گزارش و تحلیل

اولویت اول در ایران بر طرف کردن نیاز داخلی است

© Fotolia / Curioso Photographyاولویت اول در ایران بر طرف کردن نیاز داخلی است
اولویت اول در ایران بر طرف کردن نیاز داخلی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2022
اشتراک
ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا در زمینه ی ذخایر سنگ آهن است که این نکته پس از روسیه و اوکراین به این کشور نیز جایگاه ویژه ای در زمینه ی تامین نیاز جهان به مواد اولیه ی آهن و فولاد را میدهد.
پس از آغاز عملیات ویژه ی نظامی روسیه در اوکراین اکنون اروپا علاوه بر کمبود انرژی با کمبود مواد اولیه جهت تولیدات آهن و فولاد روبرو شده.
منطقه معدنی و صنعتی گل گهر دارای معادن غنی از سنگ آهن میباشد بطوریکه به عنوان یکی از مطرح‌ ترین قطب‌ های فعال معدنی و صنعتی در خاورمیانه است.
این منطقه دارای قابلیت‌ های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی حتی در سطح جهان می‌باشد.
پرچم های روسیه و ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2022
گزارش و تحلیل
عزم جدی، لازمه ی گسترش تجارت فولاد ایران و روسیه
آقای حجت نجمی نیا معاون مدیر عامل و مدیر مجتمع صنعتی گلگهر گفت:
کلیه ذخایر سنگ آهن در دنیا ۱۷۰ میلیارد تن است که ذخایر ایران حدودا بین ۲.۷ تا ۳ میلیارد تن است منطقه گل گهر بیش از ۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن ایران را در اختیار دارد و ما این نگرش تولیدی محصولات فولادی را در این منطقه پیاده کردیم.
مجموعه گل گهر بیش از ۱۶ میلیارد تن کنسانتره و بالغ بر ۱۲ میلیون تن گندله تولید میکند.
اولویت اول گلگهر تولید محصول و ارائه به مصرف کنندگان داخلی است و طبق تکلیفی که شده نیز نگاه گل گهر به این صورت است که هر چه در منطقه خود تولید می کند در ابتدا برای مصرف کننده داخلی است، در بحث صادرات با توجه به فرایند هایی که تعریف شده در صورت نیاز، ارائه مجوزات و تعیین نوع محصول صادرات صورت می گیرد.
آقای حسين شاهمرادي معاون بازرگاني شرکت معدني و صنعتي گلگهر نیز بیان کرد:
بالغ بر ۹۰ درصد محصولات ما توسط مشتریان داخلی خریداری می شود اما قطعا زنجیره های بعدی پس از تولید محصولات خود صادرات نیز دارند آنچه مازاد بر نیاز داخل کشور باشد صادرات میشود در رابطه با گندله و کنسانتره نیز بخشی از محصولات که مازاد نیاز داخل است صادر می‌شود که هم باعث ارز آوری است و هم ما را از لحاظ فعالیت در بازار های جهانی مطرح می کند تا امروز نیز صادرات به چین وجود داشته.
وی افزود:
قطعا اگر تقاضایی از سوی روسیه وجود داشته باشد در حوزه انتقالات تکنولوژی انجام می شود، ما در زمینه انتقال تکنولوژی تجربه ی برخی کشور های آفریقایی را داشتیم و در معادن آنها نیز انتقال تکنولوژی را داریم، کماکان نیز برای بازدید از معادن آن منطقه تیم هایی را اعزام می کنیم، ما باید از تمام ظرفیت های کشور خود و همسایگانمان بهره ببریم.
معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر ظرفیت کشور افغانستان برای بهره برداری از منابع را بسیار بالا توصیف کرد و اظهار داشت:
کشور افغانستان از معادن و ذخایر بسیار خوبی برخوردار است و به دلیل فرصتی که سال گذشته ایجاد شده می توانیم با آنها نیز همکاری های خوبی داشته باشیم از سوی همسایگان شمالی نیز قطعاً از هر نوع انتقال تکنولوژی استقبال میکنیم، در کمترین زمان ممکن نیز امکان انتقال تکنولوژی وجود دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала