تصمیم رسمی فنلاند برای پیوستن به ناتو

© AP Photo / Virginia Mayoرسانه: فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه خواهند داد
رسانه: فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه خواهند داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.05.2022
اشتراک
دولت فنلاند برای پیوستن به اتحاد آتلانتیک شمالی به طور رسمی تصمیم گرفت.
به گزارش اسپوتنیک، دولت فنلاند روز یکشنبه تصمیم رسمی برای درخواست عضویت در ناتو گرفت.
این تصمیم در نشست مشترک رئیس جمهور و کمیته سیاست خارجی و امنیتی دولت اتخاذ شد. روز دوشنبه در پارلمان بحث و بررسی می شود و انتظار می رود روز سه شنبه رای گیری شود. طبق گزارش رسانه ها، این درخواست روز چهارشنبه به ناتو ارسال خواهد شد.
رئیس جمهور ساولی نینیستو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "امروز، رئیس جمهور و کمیته سیاست دفاع خارجی دولت تصمیم گرفتند برای عضویت در ناتو درخواست دهند. این یک روز تاریخی است. دوران جدیدی در حال گشایش است."
به گفته وی، حوادث اوکراین فنلاند را به این تصمیم سوق داد. وی تاکید کرد که "اعلام عضویت فنلاند علیه کسی نیست."
رئیس جمهور فنلاند گفت: "امنیت یک بازی حاصل جمع صفر نیست. وقتی امنیت فنلاند به حداکثر خود برسد، به کسی وابسته نیست، امنیت کلی افزایش می یابد." وی خاطرنشان کرد که عضویت در ناتو در جامعه حمایت می شود.
در 12 می، نینیستو و نخست وزیر سنا مارین بیانیه مشترکی صادر کردند و خواستار عضویت کشور در ناتو به عنوان اولویت شدند.
عضویت در ناتو نیز مورد حمایت کمیته های پارلمانی در امور دفاعی و سیاست خارجی قرار گرفت. به گزارش رادیو تلویزیون Yle، حدود 130 نماینده از 200 نماینده موافق پیوستن به ناتو هستند.
بر اساس آخرین نظرسنجی عمومی که به سفارش پورتال رادیو و تلویزیون Yle انجام شده است، 76 درصد از فنلاندی ها خواهان پیوستن فنلاند به ناتو هستند.
این درخواست ابتدا توسط شورای ناتو مورد بررسی قرار می گیرد و پس از آن مذاکرات با ناتو آغاز می شود و توافقنامه عضویت باید در سطح ملی در تمام 30 کشور ناتو تصویب شود که ممکن است ماه ها طول بکشد.
کشورهای بزرگ ناتو مانند ایالات متحده، فرانسه، آلمان و بریتانیا در طول دوره بررسی درخواست، از فنلاند حمایت کردند. فنلاند باید درخواست کمک کند و روشن کند که چه نوع کمکی لازم است. این می تواند شامل پشتیبانی نظامی، اشتراک اطلاعات، دفاع سایبری و تمرینات نظامی مشترک باشد.
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو بارها اعلام کرده است که فنلاند و سوئد "با آغوش باز" در این ائتلاف پذیرفته خواهند شد و قول داده اند که مراحل پذیرش را در اسرع وقت انجام دهند.
گسترش ناتو با احتساب فنلاند و سوئد طول مرزهای فدراسیون روسیه با این بلوک را بیش از 1.2 هزار کیلومتر افزایش می دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала