ترکیه مطالباتی را برای تأیید درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مطرح کرد

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر آنکارا
آنکارا   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2022
اشتراک
ترکیه تعدادی از مطالبات را مطرح کرده که در صورت تحقق آنها آماده است درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو را تأیید کند. این مطلب را خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع خود اطلاع داده است.
به گزارش اسپوتنیک، از جمله بلومبرگ از هدف ترکیه برای به دست آوردن مجدد عضویت در برنامه ساخت جنگنده های پیشرفته اف 35 F-35) ) در صورت پذیرش عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مطلع شد. علاوه بر این، آنکارا خواستار لغو تحریم های آمریکا برای خرید سامانه های پدافند هوایی اس-400 روسیه شد.
ترکیه همچنین تمایل خود را برای خرید ده‌ها هواپیمای جنگی F-16 و کیت‌های ارتقاء برای این نوع از جت‌های جنگنده‌ از ایالات متحده ابراز کرده است. آنکارا امیدوار است که استکهلم و هلسینکی تحریم های صادرات تسلیحات را که با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2019 اعمال کردند، لغو کنند. مقامات ترکیه از فنلاند و سوئد خواستند که نه تنها حزب کارگران کردستان، بلکه سازمان های مرتبط با آن را نیز به طور علنی محکوم کنند.
نظر نخست وزیر ایتالیا: اردوغان دیکتاتور است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2022
اردوغان: ترکیه نمی تواند به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو بله بگوید
به گفته منابع ترک، "غیرمنطقی است که انتظار داشته باشیم" آنکارا از موضع خود نسبت به عضویت سوئد و فنلاند در ناتو عقب نشینی کرده و از عضویت آنها در ناتو تا زمانی که اختلافات حل نشود و قبل از اینکه سوئد و فنلاند به طور علنی همبستگی خود را با ترکیه در مورد گروه های کرد نشان دهند، حمایت کند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه 16 مه اعلام کرد که از ورود فنلاند و سوئد به ناتو حمایت نخواهد کرد و از رهبران این کشورها خواست که از دست او ناراحت نشوند. او در توضیح این تصمیم خود گفت آنکارا با پذیرش کشورهایی در ناتو که محدودیت هایی علیه ترکیه اعمال کرده اند، موافقت نمی کند.
منظور اردوغان این بود که رهبری فنلاند و سوئد به اعضای گروه‌هایی که در ترکیه تروریستی شناخته می‌شوند پناهندگی می‌دهند.
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه 14 ماه مه اعلام کرد اسلو و استکهلم به شبه نظامیان عضو حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را که افراطی تلقی می‌شود، پناهندگی می‌دهند. به گفته وی، به همین دلیل اکثریت شهروندان ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد و ناتو مخالف هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала