واکنش ایران به راه‌حل میانه در باره برنامه هسته‌ای

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پرچم قطر
پرچم قطر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2022
اشتراک
تزریق مقادیر بیشتری از نفت ایران به بازارها به ثبات قیمت نفت خام و کاهش تورم کمک می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "الجزیره"، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر اظهار داشت که مقامات ایرانی به ما اطلاع داده‌اند که آماده پذیرفتن راهکار میانه برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران هستند.
وزیر خارجه قطر تأکید کرد: "تزریق مقادیر بیشتری از نفت ایران به بازارها به ثبات قیمت نفت خام و کاهش تورم کمک می‌کند".
این اظهارات وزیر قطری در حالی است که "تمیم بن حمد آل ثانی" امیر این کشور نیز چند روز پیش در دیدار با صدر اعظم آلمان در برلین درباره دستیابی ایران و طرف غربی به توافق ابراز خوش بینی کرده بود.
گفتنی است، در پایان سال 2020، قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6 ) و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.
مذاکرات برجام در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2022
اروپا از بازگشت آمریکا به برجام چه سودی می‌برد؟

در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала