عراق ۵ تا ۱۰ سال آینده به گاز ایران نیازمند خواهد بود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران و عراق
ایران و عراق  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2022
اشتراک
وزیر برق عراق به رقم بدهی کشورش به ایران بابت خرید گاز اشاره کرد و گفت: عراق ۵ تا ۱۰ سال آینده به گاز ایران نیازمند است.
به گزارش به نقل از خبرگزاری مهر، عادل کریم وزیر برق عراق گفت: عراق با ایران درباره صادرات روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به توافق رسیده است.
وی تصریح کرد: عراق ۵ تا ۱۰ سال آینده به گاز ایران نیازمند است. ایران در حال حاضر روزانه ۳۵-۳۸ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می‌کند.در صورت ثبات در صادرات گاز از ایران به موجب توافقات، تولید برق عراق در فصل تابستان به ۲۵هزار مگاوات خواهد رسید.
گاز طبیعی راهی مستقیم برای آینده ای پاک پایدار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2022
در ایران گاز چند درصد سبد انرژی را تشکیل می‌دهد؟
کریم افزود: عراق مبلغ ۱.۶۹۲ میلیارد دلار بابت خرید گاز به ایران بدهکار است. در صورت تصویب قوانین مربوطه در مجلس، عراق می‌تواند از اول ژوئن برای پرداخت بدهی به ایران اقدام کند.
وی تأکید کرد که اتصال برق عراق به ترکیه تا یک هفته آینده برقرار می‌شود. همچنین هفته آینده عراق با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره اتصال شبکه برق عراق به این کشورها مذاکره خواهد کرد.
کریم افزود که با اتصال برق عراق به عربستان، در فاز اول ۵۰۰ مگاوات و در فاز دوم ۱۵۰۰ مگاوات برق از عربستان به عراق صادر خواهد شد.
او همچنین از توافق با قطر برای واردات گاز از این کشور در فصل زمستان خبر داد و گفت که این گاز از طریق کشتی‌های حامل سوخت خواهد بود.
وی گفت که تولید برق عراق در حال حاضر ۲۱ هزار مگاوات است که ۷تا ۸هزار مگاوات از آن به گاز ایرانی متکی است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала