روسیه آخرین مرحله احیای توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد

© Sputnik / Viktor Tolochkoوزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2022
اشتراک
ریابکوف: سند فهرستی از تصمیمات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مرحله نهایی تکمیل است.
به گزارش اسپوتنیک، سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه فدراسیون روسیه اعلام نمود که سند فهرستی از تصمیمات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مرحله نهایی تکمیل است. متن موجود در مورد از سرگیری توافق هسته ای با ایران برای طرف روسی مناسب است و فقط مسائل سیاسی در دستور کار است.
وی در ادامه افزود: " اکنون این سند در درجه بالایی از آمادگی برای پذیرش قرار دارد و مشکلات باقیمانده سیاسی است و مربوط به نهایی شدن متن نیست. هر آنچه از نظر صیقل دادن خود سند مورد نیاز است را می توان به معنای واقعی کلمه ظرف چند روز انجام داد.
پیش از این، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، اقدامات ایران را بزرگترین مانع برای دستیابی به توافق هسته ای با تهران خواند. به گفته ساکی، ایالات متحده از مقامات ایران می خواهد تصمیم بگیرند که آیا او علاقه مند به بازگرداندن سریع توافق است یا خیر. حالا همه چیز به ایران بستگی دارد.
На открытых дебатах в Совете Безопасности ООН в Нью-Йорке. Архивное фото - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.05.2022
چین لزوم عضویت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل را زیر سوال برد
برجام که توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین و در غرب توافق هسته‌ای ایران یا توافق ایران نیز نامیده می‌شود، در راستای توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به علاوه آلمان) به امضا رسید.
مذاکرات رسمی برای طرح جامع اقدام مشترک دربارهٔ برنامه اتمی ایران با پذیرفتن توافق موقت ژنو بر روی برنامه هسته‌ای ایران در نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شد و به مدت ۲۰ ماه کشورها درگیر مذاکره بودند که در آوریل ۲۰۱۵ تفاهم هسته‌ای لوزان شکل گرفت.
دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شده و علاوه بر بازگردانی تحریم‌های پیشین، تحریم‌های جدیدی نیز تا آخرین روزهای روی کار بودن علیه ایران اعمال کرد.
دولت جو بایدن که در کارزارهای انتخاباتی‌اش وعده بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و احیای این توافق را از طریق بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی به مفاد توافق داده بود، از آوریل ۲۰۲۱ به مذاکرات غیر مستقیم با ایران و با حضور کشورهای عضو برجام در وین وارد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала