گزارش و تحلیل

بسته کمک 40 میلیاردی آمریکا به اوکراین، یک پالسی برای ایران و کشورهای خاور میانه

© Sputnik / Stringer  /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم آمریکا ارتش آمریکا
پرچم آمریکا ارتش آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.05.2022
اشتراک
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک 40 میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد که تکمیل کننده درخواست اولیه جو بایدن، رئیس جمهور این کشور است.
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک 40 میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد که تکمیل کننده درخواست اولیه جو بایدن، رئیس جمهور این کشور است. این لایحه به اوکراین کمک نظامی و اقتصادی می‌دهد، به متحدان منطقه‌ای کمک می‌کند تا انبارهای تسلیحاتی را که پنتاگون به خارج از کشور ارسال کرده است پر کنند، و 5 میلیارد دلار برای رفع کمبود غذای جهانی ناشی از جنگ که تولید بسیاری از محصولات در اوکراین را فلج کرده است، فراهم می‌کند.
رزا دی لورو، نماینده کنتیکت، گفت: "مردم اوکراین به ما نیاز دارند، آنها به شدت به حمایت ما نیاز دارند. ولادیمیر پوتین و یارانش باید پاسخگو باشند. این محافظت از دموکراسی با محدود کردن تجاوز روسیه و تقویت امنیت ملی ما است".
کی گرنجر، نماینده تگزاس در بیانیه ای گفت: "در حالی که چین، ایران و کره شمالی به واکنش ما نگاه می کنند، ما باید به جهان نشان دهیم که آمریکا محکم در کنار متحدانش ایستاده است و هر کاری که لازم باشد برای حفاظت از منافع مان در خارج از کشور انجام خواهد داد".
آقای مجتبی جلال زاده، کارشناس ارشد در مسایل بین الملل، سیاست آمریکا و تعامل با ایران، پژوهشگر در پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی تهران در گفت و گو با اسپوتنیک در مورد اینکه تهران این وضعیت را چگونه می بیند، توضیح داد.
اسپوتنیک: ایالات متحده می خواهد با این بسته از کدام "منافع ملی" محافظت کند؟
تصویب کمک مالی و یا نظامی ایالات متحده آمریکا برای اوکراین در واقع نفعی است بر آتش و بحران این روزهای اوکراین. در استراتژی ایالات متحده آمریکا همواره کوشیده اند تا یک نقطه کوری را در مناطقی که احساس نیاز می کنند ایجاد کنند. مناطقی نظیر اروپا با تاکید بر اروپای شرقی و آسیای میانه در واقع آمریکایی ها می خواهند با تصویب این کمک مالی به بحران زا و بحران زی بودن تنش اوکراین دامن بزنند و آن را زنده نگه دارند. در واقع تاثیر این موضوع و تاثیر ایجاد این گره کور صرفا در محدوده جغرافیایی اروپا و یا محدوده بحرانی اوکراین خلاصه نمی شود در واقع ایالات متحده آمریکا پالسی را هم برای دیگر مناطق دارد. علاوه بر این ایالات متحده آمریکا در طی جنگ اوکراین کوشیده تا بنحوی جلوی گفتگو های مستقیم روسیه و اوکراین کارشکنی کند.
در واقع پالسی را که برای سایر کشورها در مناطق مختلف می رسد تاثیرش بر این است که به طور مشخص در خاورمیانه و یا همان غرب آسیا، مناسبات کشورها و مناسبات فرامنطقه ای آنها هم دستخوش تغییرات می شود پس در نتیجه تصویب کمک مالی 40 میلیاردی کنگره ایالات متحده آمریکا بر ترکیبات منطقه ای خاورمیانه و همچنین در بعد بعدی و در سطح تحلیل بعدی بر سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران هم تاثیر گذار است. در واقع مشغول کردن قدرت های بزرگ به یک بحران لاینحل موجب می شود که متحدان منطقه ای آنها هم دچار یک نوع پیچیدگی در راهبردهای کلان سیاست خارجی خودشان می شوند.
اسپوتنیک: نمایندگان کنگره با این اقدامات می خواهند به ایران چه بگویند و طبق اعتقاد نمایندگان کنگره آمریکا، ایران باید از این "کمک" چه درس هایی را بیاموزد؟
در لایه بعدی برای تحلیل اقدام کنگره آمریکا پالسهایی را برای خاورمیانه و کشورهایی که در شرق با آنها دچار تضاد، دشمنی و یا تضارب منافع شده اند داشته. به طور مشخص آنطور که سناتور آمریکایی هم می آید و مطرح می کند این عمل می تواند پالس قوی برای ایران و چین دارد. با توجه به رخدادهای اخیر و همچنین اتفاقاتی که در عرصه بین المللی رخ داده است سیاست خارجی و همکاری جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای با ثبات منطقه خاورمیانه که به نوعی قدرت منطقه ای هم محسوب می شود با قدرت های بزرگ فرا منطقه ای نظیر چین و روسیه تعمیق پیدا کرده است. در واقع می شود به نوعی این کمک مالی کنگره را در دو جنبه بررسی کرد.
کنگره آمریکا بسته کمکی رکوردشکنی به اوکراین را تصویب کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.05.2022
کنگره آمریکا بسته 40 میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین را تصویب کرد
نخست اینکه آمریکایی ها به همپیمانان منطقه ای خودشان در خاورمیانه نظیر عربستان سعودی پالسی را ارسال می کنند که اگر زمانی اتفاق مشابه ای برای عربستان سعودی و دیگر هم پیمانان منطقه ای عربستان بیفتد آنها از این طریق می توانند حمایت خودشان را انجام دهند.
حالت دوم هم برای کشورهای دیگر نظیر ایران و چین است که در واقع می خواهند این را بیان کنند که در عرصه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا به دنبال انزوا طلبی نیست و همچنان حضور خودش را در عرضه بین الملل می خواهد حفظ کند و سیاست خارجی بایدن هم برمبنای بین الملل گرایی خواهد بود و نه انزوا طلبی.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала