گزارش و تحلیل

میربیزنس بانک، پل تجاری تهران – مسکو

© Marina al-Sha'lanمحمد حزار، مدیر میربیزنس بانک روسیه
محمد حزار، مدیر میربیزنس بانک روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2022
اشتراک
مدیر میربیزنس بانک روسیه تحریم‌ها را فرصتی برای گسترش روابط تجاری میان روسیه و ایران دانست.
اسپوتنیک - جناب آقای محمد حزار، مدیر میربیزنس بانک روسیه در حاشیه "اجلاس کازان-2022" در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک به تشریح فعالیت‌های این بانک پرداخت.
توجه شما را به مشروح این مصاحبه در ذیل جلب می‌نماییم:
جناب آقای حزار لطفا در خصوص فعالیت‌های میربیزنس بانک در روسیه و نقش ایرانی‌ها در این بانک بفرمایید
برای اولین سال است که میربیزنس بانک در کازان سامیت (KazanSummit) غرفه دارد و این غرفه هم مربوط به بانک هست در واقع به عبارتی شعبه ما که در سال 2019 در کازان افتتاح شده است، در این غرفه حضور دارد و علاوه بر آن شرکتی بنام میراث در اینجا به ثبت رسانده‌ایم که فایننس اسلامی و خدمات به نوعی لیزینگ اسلامی تحت قراردادها و شرایط شرعی که به تایید اداره روحانیت نیز رسیده انجام می‌دهد؛ این خدمات عمدتا برای تاتارستان است که عمدتا مسلمان نشین می‌باشد. بنابراین این غرفه مربوط به بانک و شرکت میراس هست و شما ملاحظه می‌فرمایید از دیروز استقبال خوبی از آن شده است و بسیاری از مردم تاتارستان که در کازان سامیت حضور داشتند از این غرفه بازدید کرده‌اند.
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2022
گزارش و تحلیل
گفتگوی اختصاصی با کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه + ویدیو
در خصوص میربیزنس باید عرض کنم که از سال 2002 این بانک در مسکو افتتاح شده و سهامدار 100 درصدی آن بانک ملی ایران، بزرگترین بانک دولتی جمهوری اسلامی، است. فعالیت و ماموریت اصلی میربیزنس بانک عمدتا تسهیل مراودات تجاری و مالی میان دو کشور و به نوعی حلقه رابط سیستم بانکی روسیه و سیستم بانکی ایران است. ما علیرغم اینکه ایران بیش از 40 سال هست که تحت تحریم بوده و سیستم بانکی این کشور نیز به همچنین، اما هیچگاه قطع رابطه بانکی با روسیه نداشته‌ایم و همیشه این ارتباط بانکی به واسطه میربیزنس بانک برقرار بوده است، اکثریت غریب به اتفاق بانک‌های ایرانی در میربیزنس بانک حساب دارند و در اینجا نیز ما با تمامی بانک‌های روسیه به جز تعداد اندکی در ارتباط هستیم و با ارز محلی -روبل- با آنها در ارتباط می‌باشد. تجار و بازرگانان دو کشور از خدمات میربیزنس بانک استفاده می‌کنندو امور تجاریشان از طریق این بانک انجام می‌گردد. خدمات میربیزنس بانک شامل تسویه‌های بین بانکی، ترید فایننس، ضمانت‌نامه‌های بین بانکی و ... است.
پیش‌بینی شما در شرایط تغییرات ژئوپلیتیکی حال حاضر در خصوص مراجعه کنندگان و مشتریان میربیزنس بانک چگونه است؟
سیزدهمین اجلاس بین المللی اقتصادی روسیه - جهان اسلام: اجلاس کازان-۲۰۲۲ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2022
نماینده ایران در همایش روسیه - جهان اسلام: ما آماده کمک و یاری به ملت روسیه هستیم + ویدیو
تحریم اقتصادی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بدان عادت کرده‌اند منجر به فشار به ملت‌ها می‌شود، درست هست که این موضوع یک مسئله سیاسی است اما نتیجه آن فشار بر روی اقتصاد یک کشور است؛ همانطور که بر روی اقتصاد کشور ایران سالهاست که فشار وارد می‌شود، اما تحریم همیشه صدمه به یک کشور نمیزند، بلکه در خیلی از جاها مزیت محسوب می‌شود و فرصت ایجاد می‌کند. در حال حاضر فرصتی که برای روسیه و ایران ایجاد شده است اینست که ارتباط مسکو با کشورهایی که روسیه را تحریم نکرده‌اند، بیشتر خواهد شد. حجم ارتباطات اقتصادی روسیه با ایران پیش از تحریم‌ها بسیار پایین بود، الان پیش‌بینی ما اینست که قطعا هم تجار ایرانی و هم تجار روس رغبت بیشتری دارند به اینکه در حوزه تجاری و تبادل کالاها مخصوصا در صادرات کالا از ایران کار کنند. شما می‌دانید که ایران محصولات بسیار خوبی برای بازار روسیه دارد و در همین دو روزی که ما در اینجا حضور داشتیم، هیئت‌های زیادی از ایران آمدند و راغب هستند که وارد بازار روسیه بشوند و کالاهای ایرانی را به عرصه فروش بگذارند و این موضوع باعث خواهد شد که تعداد مشتریان بانک ما به مراتب بیشتر شده و بانک‌های روسیه که تاکنون به علت تحریم ایران معذوریت داشتند، نشان دادند که اکنون می‌خواهند روابط خود را با ما بیشتر کنند.
آیا در خصوص یکپارچه سازی شتاب و میر، موضوعی که از سال 2007 مطرح شده است، در شرایط حال حاضر روسیه تحولاتی صورت پذیرفته شده و آیا گام‌هایی در این خصوص برداشته شده است؟
دو موضوع در دستور کار بانک‌های مرکزی دو کشور از چندین سال گذشته بوده است و در جلسات کمیسیون مشترک اقتصادی این موضوع پیگیری شده است اما هنوز به نتیجه نرسیده است. هم از طرف ایران و هم از طرف روسیه این تمایل وجود دارد و به نوعی توافق کلی صورت گرفته است اما برخی مسائل فنی و حقوقی باعث شده است که این موضوع به نتیجه نرسد. امیدوار هستیم که در شرایط جدید این دو موضوع که یکی از آنها پیمان پولی است که دو کشور بتوانند با ارز محلی با یکدیگر مراوده تجاری داشته باشند و موضوع دوم اتصال میر و شتاب هست، به نتیجه برسند. می‌دانید که سیستم شتاب ایران سالهاست به علت تحریم یک سیستم پرداخت لوکال هست و سالهای سال هست که استفاده می‌شود و هم نرم افزار و هم سخت افزار آن قدیمی‌تر از میر است و بایستی مهندسان آ‌تی و افرادی که در زمینه نرم و افزار و سخت افزار در هر دو کشور تخصص دارند در این زمینه بیشتر کار کنند تا این دو سیستم با هم هماهنگ شوند.
بحث دلار و بحث تبادلات بانکی با ارز ملی مطرح شد، خیلی‌ها تصور داشتند که نمی‌شود دلار را در تبادلات به صورت کامل کنار گذاشت، به نظر شما آیا روسیه و ایران می‌توانند تنها با ارز ملی خود تجارت کنند؟
در تجارت میان ایران و روسیه عملا ارزهای محلی کاربرد دارد. چون صادر کننده روس در نهایت قصد دارد روبل دریافت کند و صادر کننده ایرانی هم در نهایت به دنبال دریافت ریال است اما اشکال کار آنجاست که زمانی که برای کالا قرار است تعیین قیمت شود و قرارداد تنظیم گردد، خیلی از قیمتها در دو کشور به دلار داده می‌شود و در نهایت تسویه به روبل یا دلار است اما قیمت به دلار است، اگر این سیستم تسویه به ارز محلی راه اندازی شود، هر دو طرف به این نتیجه خواهند رسید که برای طرفین راحت‌تر است و نوسانات دلار در مقابل ارزهای محلی گرفته می‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала