رسانه: غرب در رویارویی با روسیه تنها مانده است

© Sputnik / Nataliya Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر "اشتباه استراتژیک" غرب در رابطه با روسیه از دیدگاه آلمانی ها
اشتباه استراتژیک غرب در رابطه با روسیه از دیدگاه آلمانی ها  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2022
اشتراک
دومینیک مویزی، کارشناس علوم سیاسی فرانسوی در مقاله خود برای نشریه Echos نوشت عملیات ویژه روسیه در اوکراین جهان را به دو اردوگاه تقسیم کرده و کشورهای آمریکای لاتین، خاورمیانه، آفریقا و آسیا از حمایت غرب در برابر مسکو خودداری کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، مویزی نوشته است: "یک شکاف آشکار بین غرب و "بقیه" رخ داده است: ما و آنها.
این متخصص خاطرنشان کرد که غرب نتوانست به انزوای کامل روسیه دست یابد. او توضیح داد، 40 کشوری که از محکوم کردن عملیات ویژه مسکو در رای گیری سازمان ملل خودداری کردند، حدود 53 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.
در عین حال، هر منطقه دلایل خاص خود را برای چنین موضع گیری بین المللی دارد.
مویزی اظهارات لولا دی سیلوا، رئیس جمهور سابق برزیل را یادآور شد که دلیل وضعیت فعلی را سیاست آمریکا در راستای گسترش ناتو خواند. به نظر او، این سیاستمدار عقیده رایج در آمریکای لاتین را بیان کرده است.
این متخصص توضیح داد: "رئیس جمهور سابق برزیل نظر بسیار رایج به ویژه در آمریکای جنوبی را بیان کرد که در انجا خصومت نسبت به آمریکایی ها هنوز حاکم است. <…> پاپ فرانسیس، که اصالتاً آرژانتینی است، با همین لحن اظهار نظر کرد."
ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2022
در آمریکا "سلاح مخفی" روسیه در داخل ناتو معرفی شد
در قاره آفریقا، نارضایتی ناشی از راهکار گزینشی غرب است که نسبت به قربانیان درگیری ها در این قاره بی تفاوت می ماند.
مویزی نوشت: "سفیدپوستان با رنج سفیدپوستان همدردی می کنند، اما جهان غرب اغلب نسبت به رنج سیاهان بی تفاوتاست . به عنوان مثال، جنگی که یک سال و نیم است اتیوپی را از هم می پاشد، قربانیان غیرنظامی بسیار بیشتری نسبت به فاجعه اوکراین داشته است. جنگ در شرق آفریقا منجر به ظاهر شدن تعداد زیادی پناهنده و گرسنگی شده است "به طور کلی، این جنگ با وضعیت اوکراین قابل مقایسه نیست و بسیار بدتر است. اما اکثریت قریب به اتفاق اروپایی ها و به ویژه آمریکایی ها نسبت به سرنوشت اتیوپیایی ها بی تفاوت هستند."
این کارشناس تاکید می کند، علاوه بر این، کشورهای آفریقایی حاضر نیستند از منافع خود برای حمایت از مسیر غرب دست بکشند.
به اعتقاد نگارنده، کشورهای خاورمیانه نیز آمادگی نزاع با روسیه را ندارند، زیرا بسیاری از کشورهای این منطقه با مسکو روابط دوستانه دارند و برخی از آنها در مواجهه با خروج تدریجی ایالات متحده از منطقه بر حمایت این کشور حساب می کنند. . مویزی گفت که فاجعه انسانی در یمن نیز یادآور استانداردهای دوگانه غربی است.
این متخصص خاطرنشان کرد: در آسیا و اقیانوسیه، تنها ژاپن طرفدار غرب و استرالیا و نیوزلند آنگلوساکسون به تحریم ها پیوستند.
مویزی در پایان گفت: "در آسیا <…> امتناع بسیاری از کشورهای تحت فشار آمریکا از پذیرش تحریم‌ها علیه روسیه به معنای اثبات دوری آنها از ایالات متحده و در کل جهان غرب است."
پس از آغاز عملیات نظامی ویژه برای غیرمیلیتاریزه کردن و نازی زدایی اوکراین، کشورهای غربی تحریم ها را علیه مسکو افزایش دادند. در اروپا، فراخوان ها به کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه بلندتر طنین انداز شدند و بسیاری از برندها خروج خود را از این کشور اعلام کردند. اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، کانادا و سایر کشورها آسمان خود را در برابر هواپیماهای روسی بسته اند.
کرملین این اقدامات را یک جنگ اقتصادی بی سابقه نامید. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد، تحریم ها ضربه جدی به کل اقتصاد جهانی وارد کرده و هدف اصلی غرب بد کردن زندگی میلیون ها نفر است. به گفته وی، رویدادهای جاری، هم در عرصه سیاست و هم در اقتصاد، به سلطه جهانی غرب خط پایان می کشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала