مرکز مشترک فناوری ایران و روسیه راه‌اندازی شد

© Sputnik / Shiva Abshenasپرچم ایران و روسیه
پرچم ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.05.2022
اشتراک
مرکز مشترک فناوری ایران و روسیه با هدف ارتقای همکاری‌های مشترک فناورانه میان دو کشور،‌ در دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ تاسیس شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، با توجه به پتانسیل بالای کشور روسیه در حوزه علمی، فناوری و نوآوری و علاقمندی شرکت‌های دانش‌بنیان ایران برای توسعه همکاری‌های فناورانه با طرف‌های متناظر روسی در قالب انتقال و خرید فناوری و همچنین صادرات محصولات و خدمات "های تک" خود به آن کشور، مرکز مشترک فناوری ایران و روسیه تاسیس شد.
دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ یکی از دانشگاه‌های تراز اول روسیه محسوب می‌شود که ارتباطات تنگاتنگی با صنعت و حوزه‌های مختلف بین‌المللی دارد و در حال حاضر چندین پروژه ملی در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته در این دانشگاه در حال انجام است.
این مرکز دارای دفتر مدیریت مستقل و چندین سالن اشتراکی برای برگزاری سمینار، نشست‌های رودرور، دوره‌های مشترک و تخصصی برای شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و خلاق برای ورود به بازار روسیه است و از تعریف پروژه‌های مشترک فناورانه بین دانشگاه‌ها و مراکز فناوری دو کشور حمایت می‌کند.
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2022
گزارش و تحلیل
گزارش سفیر ایران در روسیه از روابط دو کشور
از مهمترین خدمات این مرکز می توان "تسهیل انتقال و تبادل فناوری میان شرکت‌های ایرانی و روسی و صادرات محصولات هایتک شرکت‌های ایرانی به روسیه و بلعکس"، "فراهم کردن فضای مناسب برای برگزاری جلسات مشترک شرکت‌ها"، "بازاریابی محصولات هایتک شرکت‌های دانش‌بنیان"، "ارائه خدمات حقوقی برای عقد قرارداد"، "ثبت پتنت و اخذ گواهینامه‌های موردنیاز"، "برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه و بلند مدت"، "تورهای فناوری برای شرکت‌های هایتک و متخصصان ایرانی برای تسهیل حضور در بازار روسیه "و "توسعه برنامه های تحقیقاتی بلندمدت درحوزه های اولویت دار" را نام برد.
در قالب این مرکز تاکنون ۱۷ پروژه از طرف شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و پنج پروژه از سوی شرکت‌های فناور روسی شناسایی و تناظریابی شد که در حال حاضر هفت پروژه از مجموع این پروژه‌ها در مرحله عقد قرارداد برای خرید، انتقال و صادرات فناوری و همچنین تولید مشترک در ایران است.
فعالیت‌های این مرکز محدود به دانشگاه پلی تکنیک سن‌پترزبورگ نیست و این دانشگاه نقش راهبری و معرفی ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف فناوری و صنعتی روسیه را عهده‌دار اشت.
همچنین با هدف استفاده از ظرفیت این مرکز، در اوایل ماه جاری هیاتی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف آشنایی با ظرفیت‌های روسیه در حوزه سلول‌های بنیادی و برگزاری دوره‌های متخصصی کوتاه مدت برای متخصصان و شرکت‌های فناور این حوزه از زیرساخت‌های این دانشگاه و مرکز مشترک فناوری ایران و روسیه بازدید کرد. در این راستا، مقرر شد یک دوره تخصصی کوتاه مدت در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ماه ژوئن ۲۰۲۲ با حضور متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان در این دانشگاه برگزار شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала