گزارش و تحلیل

مورا با "دست خالی و پـُز عالی" به تهران آمده

© Photo / IRNAانریکه مورا
انریکه مورا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2022
اشتراک
جوزف بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به گونه ای درباره سفر معاون خود انریکه مورا به تهران صحبت می کرد که همه تصور می کردند اروپایی ها قرار است هماهنگ کننده خود برای مذاکرات را با دست پر به تهران بفرستند.
اما ظاهرا ایشان تصمیم دارد چند روزی در تهران بماند و دخیل بببندد تا بلکه از یک امامزاده ای در تهران پیدا شود و برایش آبی گرم شود.
در حالی که آمریکایی ها و متحدین اروپایی شان طی هفته های گذشته تلاش داشتند با مطرح کردن جریان های انحرافی مانند جریان تحریم های روسیه و پس از آن جریان خروج سپاه از لیست تروریستی افکار عمومی را به مسایل جانبی گفتگو ها منحرف کنند و ماجرای اصلی یعنی اعطای ضمانت های لازم درباره اجرای تعهداتشان در برجام و تضمین انجام هر توافقی در وین را لا پوشی کنند ولی واقعیت امر این است که از روز اول گفتگو های وین و تا به امروز اصلی ترین مشکل این است که دولت آمریکا آنقدر اقتدار ندارد تا بتواند تضمین دهد که امضای نماینده اش در وین از اعتبار لازم برای اجرای تعهدات آمریکا برخوردار می باشد.
در حالی که ایران خواهان تضمین آمریکا در اجرای تعهدات خود به صورت دائم بود، همین آقای انریکه مورا چند ماه پیش به تهران آمد و التماس کرد تا ایرانی ها بپذیرند دولت آمریکا فقط تضمین دهد که تعهدات را در دوران خود اجرا می کند و دوره های بعد را به آینده موکول کنند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2022
امیرعبداللهیان: مذاکرات وین متوقف نشده است
عرب ها ضرب المثلی دارند که می گوید: "برای اینکه دست دروغگو را رو کنی باید تا دم درب خانه اش بروی".
وقتی همه اعضای 1+4 اصرار کردند که ایران این پیشنهاد را بپذیرد، علیرغم اینکه ایرانی ها به خوبی می دانستند که آمریکایی ها طبق معمول دروغ می گویند، باز هم گفتند باشد ببینیم چه می شود.
باز هم سر بزنگاه و وقتی که بنا شد که آمریکایی ها تضمین دهند که حد اقل در دولت فعلی آمریکا تعهدات خود را انجام می دهند آنها زیر بار نرفتند و بهانه تراشی کردند تا گفتگوهای وین به نتیجه نرسد.
هیچ منطقی هم وجود ندارد که ایرانی ها بپذیرند توافقی را در وین امضا کنند که معلوم نیست طرف مقابل آن را اجرا خواهد کرد یا نه.
گویند سالی که نیکوست از بهارش پیداست.
حالا که هنوز توافقی امضا نشده آمریکایی ها اینگونه رفتار می کنند و می خواهند از مسئولیت شانه خالی کنند وای به حال زمانی که ایران همه برگه هایش را بسوزاند، آنوقت چه کار می خواهند انجام دهند و چگونه می توان آمریکایی ها را وادار کرد که به تعهدات خود عمل کنند؟
عملا آنچه اروپایی ها امروزه از ایرانی ها می خواهند این است که همه اهرم های فشار و به قول معروف برگه های چانه زنی خود از بحث اورانیوم غنی سازی شده بالا تا دستگاه های سانترفیوژ پیشرفته تا آب سنگین تا ... را از دست بدهند و در مقابل فقط به وعده وعید آمریکایی ها و ناز و عشوه اروپایی ها رضایت دهند.
آنها توافق برجام را که امضا کردند اجرا نکردند، چگونه توقع دارند ایران وعده هایی که به باد هوا بند است را قبول داشته باشد؟
تکلیف گفتگو ها هم از نظر ایرانی ها کاملا روشن است، در وین درباره همه چیز صحبت شد و دیگر چیزی نیست که نیاز باشد درباره آن صحبت کرد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2022
گروسی: فرصت احیای برجام رو به پایان است
اگر طرف های مقابل واقعا خواهان رسیدن به نتیجه هستند پس باید همه توافق به صورت یک بسته کامل بدون کم و کسر امضا و اجرا شود و اگر هم نمی خواهند ایران راه خود را پیش خواهد گرفت.
امروزه ایران توانسته از سد تحریم ها عبور کند، نمی گویم که شرایط اقتصادی خوب است، (چرا که شرایط اقتصادی خوب نیست و خود بنده از منتقدین برخی بی تدبیری ها در زمینه مسایل اقتصادی می باشم، که به نظر بیشتر برای تخریب آقای رئیسی است تا به دلیل سیاست گذاری های اقتصادی صحیح و مطالعه شده)، ولی بگذریم چون بحث ما امروزه این نیست و این بحث را فقط مطرح کردم تا بگویم مشکلات اقتصادی ایران امروزه به دلیل تحریمها نیست تا آمریکایی ها خوش باشند به دلیل بی تدبیری های مدیریتی داخلی است.
به هر حال فعلا از سد هدف آمریکایی ها از تحریم هایشان "سرنگونی نظام و یا به زانو در آوردن ایران" عبور کرده ایم و هیچ دلیلی نیست که بخواهیم دوباره به عقب برگردیم.
دیگر تحریمی هم نیست که آنها بخواهند بر علیه ایران اعمال کنند که اعمال نکرده اند و همه سیاست هایشان نشان داده که این تحریم ها بر علیه ایران فایده ای ندارد.
بحث تهدید عملیات و یا حتی حمله نظامی هم، حد اقل در شرایط فعلی بین المللی، یک خالی بندی بیش نیست، ساده ترین کارشناس سیاسی و نظامی می داند که اگر آمریکایی ها و متحدین شان بخواهند چنین قماری کنند قطعا شدیدا ضرر خواهند کرد چون اقتصاد آنها به دلیل جنگ در اوکراین به یک مو بند است و کافی است اتفاقی در منطقه خاورمیانه رخ دهد تا قیمت انرژی سر به فلک بکشد و اقتصاد های کشورهای غربی مخصوصا ایالات متحده فروبپاشد.
انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2022
سفر انریکه مورا به تهران
اگر هم موجودیت ایران توسط آمریکا و یا متحدین اش تهدید شود آنوقت قطعا حتی بهانه تولید تسلیحات هسته ای هم برای ایران فراهم می شود و شاید شرایط تغییر کند و ایران به یکباره تصمیم بگیرد برای حفظ موجودیت خود هم که شده تسلیحات بازدارنده هسته ای تولید کند، وحد اقل اروپایی ها هم به خوبی این را می دانند.
تنها گزینه باقی مانده برای آقای مورا این است که برود و بر آمریکایی ها فشار بیاورد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала