آیا قدرت خرید مردم در ایران افزایش یافته است؟

© Sputnik / Somayeh Pasandideمغازه ایران
مغازه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2022
اشتراک
اکنون با واریز مبلغ یارانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به یک خانواده چهار نفری در دولت سیزدهم میزان سود و قدرت خرید دهک اول نسبت به قبل ۹۲۳ هزار تومان افزایش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، بر اساس تبصره ۱۴ هدفمندسازی یارانه های قانون بودجه ۱۴۰۱، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف بود تا حداکثر در مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی همه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام، تا منابع حاصل صرف پرداخت یارانه برای حمایت از اقشار آسیب پذیر با اولویت خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.
مبلغ یارانه واریزی بر اساس دستور رئیس جمهور، ۴۰۰ هزار تومان برای دهک‌های اول تا سوم و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر بود. این رقم از واریزها در راستای اجرای سیاست های دولت سیزدهم با اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در جهت کاهش و رفع فقر مطلق، کاهش فاصله طبقاتی و عدالت محوری انجام شد.
طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دهک های اول تا سوم که ۳۰ درصد جامعه را تشکیل می دهند به ازای هر فرد ۴۰۰ هزار تومان و به دهک های چهارم تا نهم که ۶۰ درصد جامعه هستند به ازای هر فرد ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شده و به ۱۰ درصد دیگر جامعه که جزو دهک دهم و اقشار ثروتمند هستند مبلغ یارانه ای پرداخت نشده است.
نان سنگک ایرانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2022
آیا طرح کارت نان دولت وسهم هر نفر کمتر از یک سنگک حقیقت دارد؟ +عکس
بر اساس بررسی بازار و قیمت کالاها مشخص شده است که قدرت خرید خانواده ها با افزایش مبلغ یارانه بیشتر شده است. پیش از این خانوارهای تک‌نفره اقشار متوسط جامعه ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تومان یارانه (نقدی و معیشتی) دریافت می‌کردند که با رقم پرداختی توسط دولت سیزدهم (۳۰۰ هزار تومان) رقم دریافتی آنان سه برابر شد. یارانه خانوارهای دو نفره اقشار متوسط پیش از این ماهانه حدود ۱۹۴ هزار تومان بود که هم‌اکنون به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت.
همچنین یارانه دریافتی خانوارهای سه نفره نیز حدود ۲۷۴ هزار تومان بود که هم‌اکنون به ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافت و ۳.۳ برابر شده است. یارانه خانوارهای چهارنفره نیز که پیش از این ۳۵۴ هزار تومان بود به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و ۳.۴ برابر و یارانه خانوارهای پنج‌نفره به بالا نیز بیش از ۳.۵ برابر شده است.
اکنون با واریز مبلغ یارانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به یک خانواده چهار نفری در دولت سیزدهم میزان سود و قدرت خرید دهک اول نسبت به قبل ۹۲۳ هزار تومان افزایش یافته است. بر این اساس، مجموع قیمت قبل کالاها از جمله مرغ ۹۶ هزار تومان، تخم مرغ ۳۵ هزار تومان، انواع پنیر ۱۶ هزار تومان، انواع شیر ۳۹ هزار تومان و انواع روغن خوراکی ۵۵ هزار تومان برای یک خانواده چهار نفری ۲۴۱ هزار تومان برآورد شده است و در این دولت با اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها، مرغ ۱۸۰ هزار تومان، تخم مرغ ۴۷ هزار تومان، انواع پنیر ۲۲ هزار تومان، انواع شیر ۷۷ هزار تومان و انواع روغن خوراکی ۲۴۲ هزار تومان و در مجموع ۵۶۸ هزار تومان است که تنها افزایش هزینه خانوارها ۳۲۶ هزار تومان است که این مبلغ با کم کردن از مبلغ یارانه حدود ۹۲۳ هزار تومان می شود که نشانگر افزایش قدرت خرید خانواده هاست.
بزرگترین الماس سفید جهان به قیمت 21 میلیون فرانک به حراج گذاشته شد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2022
بزرگترین الماس سفید جهان به قیمت 21 میلیون فرانک به حراج گذاشته شد
یک خانواده چهار نفره در دهک دوم شهری، مجموع هزینه های خانوار در یک ماه گذشته ۳۳۶ هزار و ۵۰۰ بود که این رقم با قیمت های جدید به ۸۰۳ هزار تومان رسید که با افزایش هزینه ۴۴۶ هزار تومانی، شاهد افزایش قدرت خرید ۷۸۳ هزار تومانی هستیم.
مجموع هزینه های یک خانواده چهار نفری در دهک سوم شهری در یک ماه گذشته ۳۷۵ هزار تومان و با قیمت های جدید ۹۱۸ هزار تومان است که افزایش هزینه ۵۴۳ هزار تومانی ایجاد شده است که با کم کردن از یارانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی شاهد افزایش قدرت خرید ۷۰۶ هزار تومانی هستیم.
مبلغ دریافتی یارانه در یک خانواده چهار نفری دهک چهارمی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که مجموع هزینه های خانوار در یک ماه گذشته ۳۹۷ هزار تومان بود که در این ماه به ۹۵۲ هزار تومان رسید، بر این اساس افزایش هزینه خانوار ۵۵۴ هزار تومان و در مقابل افزایش قدرت خرید ۲۹۱ هزار تومان شد.
افزایش قدرت خرید یک خانواده چهار نفری در دهک های پنجم تا نهم به ترتیب، ۲۳۶ هزار تومان، ۲۳۴ هزار تومان، ۱۵۰ هزار تومان، ۷۱ هزار تومان و ۱۸ هزار تومان برآورد شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала