گزارش و تحلیل

جنونی که می تواند موجب نابودی کره زمین گردد

© AP Photo / Virginia Mayoجنونی که می تواند موجب نابودی کره زمین گردد
جنونی که می تواند موجب نابودی کره زمین گردد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2022
اشتراک
اقدام فنلاند و سوئد در خروج از سیاست بی طرفی و عضویت ناتو می تواند شرایط قاره پیر را بیش از پیش متشنج کند.
اسپوتنیک، در حالی که همه تلاش دارند راهکاری برای خروج از شرایط پر تنش فعلی در اروپا پیدا کنند اقدام فنلاند و سوئد در خروج از سیاست بی طرفی و عضویت ناتو می تواند شرایط قاره پیر را بیش از پیش متشنج کند.
در حالی که اوکراین چند سالی است سیاست خصومت با روسیه را در پیش گرفته فنلاند و سوئد نه فقط مشکلی با روسیه نداشتند بلکه حتی مخصوصا روابط فنلاند با روسیه در بهترین شرایط خود قرار داشت و این اقدام تلاش های چندین قرن مردم فنلاند و مردم روسیه برای رسیدن به چنین شرایطی را از بین خواهد برد.
نیاز نیست که خیلی خبره سیاسی باشیم تا متوجه باشیم که این اقدام فنلاند و سوئد با تحریک ایالات متحده آمریکا انجام شده و ظاهرا شرایط به وجود آمده در اوکراین برای آمریکایی ها کافی نیست و به این دلیل آنها به دنبال آن هستند که تنش و یا حتی جنگ و مواجهه را به اوج برسانند و به دنبال آن می باشند که روسیه هم با توجه به خطر محاصره شدن در دریای بالتیک توسط ناتو اقداماتی بر علیه فنلاند و یا سوئد انجام دهد.
هر منطق عاقلی می تواند تایید کند اینکه وقتی فنلاند و سوئد هیچ مشکلی با روسیه ندارند هیچ دلیلی ندارد که بخواهند خود را درگیر چنین شرایطی کنند مگر اینکه برخی مقامات ارشد این کشورها منافع کشور خود را به آمریکا فروخته باشند.
کاری که زلنسکی انجام داد و امروزه می بینیم نتیجه اش فاجعه ای بزرگ برای اوکراین شده.
قدرت نظامی سوئد و فنلاند، نامزدهای عضویت در ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2022
داده نمایی
قدرت نظامی سوئد و فنلاند، نامزدهای عضویت در ناتو + داده نمایی
بدیهی است که روسیه دست روی دست نخواهد گذاشت و بدیهی است که حد اقل اقداماتی که انجام خواهد داد انتقال برخی تسلیحات هسته ای بسیار خطرناک سمت مرزهای فنلاند خواهد بود و این کشور به قول معروف با خطر محو شدن از روی کره زمین ظرف چند ثانیه در صورت بروز یک جنگ میان روسیه و ناتو مواجه خواهد شد.
تصور اینکه حتی ناتو فرصت پیدا خواهد کرد در صورتی که جنگی رخ دهد از فنلاند و یا سوئد حمایت کند تصوری ساده لوحانه بیش نیست وقطعا منافع بلند مدت مردم فنلاند و سوئد ایجاب می کرد که این کشورها بی طرف می ماندند و همین بی طرفی بیش ازحضورشان در ناتو می تواند امنیت و موجودیت آنها را تامین کند.
به هر صورت به نظر نمی رسد که آمریکا فعلا از این حل خونریزی و جنگ در اوکراین راضی شده باشد و به دنبال حل مشکل خود با روسیه باشد، مخصوصا تا زمانی که رئیس جمهوری ای که ثبات عقلی و روانی ندارد بر این کشور حاکم باشد و این ماموریت خطیر امروزه بر دوش رهبران اروپایی می باشد که متوجه شوند آمریکا آنها را به چه سمت و سویی سوق می دهد وآیا این به نفع مردم کشورهای اروپایی است یا نه.
برخی عقلا در اروپا فعلا در حال تحرک هستند و متوجه می باشند که آمریکایی ها چه نقشه ای برای مردم اروپا کشیده و خوب طبیعتا مردم اروپا هم متوجه هستند که هیچ دلیلی وجود ندارد تا بخواهند هزینه ماجراجویی های نئونازی مانند زلنسکی را پرداخت کنند، اما اینکه رهبران کشورهای اروپایی حاضر باشند از زیر چتر سلطه آمریکا خارج شوند یا نه بحثی دیگر به حساب می آیند که باید منتظر ماند و دید چه خواهد شد.
آنچه مهم است این می باشد که روسیه به دنبال جنگ و خونریزی نیست و مانند بقیه کشورهای جهان، البته به جز آمریکا، به دنبال صلح و ثبات جهانی است اما قطعا اگر موجودیت اش تهدید گردد از هیچ اقدامی در جهت حفظ موجودیت خود دریغ نخواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала