هشدار دبیرکل سابق ناتو به بایدن در خصوص خطر "جنگ فاجعه بار" جدید در خاورمیانه

© AP Photo / Vahid Salemiسربازان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
سربازان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2022
اشتراک
خاویر سولانا، دبیرکل سابق ناتو و کارل بیلت، نخست وزیر سابق سوئد، در مقاله مشترکی اعلام کردند که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده باید تلاش ها برای بازگرداندن توافق هسته ای با ایران را تشدید کند، در غیر این صورت ممکن است یک "جنگ فاجعه بار جدید" در خاورمیانه آغاز شود. واشنگتن پست
به گزارش اسپوتنیک، این سیاستمداران خاطرنشان کردند که اقدامات مقامات آمریکا مانند تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا تصمیم سنای آمریکا برای گنجاندن موضوعات فتقد ارتباط با برنامه هسته‌ای در توافق هسته‌ای، تقریباً به طور قطع، روند احیای توافق برجام را برهم می زنند . در عین حال، متحدان اروپایی واشنگتن، برعکس، از سال 2015 تمام تلاش خود را برای حل و فصل دیپلماتیک در طول مذاکرات انجام داده اند.
سولانا و بیلد می نویسند: اکنون اروپایی‌ها <...> دوباره به لوکوموتیو مذاکرات به امید پایان دادن به بحران هسته‌ای و اجتناب از یک جنگ فاجعه‌بار جدید در خاورمیانه تبدیل شده‌اند. بنابراین، حیرت‌انگیز است که بایدن با وجود اعلام بازگشت توافق هسته ای در کمپین انتخاباتی و قول دادن اینکه "آمریکا بازگشته است"، همچنان در دیپلماسی که متحدانش از آن حمایت می کنند، درنگ می کند.
آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2022
گزارشگر سازمان ملل: آمریکا تمام تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را لغو کند
آنها تجربه مذاکره غرب با اتحاد جماهیر شوروی در مورد کنترل تسلیحات را یادآوری نموده و تأکید کردند که ایالات متحده و متحدانش این کار را برای امنیت ملی خود انجام دادند و نه به دلیل تمایل به حمایت از رهبری اتحاد جماهیر شوروی یا بهبود روابط با مسکو. . به گفته این سیاستمداران، غرب باید در مذاکرات بر سر توافق هسته ای با تهران به همین منطق پایبند باشد.
سولانا و بیلد در پایان نوشتند: "بایدن باید به طور جدی عواقب انفعال خود در قبال ایران در نظر بگیرد و راهی حرکت به جلو را بیابد – در غیر این صورت ما وارد درگیری ناخوانده دیگری خواهیم شد".
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران توافق هسته ای - برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضا کردند که شامل لغو تحریم ها علیه تهران در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود. در ماه مه 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
اکنون مذاکرات در وین برای بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران در جریان است ودور هشتم در 27 دسامبر 2021 آغاز شد. در دور هفتم این مذاکرات در ماه دسامبر، طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که در آنها طرف اروپایی مواضع ایران را نیز گنجاند. به گفته باقری کنی، نماینده تهران، مذاکرات به خوبی پیش می‌رود، اما ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پیشرفت‌ها در وین را اندک ارزیابی کرده و از جمهوری اسلامی خواست این موضوع را جدی بگیرد. پس از بازگشت طرفین به پایتخت های خود در پایان ماه مارس، مذاکرات به حالت تعلیق درآمد. وزارت خارجه ایران دولت آمریکا را در این امر مقصر می داند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала