گزارش و تحلیل

گفتگوی اختصاصی با کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه + ویدیو

© Sputnikکاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2022
اشتراک
سفیر جمهوری اسلامی ایران از آمادگی کامل ایران برای همکاری های منطقه ای خبر داد.
اسپوتنیک - کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در حاشیه "اجلاس کازان-2022" در گفتگو با خبر نگار اسپوتنیک در خصوص پیشنهاد آکادمی علوم نسبت به تشکیل کمیته مشترک دریای خزر گفت: طبعا ما بعنوان جمهوری اسلامی ایران از همکاری های منطقه ای کاملا حمایت می کنیم. همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر بسیار با اهمیت مهم است و ما کشورهای هستیم که هم همسایه و هم سابقه تاریخی و تمدن مشترک داریم و طبیعتاً باید با یکدیگر کار کنیم. در بحث همکاری ها، مهمترین موضوع بحث کریدور شمال به جنوب است. این کریدور هم می تواند کشورهای ما را به یکدیگر متصل کند و هم مبتنی بر سابقه فرهنگی و تاریخی ما این اتصال برقرار می شود، می تواند منجر به افزایش سطح تجارت کشورهای ما بشود و همچنین می تواند به سود همه کشورهای مسیر باشد، لذا این یک بحث جدی میان ایران و روسیه هست و رئیس جمهور محترم ما، جناب آقای رئیسی زمانی که به روسیه تشریف آوردند، در این خصوص با جناب آقای پوتین در این خصوص گفتگوهای مفصلی داشتند.
کاظم جلالی ادامه داد: اخیرا نیز جناب آقای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ما تشریف آوردند، ایشان هم گفتگوهای بسیار سازنده و خوبی را با مقامات مختلف حمل و نقل روسیه، وزیر محترم و رئیس راه آهن روسیه داشتند و در این زمینه در حال همکاری با یکدیگر هستیم که بتوانیم انشاالله این کار را به نتیجه برسانیم، در آینده نزدیک هم آقای نواک، معاون نخست وزیر روسیه که اخیرا ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی روسیه با ایران را پذیرفتند، به ایران سفر خواهند داشت و قاعدتا در خصوص این همکاری ها، بخصوص همکاری های به اتمام رساندن پروژه شمال به جنوب بحث و بررسی خواهد شد.
Посол Ирана в России Казем Джалали - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2022
جلالی: ایران قصد دارد واردات غلات از روسیه را افزایش دهد
سفیر ایران در روسیه همچنین خصوص گسترش خط راه آهن و کشتیرانی ایران و روسیه گفت: در بحث راه آهن ما باید با یکدیگر همکاری های جدی داشته باشیم، خصوصا ما به لحاظ راه آهن از خلیج فارس تا خلیج فنلاند در سن پترزبورگ خط راه آهن وجود دارد، الا 160 کیلومتر از رشت به آستارا. باید در این خصوص با یکدیگر همکاری و کمک کنیم تا این مسیر انجام شود، از گذشته هم به طرف روس پیشنهاد کردیم که این کار را به عنوان پروژه مشترک می توان با یکدیگر انجام بدهیم.
وی ادامه داد: در بخش مربوط به دریا و دریای خزر ما نیاز به همکاری داریم که این همکاری ها در چند جهت هست، یکی مربوط به بحث کشتیرانی است، ما باید ناوگان دریایی را در دریای خزر تقویت کنیم و این باید بین دو طرف باشد. فضا و ظرفیت بنادر را باید توسعه بدهیم، از طرف دیگر من فکر می کنم رودخانه ولگا باید لای روبی بشود چونکه همونطور که اطلاع دارید تنها بندر خزری روسیه "مخاچ قلعه" است و بقیه همگی بنادر رودخانه ای هستند و رودخانه ولگا نیاز دارد که لای روبی شود. اینها به نظر من محورهایی هستند که ما می توانیم همکاری کنیم. اما این بحث، بخشی از آن برای گسترش روابط ایران و روسیه دو جانبه است و بخشی از آن می تواند مربوط به کریدور باشد، چون کریدور یک بخش آن راه آهن است و بخش دیگر آن کریدور ترکیبی است، یعنی جاده ای و راه آهنی استفاده کنیم و بقیه آن را از مسیر دریایی استفاده کنیم.
دکتر جلالی در خصوص امکان تاسیس سرای تجاری ایران در روسیه گفت: ما این اقدام را یک اقدام بسیار خوبی ارزیابی می کنیم، حتما اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران باید یک سرای تجاری در داخل مسکو داشته باشد. در زمان سفر جناب آقای رئیس جمهور به مسکو در این خصوص با ایشان صحبت شد و متعاقباً زمانی که رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به روسیه آمدند، در این خصوص صحبت شد. ما نیازمند این هستیم که نمایشگاه هایی در مسکو و سن پترزبورگ و در حتی در مراکز میانی روسیه مثل یکاترینبورگ و حتی تاتارستان و قازان و در شرق روسیه داشته باشیم و عملا روس ها با کالاهای ایرانی آشنا بشوند. ما ظرفیت های بسیاری خوبی در حوزه های مختلف داریم اما در روسیه ناشناخته هستند. بعنوان مثال در مصالح ساختمانی، سنگ، سرامیک و .. که ما واقعاً حرف برای گفتن داریم. الان هم طبعا روسیه نیاز دارد، با توجه به اینکه برخی از برند ها به دلیل تحولات بوجود آمده، رابطه خود را با روسیه قطع کرده اند و ما می توانیم پاسخگوی بخشی از نیازهای روسیه باشیم. در بحث پوشاک نیز به همین صورت، بخصوص در پوشاک نوزادان و خردسالان کارهای بسیار خوبی در ایران انجام شده. در بخش کیف، کفش، چرم، محصولات پتروشیمی، محصولات لبنی ظرفیت بسیار خوبی داریم و فکر می کنم که اگر بتوانیم در مسکو و سن پترزبورگ و بخش های مرکزی و شرقی روسیه نمایشگاه های دائمی را داشته باشیم و این کالاها عرضه بشود، حتما مورد استقبال شهروندان روسیه قرار خواهد گرفت و می تواند سطح تجارت دو کشور را افزایش بدهد.
پخش فیلم و سریال ایرانی در شبکه های روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2022
پخش فیلم و سریال ایرانی در شبکه های روسیه
سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره همکاری در بخش فرهنگی با روسیه و پخش سریال های ایرانی در تلویزیون روسیه نیز گفت: ما با طرف های روس صحبت کردیم و رایزنی فرهنگی جمهور اسلامی ایران در روسیه پیگیر این موضع هست تا بتوانیم فیلم های فاخر ایرانی را در داخل روسیه به نمایش بگذاریم. مطلع هستید که ایران در بخش سینمایی و سریال خیلی آثار فاخر و ارزنده ای داریم، برخی در گذشته به زبان روسیه دوبله شده و در شبکه هایی پخش شده است.
وی ادامه داد: بخشی از آنها فیلم های سینمایی بود، بخشی سریال هایی مثل "شهرزاد" بود که خیلی هم مورد استقبال طرف های روس قرار گرفت. ما اعلام آمادگی کردیم فیلم ها و سریال هایی که با ذائقه شهروندان روس ها هماهنگی داشته باشد را در شبکه های تلویزیونی روسیه پخش کنیم. منتظر هستیم که طرف های روس نقطه نظرهای خودشان را هم در این زمینه اعلام کنند. این آمادگی هم از سوی تلویزیون ایران و هم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات و رایزنی فرهنگی ایران در روسیه وجود دارد و امیدواریم این موضوع به نتیجه برسد. این موضوع قطعا می تواند به شناخت فرهنگی دو ملت کمک بکند و مسئله مهم این است که دو ملت یکدیگر را درک کنند و شناخت خوبی از یکدیگر داشته باشند.

به نظرم، شما (اسپوتنیک) که در حوزه فرهنگ و رسانه ای فعالیت می کنید و دوستانی که فارس زبان هستند، می توانید در این زمینه مشاوره دهید و نماینده بخشی از گرایشها و ذایقه طرف روس باشید و ما حتما از این استقبال می کنیم که بتوانیم فیلم ها و سریالهایی که مورد پسند و ذایقه طرف روس قرار بگیرد، پخش کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала