مورا چه ابتکاراتی به ایران پیشنهاد کرده است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2022
اشتراک
خطیب‌زاده: برخی راه‌حل‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "فارس"، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه مذاکرات انریکه مورا در تهران را بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران عنوان کرد و اظهار داشت که برخی راه‌حل‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم.
خطیب‌زاده اظهار داشت: " تماس‌ها بین ایران و هماهنگ کننده مذاکرات وین انجام می‌شد، امیرعبداللهیان و بورل توافق کردند تماس‌ها به صورت حضوری انجام شود و مورا به تهران آمد و مذاکرات بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد و چند دور گفت‌وگوهای طولانی با باقری داشت. برخی راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شد، قرار شد طرف آمریکایی اگر پاسخ دهد ما می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها به وین برگردند. اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را اعلام کند می‌توانیم گام مهمی در این زمینه برداریم".
مذاکرات برجام در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2022
اروپا از بازگشت آمریکا به برجام چه سودی می‌برد؟
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات اولیانوف سفیر روسیه در سازمان ملل خاطرنشان کرد: "نقش روسیه در سازمان ملل نقش سازنده و مثبتی بود من درباره توئیت‌های پراکنده اظهارنظر نمی‌کنم. هم لاوروف پیشت تریبون اعلام کرد و موضع رسمی دولت روسیه را گفت و هم امیرعبداللهیان موضع ایران را بیان کرد. درباره روسیه طبیعی است جنگی که در اوکراین رخ داده و اختلافات عمیق بین روسیه و غرب و اروپا شاید نقش روسیه را در حوزه میانجیگری از جمله برجام کم‌رنگ تر کند".
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر انریکه مورا به تهران گفت: "آنچه ایران خواسته تنها حقوق خودش است و چیزی بیشتر از حقوقش نخواسته و آنچه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نیامده نخواسته است. باید تمامی بخش‌ها و مؤلفه‌های فشار حداکثری و هر پیچ و مهره‌ای که دولت ترامپ گذاشته باید باز شود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала