گزارش و تحلیل

ایران نه، اما ترکیه کریدور انتقال نیروهای تروریستی به اوکراین است

© Photo / IRNAحمله داعش به اقلیم کردستان عراق چند کشته و مجروح به جا گذاشت
حمله داعش به اقلیم کردستان عراق چند کشته و مجروح به جا گذاشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2022
اشتراک
امکان انتقال نیروهای گروه‌های جدایی‌طلب کرد از ایران به خاک روسیه و یا اوکراین وجود ندارد.
اسپوتنیک - سرویس اطلاعات خارجی روسیه در گزارشی اعلام داشت که ایالات متحده به طور فعال حتی اعضای سازمان‌های تروریستی بین المللی از جمله داعش (ممنوعه در فدراسیون روسیه) را به عنوان مزدور برای شرکت در عملیات‌های جنگی اوکراین جذب می‌کند.
در ماه آوریل با مشارکت سرویس های اطلاعاتی آمریکا، حدود 60 شبه نظامی 20 تا 25 ساله داعش از زندان‌های تحت کنترل کردهای سوریه آزاد شدند. سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام داشت: این زندانی‌ها برای آموزش رزمی به منظور انتقال به خاک اوکراین به منطقه پایگاه نظامی آمریکایی " التنف" واقع در سوریه در نزدیکی مرز اردن و عراق منتقل شدند.
لازم به ذکر است که گروه‌های جدایی‌طلب کرد با همکاری داعش بارها اقدام به بی‌ثباتی امنیت در خاک ایران کرده‌اند که یکی از این موارد حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی در تهران بود.
سوریه و ترکیه آتش بس را در استان ادلب رعایت می کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.03.2022
ارسال زندانیان داعش از سوریه به اوکراین توسط آمریکا
اما ارزیابی ایران از اینگونه اقدامات ایالات متحده چیست؟ آیا جدایی طلبان کرد از ایران می‌توانند به همراه شبه نظامیان داعش در ماجراجویی آمریکا در اوکراین شرکت کنند؟ مسیری محتمل آنها در این راه چگونه است؟ آیا ایران آماده کمک اطلاعاتی و نظامی به فدراسیون روسیه برای دستگیری این شبه نظامیان از جمله در اوکراین خواهد بود، تا چه حد امکان چنین همکاری وجود دارد؟
در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با سید هادی افقهی، تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه به گفتگو نشسته است.
همکاری امنیتی بین ایران و روسیه در سه محور دایر بوده و هست؛ اولا میان دو کشور طبعا همکاری‌های نظامی و امنیتی وجود دارد. ثانیا همکاری‌های نظامی و امنیتی نیروهای مستشاری ایران و روسیه در کشور سوریه برای مقابله با تروریست‌ها و جلوگیری از تجزیه این کشور است. این همکاری با تقسیم کار و هماهنگی میدانی هنوز هم ادامه دارد. ثالثا همکاری ایران و روسیه در عراق است که یک اتاق تبادل اطلاعات امنیتی بین ایران، سوریه، روسیه و عراق وجود دارد. به دلیل مرز مشترک میان عراق و سوریه، لذا باید در دو سوی مرز جابجایی نیروهای تروریستی تحت نظر باشد، که البته این یک امر مسبوق به سابقه است.
در خصوص نیروهای تروریستی که بر علیه ایران نیز فعالیت دارند، مانند پژاک، حزب دموکرات کرد و همچنین نیروهای تروریستی که بین خاک ایران و ترکیه آمد و شد دارند، امکان انتقال به روسیه و یا خاک اوکراین وجود ندارد. این تروریست‌ها عمدتا از طریق ترکیه و خطوط ارتباطی ترکیه و سایر کشورهای عضو ناتو جابجا می‌شوند. ما اخبار مکرر داشتیم که ترکیه یکسری از نیروها را جابجا کرده است و اطلاعات مربوط به این امر در اختیار روس‌ها نیز هست. ترکیه با وجود اینکه به صورت مستقیم به اوکراین کمک نمی‌کند اما اجازه می‌دهد که نیروهای تروریستی از قبیل داعش و جبهه النصره و بعضا سوری‌هایی که در خاک ترکیه هستند و با تروریست‌ها همکاری می‌کنند، از طریق این کشور کانال و کریدور ارتباطی داشته باشند.
پیشنهاد آمریکا به ترکیه برای تحویل سامانه اس ۴۰۰ روسی به اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2022
پیشنهاد آمریکا به ترکیه برای تحویل سامانه اس ۴۰۰ روسی به اوکراین
ایران نه اجازه می‌دهد و نه امکان جابجایی تروریست‌ها از این کشور به اوکراین هست. حضور این نیروها در ایران تروریستی هست یعنی اتاق عملیات
آنها یا در ترکیه و یا در خاک عراق است اما وارد ایران شده و در این کشور عملیات انجام می‌دهند. همانطور که اطلاع دارید در شمال عراق پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) و پژاک حضور دارند و کشور ترکیه گاها به بهانه پ‌ک‌ک به شهر سنجار (در شمال باختری عراق) و ارتفاعات آن و حتی تا عمق 200-300 کیلومتری عراق جنگنده‌های خود را بدون رعایت پروتکل‌های بین‌المللی اعزام کرده و این مناطق را بمباران می‌کند که بعضا آسیب این حملات به حشد الشعبی و ارتش عراق هم می‌رسد و این موضوع مورد اعتراض دولت مرکزی عراق هم قرار گرفته است اما چون ترکیه عضو ناتوست و با آمریکایی‌های داخل عراق هماهنگ هست، این اعتراضات به جایی نخواهد رسید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала