکستان باید به همکاری با ایالات متحده در تمامی سطوح ادامه دهد. این دیدار نخستین گام مهم بود.
انفجار مهیب در شهر کراچی پاکستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2022
انفجار مهیب در شهر کراچی پاکستان
روابط بین واشنگتن و اسلام‌آباد در دوران نخست وزیری عمران خان به سردی گروید. در سال ۲۰۱۱، آمریکا به محل اختفای اسامه بن لادن،‌ رهبر سابق القاعده در ابیت‌آباد پاکستان حمله کرد و او را کشت. از آن زمان، روابط بین دو کشور متشنج شد چون اسلام‌آباد می‌گفت که دولت آمریکا بدون اجازه و بدون اطلاع دادن از این حمله، اقدام خود را اجرایی کرده است.
عمران خان همچنین دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را به تبانی با اپوزیسیون برای سرنگون کردنش متهم کرده اما دولت واشنگتن این ادعا را رد می‌کند.
همچنین دیگر مساله مورد مناقشه بین پاکستان و آمریکا، افغانستان است. واشنگتن، اسلام‌آباد را متهم می‌کند که اقدامات مناسبی را در راستای برقراری و احیای صلح در افغانستان همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور جنگ‌زده انجام نداده و محل اختفای شبه‌نظامیان هم است.
بلاول بوتو زرداری همچنین ادامه داد، روابط بین پاکستان و آمریکا در گذشته "به واسطه رویدادهای افغانستان و ملاحظات ژئوپلیتیکی آن متشنج بود اما زمان آن رسیده که به این اختلاف نظرها پایان دهیم و به دنبال روابط عمیق‌تر و معنادارتر باشیم."
وزیر خارجه جدید پاکستان افزود: هرچه بحران انسانی کاهش یابد و اقتصاد از سقوط نجات یابد، احتمال موفقیت ما در پیگیری حقوق زنان و همچنین احتمال موفقیت ما در تلاش‌ها علیه تروریسم بیشتر می‌شود. محور گفت‌وگو با بلینکن بر افزایش تجارت، به ویژه در کشاورزی، فناوری اطلاعات و انرژی بود. مشتاقانه منتظر همکاری با ایالات متحده در ابتکارعملی برای توانمندسازی زنان و زنان کارآفرین هستم.
وی درباره لفاظی‌های ضد آمریکایی عمران خان، اتهامات نخست‌وزیر برکنار شده پاکستان درباره تبانی اپوزیسیون و آمریکا را برای سرنگونی دولتش رد کرد و آن را "تئوری توطئه خیالی بر مبنای دروغی بزرگ" دانست.
وزیر امور خارجه جدید پاکستان با اشاره به این مساله که اسلام‌آباد در رای‌گیری قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین رای ممتنع داد، گفت: پاکستان عادت کرده که به گندم و کود اوکراین وابسته باشد و از بابت افزایش هزینه مواد غذایی به شدت آسیب دیده و خواستار راه حل دیپلماسی برای پایان جنگ است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала