یک چهارم مشمولان بنیاد نخبگان، ایران را ترک کرده‌اند +عکس، ویدئو

© Fotolia / Pink Badgerچمدان
چمدان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2022
اشتراک
"فرار مغزها" پدیده‌ای است که در دهه‌های اخیر به صورت وسیع و چشمگیر گریبان کشور‌های زیادی را گرفته است.
به گزارش اسپوتنیک، صحبت‌های عادل فردوسی‌پور در جمع دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شد، حرف‌هایی که به مهاجرت نخبگان این دانشگاه اشاره داشت. او گفت که با سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در همین‌باره نیز صحبت کرده و ادامه داد: "با مهاجرت هر ایرانی یک خنجر بر قلبم زده می‌شود. او از مهاجرت و مشکل "دیگری بودن" در سرزمین دیگر حرف زد و گفت که هرچند هرگز فرش قرمزی برای نخبگان در ایران پهن نمی‌شود اما باید با تمام موانعی که برسر راهمان هست یا پیش پایمان می‌گذارند، بجنگیم."
و اما تحلیل آمار دریافتی از اداره گذرنامه در بازه زمانی سال ۱۳۸۰ تا مرداد ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که ۵۶.۶ درصد از "دارندگان مدال در المپیادهای دانش‌آموزی"، ۶۹.۱ درصد از "مشمولان بنیاد" و ۷۸.۳ درصد از افراد "حائز رتبه‌های یک تا هزار" آزمون سراسری در داخل کشور هستند. در میان گروه‌های مورد بررسی، به ترتیب المپیادی‌ها با ۳۷.۲ درصد، مشمولان بنیاد با ۲۵.۵ درصد و رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری با ۱۵.۴ درصد بیشترین درصد افراد مقیم خارج را به خود اختصاص داده‌اند. و در میان گروه‌های مورد بررسی، به ترتیب المپیادی‌ها با ۳۷.۲ درصد، مشمولان بنیاد با ۲۵.۵ درصد و رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری با ۱۵.۴ درصد بیشترین درصد افراد مقیم خارج را به خود اختصاص داده‌اند.
جایگاه دانشجوفرستی ایران در بازه زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ از رتبه ۲۹ در جهان به رتبه ۱۱ ارتقاء یافته بود که بالاترین جهش رتبه‌ی دانشجوفرستی ایران در طول دو دهه گذشته بوده است. در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ جمعیت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در تراز ۵۰ هزار دانشجو ثابت مانده و به رتبه ۱۹ ام تنزل یافته است.
مهاجرت در نخبگان که در سال‌های گذشته در گروه‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر،‌المپیادی‌ها و رتبه‌های تک رقمی دانشگاه‌ها بسیار پرسروصدا بود، حالا به سطح متوسط جامعه و حتی افرادی با مهارت‌های کاری و نه تحصیلی رسیده است. در این خصوص احمد بخارایی، جامعه‌شناس گفت: "مسأله مهاجرت به خارج هم تابع شرایط سخت اقتصادی است، میلیون‌ها نفر از مردم ایران علاقه‌مند به مهاجرت و رفتن هستند، رفتنی که معلوم نیست چه سرنوشتی برای آن‌ها دارد، یعنی به‌قدری فشار جلوی زندگی آن‌ها هست که مجبور می‌شوند به کوه و دشت و دریا بزنند تا بروند، حتی امیدی به زنده رسیدن ندارند اما باز می‌روند."
کاربران با انتشار این آمار و ویدئوی مربوط به صحبت‌های عادل فردوسی‌پور در جمع دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند و عنوان می‌کنند مهاجرت و خصوصا مهاجرت نخبگان از ایران مدت‌هاست که به یک دغدغه مهم تبدیل شده است و متاسفانه این مهاجرت اکنون به نیروی کار نیز سرایت کرده است.
کاربران عنوان می‌کنند با نظر تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس موافق هستند و مردم در اروپا هم مهاجرت می‌کنند، اما اصطلاحاً نمی‌روند تا برای همیشه گم بشوند، آن‌ها می‌روند که موثر واقع بشوند و در عین حال برگردند تا در جامعه خودشان اثرگذار شوند اما مهاجرت در ایران دقیقا یک مسیر یکطرفه است، آدم‌ها می‌روند که در جهان گم بشوند، می‌روند در یک سرزمین دیگری زندگی کنند و وقتی که رسیدند می‌گویند آخیش و خیلی‌های‌شان به کشور بی‌اعتنا می‌شوند و از کشورشان فاصله می‌گیرند، گویی به سرعت فرهنگ محلی را می‌پذیرند، بنابراین عموماً می‌روند که بمانند، به‌همین دلیل است که ایرانیان مهاجرت کرده نقش عمده‌ای در ساختن جهان دیگر پیدا می‌کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала