گزارش و تحلیل

آمریکا اخلالگر اصلی نظم و امنیت جهانی

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر پیش بینی شکست آمریکا در جنگ فرضی با چین و روسیه
پیش بینی شکست آمریکا در جنگ فرضی با چین و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2022
اشتراک
بحران اوکراین؛ آغاز پایان نظم ناعادلانه در جهان است.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین می نویسد: درگیری روسیه و اوکراین که تقریباً سه ماه به طول انجامیده است، نظم جهانی کنونی را اساساً تغییر می دهد. محقق ایتالیایی، لورنزو کامل ،(Lorenzo Kamel) در نشریه آمریکایی نشنال اینترست نوشت: "اغراق نیست اگر بگوییم نسل‌های آینده درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین را یکی از مهم‌ترین لحظات در تغییر موازنه قدرت از غرب به شرق بخوانند.
نظم ناعادلانه باعث درگیری می شود
پس از پایان جنگ سرد، ایالات متحده از همه چیز برای حفظ نظم جهانی استفاده می کند که در آن آمریکا بر همه حکومت می کند و کشورهای غیر غربی پست تلقی می شوند و باید از ایالات متحده پیروی کنند.
فئودور لوکیانوف، مدیر علمی باشگاه بین‌المللی بحث والدای، بر آن است که عملیات نظامی آغاز شده توسط پوتین مستلزم پایان یک دوره در روابط بین‌الملل است و مسکو وسیله‌ای برای "تغییرات اساسی در سراسر جهان" است.
دیدگاه لوکیانف توسط ژانگ ویوی، (Zhang Weiwei) مدیر موسسه چین در دانشگاه فودان حمایت می شود. ژانگ ویوی روسیه را یک فرد انقلابی در حال تغییر نظم جهانی می نامد. او بر آن است که مسکو خود را به "غیر نظامی‌سازی" و "نازی زدایی" اوکراین محدود نخواهد کرد. به نظر او، روسیه هدف عمیق تری دارد. این کشور می خواهد دنیای تک قطبی را که پس از پایان جنگ سرد پدید آمده و تحت سلطه آمریکاست، نابود کند. مسکو در تلاش است تا نظم جهانی جدید و چند قطبی را شکل دهد که در آن نقش کلیدی داشته باشد.
اولگ ایوانف، معاون پژوهشی آکادمی دیپلماتیک مسکو، به گلوبال تایمز گفت: روسیه و اکثریت قریب به اتفاق کشورهای غیرغربی، از جمله چین، "با جهانی مبتنی بر قوانینی که توسط غرب ایجاد و تحمیل شده است موافقت نخواهند کرد. وی تاکید کرد که این کشورها در تلاش هستند تا قوانینی بر اساس قوانین بین المللی و به ویژه بر اساس منشور سازمان ملل ایجاد شوند.
سرگئی ناریشکین، مدیر اطلاعات خارجی روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.05.2022
مقام اطلاعاتی روس: آمریکا هدف بدنام کردن عملیات ویژه در اوکراین در جامعه روسیه را دنبال می کند
جامعه بین المللی واقعی
از همان آغاز درگیری روسیه و اوکراین، ایالات متحده و متحدانش عمدا قوانین بین المللی را نقض کردند. ایوانف گفت: "این درگیری چهره واقعی آمریکا و غرب را نشان داد. غرب خود را مقید به توافقات بین المللی نمی داند." غرب در حال مسدود کردن حساب‌های ارز روسیه، مصادره اموال شهروندان روسیه در خارج از کشور و اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه روسیه و شهروندانش است.
کشورهای غیر غربی نسبت به تحریم ها اخم می کنند. بیش از 140 کشور از 190 کشور عضو سازمان ملل از الگوبرداری از غرب سر باز زدند و تحریم‌های ضد روسیه را اعمال نکردند. و آنها اکثریت جمعیت جهان را تشکیل می دهند. و در مورد تحریم‌ها علیه روسیه می‌توان گفت که ایالات متحده و متحدانش در این رابطه به یک گروه حاشیه‌ای در جامعه بین‌المللی تبدیل شده‌اند.
ایالات متحده برای مدت طولانی از قدرت نظامی و هژمونی دلار سوء استفاده می کند، جنگ ها را به راه انداخته و تشدید درگیری ها را برای اهداف خود تحریک می کند و تحریم هایی را علیه سایر کشورها اعمال می کند. مردم روز بروز بیشتر شروع به درک این موضوع می کنند که ایالات متحده اخلاگر اصلی ثبات جهانی است.
نظم نامتناسب آمریکایی از بین خواهد رفت
درگیری روسیه و اوکراین به نابودی نظم جهانی به رهبری آمریکا تسریع خواهد کرد. روسیه نظم نامتناسب موجود در زمینه هایی مانند مالی و امنیت را به چالش کشیده است.
ایوانف گفت: "ایالات متحده با سوء استفاده از هژمونی دلاری خود، روسیه و سایر کشورهای غیر غربی را به استفاده از ارزهای ملی در تجارت خارجی سوق می دهد. پارادوکس وضعیت این است که خود ایالات متحده در حال تسریع روند کنار گذاشتن دلار به عنوان یک ارز جهانی برای تسویه حساب است."
ژانگ تنگجون (Zhang Tengjun)، معاون بخش مطالعات آسیا و اقیانوسیه در موسسه مطالعات بین‌المللی چین، به گلوبال تایمز گفت که آمریکا و غرب با سوء استفاده از تحریم ها و استفاده از آن به عنوان ابزار فشار، نظم مالی بین المللی کنونی را به بحران می کشانند.
و آنچه به امنیت مربوط می شود، دقیقاً اکثریت قریب به اتفاق کشورهای غیر غربی از جمله چین و روسیه با سیاست زور و تقابل بلوکی مخالف هستند و طرفدار چندجانبه گرایی واقعی در روابط بین الملل هستند. و برعکس، این کشورهای غربی هستند که بر مواضع جنگ سرد باقی می مانند.
ژانگ تنگجون بر این عقیده است که در جهان آینده، توجه بیشتری به تقویت نقش سازمان ملل و به اطمینان از اینکه برخی قدرت‌ها درگیری‌های ژئوپلیتیکی را در خدمت منافع خود قرار ندهند، معطوف خواهد شد. پیشنهاد اخیر چین تحت عنوان "ابتکار جهانی امنیت" بازتاب شدیدی برانگیخته و از حمایت قوی از سوی جامعه بین المللی برخوردار شد. این سیستم بر نیاز به یک امنیت مشترک، جامع، پایدار و همه جانبه تاکید دارد و از محبوبیت روزافزون در میان کشورهای غیر غربی برخوردار خواهد شد. آنها به نیروی محرکه اصلی برای سرنگونی نظم نامتناسب به رهبری ایالات متحده تبدیل خواهند گردید.
نویسنده: یو نینگ (Yu Ning)
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала