چرا تراز تجاری ایران در حوزه صمغ منفی است؟

© Photo / Pixabay / Bluebird Provisions مواد غذایی
مواد غذایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2022
اشتراک
کارشناس: در سال‌های اخیر با توجه به مشکلاتی که به دلیل تحریم‌ها برای تأمین مواد اولیه در صنایع غذایی ایجاد شد، صنایع غذایی کشور با مشکل کمبود منابع اولیه مواجه شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، قدیر رجب زاده، رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با اشاره به منفی شدن تراز تجاری ایران در حوزه صمغ‌های غذایی، این روند را ناشی از افزایش واردات این محصول کاربردی در صنایع غذایی دانست.
وی در ادامه افزود: "صمغ‌ها از جمله مواد اولیه پر مصرف در صنایع غذایی است که بخش قابل توجهی از مصرف آنها در صنایع غذایی از طریق واردات تأمین می‌شود. در سال‌های اخیر با توجه به تلاطماتی که در بازار ارز اتفاق افتاده و همچنین مشکلاتی که به دلیل تحریم‌ها برای تأمین مواد اولیه در صنایع غذایی ایجاد شد، صنایع غذایی کشور با مشکل کمبود منابع اولیه و همچنین افزایش بهای تمام شده محصول مواجه شده‌اند.
از سوی دیگر بازار صمغ‌ها در جهان بازار بزرگی است، ولی سهم ایران از این بازار بسیار اندک است. این در حالی است که کشور ما در برخی از صمغ‌ها مزیت نسبی داشته و با تمرکز بر این محصولات و سرمایه گذاری و اعمال سیاست‌های تشویقی می‌توان ظرفیت‌های صادراتی جدیدی از این طریق ایجاد کرد.
شتر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2022
وضعیت بازار شتر در ایران چگونه است؟
بازار جهانی برای برخی از اقلام بازار بسیار بزرگی است، اما سهم ایران در این بازار (علیرغم وجود ظرفیت‌های بالقوه) بسیار ناچیز است. صمغ‌ها گروهی از پلی ساکاریدها و پروتئین‌ها محسوب می‌شوند که به عنوان قوام دهنده، عامل ایجاد ژل، پایدار کننده کف و امولسیون، عامل جلوگیری کننده از رشد و گسترش کریستال‌های یخ در محصولات منجمد و عامل ممانعت کننده از رشد کریستال‌های قندی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
استفاده از صمغ‌ها تاثیر مهمی بر بافت و خواص ارگانولوپتیکی مواد غذایی دارد و امروزه نیز با تغییرات شکل زندگی در جوامع مختلف و ماشینی شدن آن و همچنین پیشرفت و توسعه روش‌های جدید، تولید مواد غذایی باعث افزایش شدید مصرف مواد غذایی آماده و صنعتی و عرضه بیشتر مواد غذایی با فیبر بالا و چربی پایین شده است؛ از این رو تعداد قابل توجهی از صمغ‌ها با توجه به خواص ویژه آنها به عنوان جایگزین‌های چربی در مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به طور کلی کشورهای اروپایی جایگاه ویژه‌ای در بازار جهانی این محصولات دارند. اما به طور خاص کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، ایالات متحده آمریکا، چین و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که در بازار صمغ‌ها بسیار تأثیرگذار هستند.
نکته قابل توجه در مورد این کشورها این است که این کشورها هم نقش صادرکننده عمده برخی اقلام صمغ‌ها و هم نقش واردکننده را دارند. به نوعی می‌توان گفت این کشورها غیر از تولید این محصولات، در تجارت آنها و فرآوری محصولات و ایجاد ارزش افزوده از این اقلام پیشرو هستند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала