گزارش و تحلیل

میراث ایران، ارائه دهنده خدمات مالی اسلامی به مسلمانان روسیه

© AP Photo / Vahid SalemiA currency exchange bureau worker counts US dollars, as Iranian bank notes are seen at right with portrait of late revolutionary founder Ayatollah Khomeini.
A currency exchange bureau worker counts US dollars, as Iranian bank notes are seen at right with portrait of late revolutionary founder Ayatollah Khomeini. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2022
اشتراک
میربیزنس بانک با تاسیس شرکت میراث تمایل دارد تا خدمات مالی اسلامی را به مسلمانان در درجه اول تاتارستان و در درجه دوم کل روسیه ارئه نماید.
اسپوتنیک - جناب آقای سید سعید وکیلی، معاون مدیر کل میربیزنس بانک روسیه و یکی از مبتکران شرکت مالی میراث در حاشیه "اجلاس کازان-2022" در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک به تشریح فعالیت‌های این شرکت پرداخت.
توجه شما را به مشروح این مصاحبه در ذیل جلب می‌نماییم:
هدف اولیه تاسیس شعبه میربیزنس بانک در کازان به دلیل اظهار تمایلی بود که مقامات رسمی تاتارستان در جلسه‌ای که با مقامات عالی بانک ملی ایران در سال 2018 داشتند. با توجه به تجربه بیش از 40 سال بانکداری اسلامی و نزدیک به 100 سال بانکداری در بانک ملی ایران، در سال 2018 ابراز تمایل به فعالیت میربیزنس بانک اعلام شد. به همین دلیل در سال 2019 شعبه این بانک در کازان افتتاح گردید. بعدا با اتفاقاتی که در عمل افتاد ما مشاهده کردیم که زیرساخت‌های قانونی و حقوقی بانکی در روسیه فراهم نیست، علیرغم اینکه زحمات زیادی کشیده شده و مطالعات بسیاری در دست انجام هست و در دوما یک گروهی پیگیر این مسئله هستند اما عملا به دلیل فقدان قوانین این کار امکان پذیر نیست. به همین دلیل ما به فکر افتادیم تا یک شرکتی از میربیزنس بانک در روسیه فعال کنیم و این باعث بوجود آمدن شرکت میراث در سال 2021 شد. با تاسیس این شرکت ما تمایل داشتیم تا خدمات مالی اسلامی را به مسلمانان در درجه اول تاتارستان و در درجه دوم کل روسیه تعمیم بدهیم. گام‌های اولی که ما برداشتیم این بود که یک همکاری نزدیک با مقامات مذهبی تاتارستان داشته باشیم به همین دلیل قراردادهایی را پیشنهاد دادیم در چارچوب اسلامی و ملاقات‌هایی را با جناب آقای مفتی و علما داشتیم و توانستیم در اولین مرحله قرارداد مرابحه که یکی از ارکان اصلی معاملات اسلامی هست را به تایید برسانیم و از سال قبل با این قرارداد و قراردادهای دیگر مانند مضاربه و اجاره به شرط تملیک، خدمات به مسلمانان تاتارستان ارائه داده می‌شوند.
محمد حزار، مدیر میربیزنس بانک روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2022
گزارش و تحلیل
میربیزنس بانک، پل تجاری تهران – مسکو
آیا در حال حاضر مسلمانان سایر مناطق روسیه از جمله قفقاز، مسکو، سن‌پترزبورگ و ... می‌توانند از خدمات میراث استفاده کنند؟ و یا آیا برای استفاده از راه دور از خدمات این شرکت تدبیری اندیشیده شده است؟
شرکت میراث دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت دارد؛ در برنامه کوتاه مدت تمرکز بیشتر در تاتارستان است که ما با توجه به این موضوع که اینگونه فعالیت‌ها زیاد در جمهوری تاتارستان سابقه دار نیست به صورت خطا و بر اساس بررسی‌ها انجام شده، عیوب خد را می‌شناسیم و با سلایق مردم آشنا می‌شویم و متوجه می‌شویم که به چه معاملاتی مردم بیشتر علاقه‌مند هستند. در برنامه بلند مدت پیشبینی دفاتر شرکت میراث در درجه اول در مسکو و در مراحل بعدی در سایر جمهوری‌های مسلمان نشین و حتی غیرمسلمانی که علاقه‌مندی در بازار آن وجود داشته باشد، در نظر گرفته شده است.
شما مشتریان شرکت خود را چگونه انتخاب می‌کنید؟
همانطور که عرض کردم ما سابسیدری از میربیزنس بانک هستیم و خود این بانک یک بخش بسیار قوی دارد که می‌تواند مشتری‌ها را ارزیابی کند، بنابراین مشتری که به ما مراجه می‌کند، یک بررسی اولیه از سوی شرکت انجام خواهد شد توسط پرسش نامه‌ها و اطلاعاتی جمع آوری خواهد شد اما در نهایت این اطلاعات به اداره مرکزی ما در میربیزنس بانک منتقل خواهد شد و تایید نهایی از آنها دریافت می‌گردد.
آیا میربیزنس بانک به عنوان مثال برای دادن وام به یک مشتری ارتباطی با سایر بانک‌های روسیه جهت دریافت سابقه مالی مشتری دارد؟
یک تفاوت کوچک میان وامی که بانک ارائه می‌دهد و کاری که میراث انجام می‌دهد وجود دارد. فردی که می‌خواهد از تسهیلات میراث استفاده کند، باید به صورت حداقل توان مالی شخصی امکان خرید کالا مدنظر را داشته باشد و بعد می‌تواند از تسهیلات شرکت استفاده کند و به صورت اقساط در غالب قرارداد مبلغ کالا را بپردازد. شرکت‌هایی که در بانک اقدام به دریافت وام می‌کنند، چه بسا که تنها یک قرارداد تجاری در دست داشته باشند و به استناد آن بانک به شرکت مذکور وام می‌دهد اما در بانکداری اسلامی اینگونه هست که چه شرکت و چه فرد، باید در زمان دریافت وام باید توان انجام معامله را داشته باشد و با کمک بانک این معامله را انجام دهد و سپس سود آن میان بانک و مشتری تقسیم می‌شود.
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2022
گزارش و تحلیل
گفتگوی اختصاصی با کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه + ویدیو
آیا امکان استفاده از تسهیلات شما در شهر مسکو وجود دارد؟
در حال حاضر درخواست‌هایی دریافت شده است و در حال بررسی آنها نیز هستیم. از سوی دیگر سایت ما بسیار جامع هست و مشتری‌ها می‌توانند از طریق آن اقدام به ارسال درخواست‌های خود کنند و فرم‌های درخواست در سایت تعبیه و پیش‌بینی شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала